menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hazelaar jonge takken weg of laten zitten

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb onze hazelaars gesnoeid (een goeie 2m hoog zij ze nu) Dat doe ik elk jaar: wat er in het jaar bijgroeit doe ik er weer af in februari.

Nu zie ik dat er van onderuit nogal wat nieuwe scheuten opschieten: rechte dunne takken.
Ik dacht die te laten staan om volgend jaar dan een oude tak ertussenuit te halen (al kan je daar dan zo slecht aan omdat een takkenzaag of een grote snoeischaar er niet tussen kan),
maar misschien is het beter om juist die nieuwe rechte scheuten weg te knippen? (dan heb ik ook het probleem niet van het tussenuit halen van een dikke oude tak)
Wat is best?

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 februari 2010 - 10:15
Ed50

Ed50

Dag Lino,
het hangt er een beetje vanaf wat de bedoeling is van je hazelaars. Wil je er noten van plukken (als de eekhoorntjes je niet te rap af zijn!) of zijn ze gewoon maar als achtergrond van een heesterborder of als losse haag? Als je vruchten wil kan je best in de winter niet te veel snoeien omdat de hazelaar al heel vroeg bloeit op de zijtakjes. Is het je alleen te doen om de vorm van de struik dan kan je elk jaar bv. 1 oude tak wegnemen met een klein snoeizaagje om de struik wat te verjongen. De nieuwe rechte scheuten zou ik dan laten staan.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Dood snoeien zal je een hazelaar echter nooit want ze zijn oersterk.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 6 februari 2010 - 10:57
Lino

Lino

Ze doen dienst als scherm tegen inkijk, en ja de hazelnoten zijn natuurlijk welkom
(ik heb nu een fotootje toegevoegd)
Ik heb er een oude tak tussenuitgehaald die helemaal scheef groeide, maar dat was niet gemakkelijk ! met een dun zaagblad (van een beugelzaag, zonder beugel) is het dan toch gelukt.
Is het beter voor de hazelaar dat de takken onderaan wat verder uiteen staan? Of mogen die tegen mekaar groeien op den duur?
zaterdag 6 februari 2010 - 13:29
Ed50

Ed50

je zou de sterkst vertakte (zijn ook de kromste, en de oudste waarschijnlijk) er tussenuit kunnen halen. Met zo'n inklapbaar snoeizaagje gaat dat vrij goed.
zaterdag 6 februari 2010 - 14:08
WiPe

WiPe

Als hazelaars oud worden krijgen ze een parasolvormige habitus. Dat kan heel mooi zijn, maar als ze een scherm moeten vormen tegen inkijk is het beter om de dikste takken jaarlijks of om de twee jaar tot tegen de grond weg te zagen.

Je kan daarvoor best een goede snoeizaag gebruiken. Die kosten wat in aanschaf, maar zijn hun geld dubbel en dik waard.
Het kan geen kwaad als de takken onderaan tegen mekaar groeien en zelfs vergroeien.
zaterdag 6 februari 2010 - 17:31
Lino

Lino

Dank jullie wel.

Ik ga het voorlopig zo laten denk ik.
De jonge scheuten allemaal laten staan.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb ook eens ergens gelezen dat ik, als ik van plan ben een oude tak weg te nemen, een naastliggende jonge scheut moet knakken en het jaar daarop de oude tak wegzagen en de jonge geknakte scheut inkorten.
Lijkt dat jullie wat?
zondag 7 februari 2010 - 09:42
Ed50

Ed50

ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in. Welke zin heeft het een jonge tak te knakken en hem dan volgend jaar op die plaats in te korten? Dan kan je hem toch even goed direct inkorten lijkt me. Als dat tenminste al nodig is! Als je maar een paar takken hebt en je wilt een dikkere struik, dan kan je ze inkorten kort bij de grond om de struik dichter te laten worden, maar bij deze hazelaars heeft dat volgens mij totaal geen zin. Die hebben toch meer dan takken genoeg.

Groetjes,
Eddy
zondag 7 februari 2010 - 10:06
Lino

Lino

OK
dan laat ik ze verder met rust

Lino
maandag 8 februari 2010 - 08:10
Lino

Lino

Ik heb de link teruggevonden waar ik dat gelezen had van dat knikken van die takken: http://www.neerlandstuin.nl/struiken/hazelnoot.html
dinsdag 9 februari 2010 - 15:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon