menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek boomstruik met mooie lenterbloesem n herfstkleur

Ga naar meest recente reactie

Lente

Lente

Hallo,

Ik zou graag een kleine boom of grote struik planten op een echte 'blikvanger'plaats in mijn tuin. Daarom moet deze boom/struik alle seizoenen eigenlijk de moeite waard zijn: lees bloesem in lente en oranje/rode herfstkleur.

Hij mag niet te hoog worden (max 5m en breedte 3m) en zal in de volle zon komen te staan.

Zelf had ik gedacht aan het krentenboompje, heeft mooie bloesems in de lente en mooie herfstkleur.
Ik zie graag esdoorns, maar weet niet of er geschikte soorten zijn die aan mijn eisen voldoen?

Heeft er iemand goede ideeën of foto's?

Alvast bedankt!
Lente
zondag 7 februari 2010 - 15:06
printemps

Printemps

Japanse esdoorns staan niet graag in volle zon

Zeker de rode en fijnbladige niet

mvg
zondag 7 februari 2010 - 15:09
Detuinenindemen

Detuinenindemen

of kijk eens bij de diverse vormen van Crataegus die er zijn.
zondag 7 februari 2010 - 17:42
WiPe

WiPe

Probleem lijkt me dat de keuze enorm is.

Maar om een poging te doen:

Viburnum plicatum
Cornus kousa
Cornus controversa of zelfs Cornus controversa 'Variegata'
Sorbus sargentiana
Euonymus europaeus
zondag 7 februari 2010 - 18:37
danny2

Danny2

wat te denken van een NOTHOFAGUS ANTARTICA, of eventueen een ALBIZIA JULLIBRISSUM

groetjes danny
zondag 7 februari 2010 - 21:13
Lente

Lente

Hallo allemaal,

bedankt voor de tips!

Misschien moet ik de keuze nog wat verfijnen:
1) de voorkeur gaat toch uit naar een boom (maar die mag dan maar max 5m worden of gemakkelijk te snoeien zijn)
2) liefst met WITTE bloesem in de lente
3) een rode herfstverkeuring

De boom komt eigenlijk achter een 1m hoog haagje van haagbeuk te staan.
De Cornus en Prunus vind ik wel mooi maar welke soort zet ik dan best?

Alle andere voorstellen zijn ook nog meer dan welkom!

groetjes
Fleur
maandag 8 februari 2010 - 13:02
dendrodan

Dendrodan

De cornus kousa geeft heel mooie witte sterbloemen en in het najaar rode vruchten die je kan eten. Het enige nadeel aan die vrucht is dat er veel pitten in zitten
woensdag 10 februari 2010 - 20:32
WiPe

WiPe

Wat dacht je van Stuartia pseudocamellia? Kleine, langzaam groeiende boom, grote bloemen in het voorjaar en een oranje tot rode herfstkleur.
woensdag 10 februari 2010 - 21:00
Veke007
vrijdag 12 februari 2010 - 22:34
koen

Koen

Danny,


Hoe groot wordt de nothofagus? Zijn die snoeibaar op regelmatige basis zodat ze niet te groot worden?


Groeten, Koen
vrijdag 12 februari 2010 - 23:06
danny2

Danny2

Nothofagus, of schijnbeuk, wordt bij ons tussen 5 en 7m hoog, is een heel open struik of boomen kan je heel makkelijk snoeien en vorm geven, bloei is onopvallend en heeft een gele herfstverkleuring.

groetjes danny
zaterdag 13 februari 2010 - 07:45
koen

Koen

Minder te gebruiken om schaduw te bekomen dus?


groeten, Koen
zaterdag 13 februari 2010 - 08:45
WiPe

WiPe

5 tot 7 meter is toch wel een onderschatting; de boom wordt eerder tien tot twaalf meter hoog. De boom geeft weinig of geen schaduw. Bovendien kan die aan de voet vrij breed worden.
zaterdag 13 februari 2010 - 16:54
iecee

Iecee

wat dacht je van een prunus automnalis, als boom en als struik te koop.
lichtrose of witte bloemen aan het begin van de winter winter en in het voorjaar nog eens en herstverkleuring van het blad
blijft redelijk klein , moet niet gesnoeid
vreemd dat je er zo weinig ziet want het is een ideaal boompje die in de eeste tuinen past
ze bloeien natuurlijk wel op een tijdstip dat je niet meer in het tuincentrum komt misschien is dat wel de verklaring
als je nu bij een bookweker gaar kijken denk ik wel dat ze in bloei staan
ze zijn veel mooier dan een krenteboompje omdat die maar heel kort bloeien en ook niet echt een blikvanger is. voor je het weet is die uitgebloeid en dan is er de rest van het jaar een beetje saai
dinsdag 23 februari 2010 - 09:57
Lente

Lente

het zal waarschijnlijk wel een Prunus worden.

Nu is de vraag alleen: dewelke???

Op het internet vind ik allerhande elkaar tegensprekende info wat betreft hoogte, herfstkleur enz...

Hij mag dus max!! 5 m hoog worden waarbij de herfstkleur het belangrijkst is (liefst oranje-rood) en de voorjaarsbloesem mooi meegenomen is (liefst wit).

Ik vond volgende soorten:
Prunus accolade
Prunus Umineko
(Prunus Yedoensis vind ik héééél mooi maar wordt te groot, denk ik).

Iemand raad?
Alvast bedankt
Lente!!
dinsdag 23 februari 2010 - 14:43
iecee

Iecee

Heb je gekeken bij de Prunus subhirtella automnalis die is er in het wit ook.
Die blijft redelijk klein want het is een geente boom
bloeit novemer december januari en februari


link;
http://images.google.be/images?hl=nl&source=hp&q=prunus+subhirtella+autumnalis&rlz=1W1GPEA_nl&um=1&ie=UTF-8&ei=0_qDS-aYIdeG4gaVqoTfAQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=1&ved=0CA8QsAQwAA

hier op "tuinadvies bomen prunus subhirtella automnalis" staat de beschrijving ook
dinsdag 23 februari 2010 - 16:51
Lente

Lente

Maar heeft deze een mooie herfstkleur?

groetjes
Lente
woensdag 24 februari 2010 - 09:45
iecee

Iecee

weet niet echt
de meeste prunussen wel
woensdag 24 februari 2010 - 16:12
WiPe

WiPe

Mooi is een heel erg subjectief begrip. Ik heb er dus geen enkel idee van of de herfstkleur van Prunus x subhirtella 'Autumnalis' mooi is of niet.
Kleur is helder oranje-geel.

Voor zover ik het hier kan terugvinden zou Prunus 'Accolade' niet erg groot (6-8 m) maar wel erg breed worden . De boom bloeit begin april met rose half gevulde hangende bloemen.

Prunus 'Umineko' wordt even hoog, blijft veel smaller, maar niet zo smal als Prunus serrulata 'Amanogawa'. Bloemen zijn wit en enkelvoudig. De boom is rijkbloeiend.

Herfstkleuren van beide cultivars zijn me onbekend.
woensdag 24 februari 2010 - 19:06
buksbunnie

Buksbunnie

En niemand heeft het over een Magnolia kobus

word 4 tot 6 meter schitterende bloei en mooie gele herfstkleur

ff op Google kijken
zondag 28 februari 2010 - 13:11
WiPe

WiPe

Die 4 tot 6 meter voor die Magnolia kobus is toch wel een schromelijke onderschatting. Hier zijn ze in tussentijd al 14 meter hoog....
zondag 28 februari 2010 - 17:29
Lente

Lente

Bedankt allemaal voor de tips!

ik wou even laten weten dat het toch het krentenboompje geworden is:
Amelanchier lamarckii 'ballerina', een halfstam variant met grotere bloesem in de lente, eetbare zoete vruchten in de zomer, en een mooi oranjerood herfstkleurst...

Hij is intussen al 2 weekjes geplant en de witte knopjes zijn al goed zichtbaar, nu vol ongeduld wachten op de eerste bloesem...

groetjes
Lente
dinsdag 23 maart 2010 - 09:37
leasbet

Leasbet

Hoi! Ik kom hier toevallig op terecht, zit momenteel in dezelfde situatie en dacht ook aan een amelanchier! Ben je er tevreden mee, hoe groeit de boom?
zondag 16 maart 2014 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon