menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Okkernoot kopen of zaaien

Ga naar meest recente reactie

Maxession

Maxession

Hey iedereen
Zojuist geregistreerd want ik ben al enkele weken aan het twijfelen of het al dan niet kopen van een okkernoot boompje.

Er is namelijk in de streek een actie door Natuurpunt, bedoeld om de regio wat groener te maken door haag/boom pakketten aan te bieden aan een mooi prijsje.


Hier zit dus ook een okkernoot boom tussen;
"De aangeboden bomen hebben een stamomtrek van 10 à 12 cm op 1 m hoogte. Ze worden geleverd met blote wortel. De hoogte is ongeveer 4 m. Er wordt een steunpaal van 2.5 m meegeleverd.
Prijs: 25 €"

Link info

Ik vraag me af of het mogelijk is deze 2 of 3 jaar in een pot te houden (woon nu nog bij mijn ouders, en er is geen plaats voor deze boom als deze volgroeid is).

Als het niet mogelijk is, zou ik gewoon een zaailing willen proberen, maar kan hier maar weinig info over vinden hoe, zoals diepte enzo? (ik weet dat deze dan sneller zal groeien, maar pas na 10j noten zal geven :/ )

PS; mooie site heeft me al vaak info verschaft
donderdag 24 september 2009 - 15:38
WiPe

WiPe

Je kan de boom gerust nu bij je ouders in volle grond zetten en over een twee of drie jaar opnieuw verplanten in het voor- of najaar.
donderdag 24 september 2009 - 20:26
Maxession

Maxession

Dus ik zal geen problemen met de grootte van de wortel hebben?

Heb je ook enig idee hoeveel groter hij word na 2j? Heb per jaar 1m gelezen, maar is dit ook al in het begin?

Bedankt
donderdag 24 september 2009 - 20:39
Toineke

Toineke

Ik zou nooit een zaailing planten, wordt veel te groot en draagt pas na 10 jaar vruchten. Veel beter is een geënte boom zoals bv. een broadview of een buccaneer. Ik heb beide in de lente van 2008 op 10 meter van elkaar in m'n tuin geplant, de eerste groeit traag, met dit jaar scheuten van een 15-tal cm, de laatste groeit sneller met scheuten van meer dan 50 cm. De broadview droeg dit jaar al twee noten.
donderdag 24 september 2009 - 22:11
spruce

Spruce

Vorig jaar een Broadview en Buccaneer gezet en de Buccaneer droeg dit jaar al 6 noten. En de bomen hebben de zware winter gehad (-20°C bij ons).

De rassen die hier vermeld zijn, zijn zeer winterhard.
donderdag 24 september 2009 - 22:30
ingec

Ingec

een okkernoot heeft een lange penwortel en zal in een pot niet voldoende naar beneden kunnen groeien en dan krijg je een gedraaide wortel en dat komt nooit meer goed.
Je kan veel beter een goeie boom kopen als je een eigen tuin hebt en die meteen op de goeie plek planten dan kan de boom ook doorgroeien, als je een geente koopt moet je niet zo lang wachten op noten en heb je gelijk een soort die je lekker vindt of goeie noten geeft.
Als je toch moet wachten kan je ze gemakkelijk zelf zaaien. hier heb ik ieder jaar veel zaailingen want de kraaien begraven ze en ze kiemen heel gemakkelijk en in kalkrijke grond groeien ze heel hard
hoe je dat doet? neem een grote pot grond en steek er een handvol verse noten in of kom bij ons wat zaailingen halen we wonen wel in oost-vlaanderen
ze groeien minstens een meter per jaar
inge
dinsdag 29 september 2009 - 14:34
Maxession

Maxession

Dus toch een wortel probleem. Nuja, ik heb het met men vader besproken en het zou inderdaad makkelijker worden om later eens een boom te kopen.

Wat ik wel nu ga doen is er zelf eentje proberen te planten, heb een artikel erover gezien om het te laagstapelen, dus ga ik dat alvast proberen, al zal ik later waarschijnlijk toch een geënte kopen.
dinsdag 29 september 2009 - 21:00
spruce

Spruce

Ongetwijfeld zal onze Wipe hier beter op kunnen antwoorden, maar ik ga niet helemaal akkoord met bovenstaande reactie van Ingec.

Een boom zal zijn wortelgestel gedeeltelijk afstemmen op de bodemgesteldheid (diverse parameters). Zo zal een Juglans een ander wortelgestel ontwikkelen indien de situaties verschillend blijken (b.v. waterstand, doorlaatbaarheid, etc.).

Het is helemaal niet gezegd dat de Juglans een grote penwortel gaat ontwikkelen zoals hierboven gesteld..

Ik heb bovendien gelezen dat sommige bomen sneller penwortel maken dan andere soorten. En Juglans neemt meer een tussenpositie in tussen penwortel en waaiervormig gestel.
woensdag 30 september 2009 - 22:41
WiPe

WiPe

Een penwortel is niet het ondergrondse equivalent van een stam. Het klopt absoluut niet dat een penwortel schier eindeloos naar beneden blijft groeien. Integendeel zelfs, meestal gaan ze niet dieper dan een tweetal meter, vaak zelfs minder diep. Een penwortel is eigenlijk alleen van belang in de jeugdfase van de boom. Beter nog, een penwortel is vooral voor zaailingen relevant.


Draaigroei in potten ontstaat doordat de zijwortels zich niet vrij kunnen ontwikkelen, tegen de rand van de pot aangroeien en daardoor van richting veranderen. Daardoor kan het gebeuren dat een boom die in pot is opgekweekt na een aantal jaren gaat omvallen, maar dat mag je zeker niet veralgemenen. Maar draaigroei heeft niks te maken met het al dan niet voorkomen van een penwortel.


Maar om on topic te blijven: als je een boom koopt heb je veel meer kans om een boom te kopen met een interessante vruchtzetting. En dat geldt al helemaal voor de geënte bomen. Als je kan kiezen, koop dan een geënt exemplaar. Eventueel kun je een kleinere boom kiezen, dan heb je wat langer tijd om de boom te verplanten.Bovendien is een kleinere boom ook goedkoper. En als je kan, plant je boom in volle grond. Dat geeft minder zorgen. Je kan eventueel je boom om de twee of drie jaar rondom losmaken, dan blijft hij langer verplantbaar.
donderdag 1 oktober 2009 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon