menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robinia

Ga naar meest recente reactie

peress

Peress

kan robinia gestekt worden,deze heeft dezelfde bloemen als gouden regen maar dan roos heb ik gezien.
Het was een grote oude boom en de bloei viel op in het landschap
woensdag 14 oktober 2009 - 21:30
Paulien

Paulien

Ga alsjeblieft geen Robinia (Pseudoacacia) aanplanten! Ze zien er best leuk uit, maar ze krijgen enorm (en dan ook ECHT enorm) veel opslag! Wanneer je een wortel ook maar een beetje beschadigd krijg je binnen de kortste keren een nieuwe boom die erg snel groeit! Erg invasief! De jonge bomen krijgen enorme stekels waar je echt voor uit moet uitkijken en de oudere bomen hebben nogal eens last van takbreuk. Niet te dicht bij de oprit plaatsen dus
Ze worden ook wel aangeplant als laanbomen, maar dan (als het goed is) goed in de gaten gehouden en vakkundig gesnoeid.
Op het werk hebben we 5 jaar geleden deze bomen gerooid om plaats te maken voor een kas, ik ben nog elke week bezig scheuten uit te trekken.
Wanneer je toch kiest voor deze boom, wens ik je veel sterkte! Je kunt voorzichtig scheuten proberen uit te trekken in de buurt van een volwassen boom. Wanneer deze al worteltjes heeft en je plant hem in een pot, en na genoeg wortels te hebben aangemaakt in de tuin, heb je binnen de kortste keren je eigen 'monstertje'!

Vriendelijke groeten,
Paulien
http://home.hetnet.nl/~pvandeburgt/
donderdag 15 oktober 2009 - 20:03
WiPe

WiPe

De Robinia met de rode bloemen waarvan hier sprake is geen Robinia pseudoacacia maar Robinia hispida 'Casque Rouge'.

Ik vermoed dat die ge-ent wordt. Stekken lukt misschien, hoewel ik eerder vermoed van niet. Maar eerlijk gezegd is vermeerderen niet mijn sterkste punt.
donderdag 15 oktober 2009 - 20:44
buksbunnie

Buksbunnie

Misschien bedoeld hij wel een Robinia viscosa,
de kleef acasia.
deze soorten worden alleen maar vermeerderd door enten. stekken zal moeilijk of niet gaan .
vaak als ze niet geent zijn groeien ze te hard of soms helemaal niet.
gewoon een boompje kopen bij een kweker, dan heb je in ieder geval een goed resultaat.
groet Jan
vrijdag 16 oktober 2009 - 19:37
peress

Peress

ROBINIA OF ACASIA die heeft stekelsop de takken heb ik gezien.
Maar deze die ik bedoelde in een park niet en heeft meer het blad van een es.
En het zaad is in peulvorm wel tien aan een tak.
Is dat bij deze met doorn ook ?
zondag 18 oktober 2009 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon