menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvend scherm

Ga naar meest recente reactie

linderic

Linderic

eindelijk staan ze er ....... mijn bladhoudende lei-bomen, het is Platina Red Robin geworden en mijn man en ik zijn heel tevree met onze keuze!
Geniet maar even mee met onze pracht!

grts Linda

Struiken & Bomen

donderdag 29 oktober 2009 - 21:53
Lysianthus

Lysianthus

Proficiat Linda, dat ziet er heel mooi uit.
Onder de benaming van de plant vind ik géén informatie?

Ik ken een Photinia fraseri (x) 'Red Robin' of glansmispel: Is het deze?.......
Bladhoudende heesters die vooral gehouden wordt voor zijn aantrekkelijk uitlopend blad met scherp gezaagde bladeren die bij het uitlopen vuurrood, later goudgroen zijn. Witte bloemtrossen in mei-juni, rode bessen in de herfst. Matig sterk groeiende groenblijvende struik.

Groetjes
Lysianthus
vrijdag 30 oktober 2009 - 05:29
linderic

Linderic

Hallo Lysianthus,

Ik was op zoek naar een laurier op stam maar deze was overal onbekend behalve waar we deze soort haalden, daar hadden we keuze en hebben uiteindelijk voor deze soort gekozen, platina red robin is de naam die we meegekregen hebben van de boomkweker, jou utleg van het blad en de bloei zijn gelijk, de bessen weet ik niet meer zo maar hopelijk kan ik er volgend jaar meer over zeggen, ik zal eens kijken bij glansmispel en vergelijken....hij schijnt als struik te bestaan zei iemand mij al.Wij hebben een klein dorpstuintje nu met een border en een vijvertje en deze 3 bomen geven een heel ander zicht op dit geheel, ze dienen eigenlijk om de rechtstreekse inkijk van de ramen van onze toekomstige buren te verdoezelen.
greotjes Linda
vrijdag 30 oktober 2009 - 09:55
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi Linda,

Heel mooi die leibomen. Zijn de struiken dan geënt op een stam?
Ik heb al vaker een haag op poten gezien, maar deze soort nog niet. Heel leuk gevonden!

Groetjes, Karen
vrijdag 30 oktober 2009 - 10:23
linderic

Linderic

Hallo Karen,
voor zover mijn kennis gaat is dit echt een boom en geen struik, de soort bestaat in struik heb ik mij laten vertellen maar ik heb het nog nooit gezien,
de bomen zijn wel duur in aankoop (waarschijnlijk omdat ze tijd nodig hebben om zo groot te groeien)maar omdat we er maar 3 nodig hadden in ons klein tuintje hebben we daar ons idee niet voor veranderd,naast onze woning staat nieuwbouw en de toekomstige buren kunnen niet rechtstreeks bij ons binnen kijken door hun ramen en dat was de bedoeling!
grtjs Linda

vrijdag 30 oktober 2009 - 11:37
Lysianthus

Lysianthus

In vele tuincentra kan je hem krijgen zowel als struik als geënt op onderstam op alle hoogten.
Meestal wordt er een bolletje van gesnoeid, zoals Laurier of Buxus maar ik denk dat je hem ook kan laten doorgroeien om hem te leiden.
groetjes
Lysianthus


http://www.qualityplants.be/leibomenbladhoudend.htm
vrijdag 30 oktober 2009 - 12:25
linderic

Linderic

Even een foutje rechtzetten.......het is inderdaad photinia en geen platina, wij zullen het verkeerd begrepen hebben en op papier was het niet echt duidelijk te lezen, grtjs Linda
vrijdag 30 oktober 2009 - 20:51
Lysianthus

Lysianthus

Mysterie opgelost Linda
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:21
Net

Net

hallo,

mag ik eens vragen op welke afstand van de scheidingslijn deze leibomen mogen/moeten geplant worden.
zaterdag 31 oktober 2009 - 13:49
printemps

Printemps

In vele gevallen zoals een haag

Dus meestal op 50cm van de scheiding

Wel best even vragen in uw gemeente of stad

mvg

Of misschien samen met de buur op de scheiding
zaterdag 31 oktober 2009 - 14:06
linderic

Linderic

struiken en planten 50cm van de scheiding, alles wat hoger dan 1.80m is moet normaal 2 meter van de scheidingslijn, maar idd best navragen bij de gemeente en eventueel in overleg met de buren om problemen te voorkomen.
grtjs Linda
zaterdag 31 oktober 2009 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon