menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aralia elata

Ga naar meest recente reactie

andreavandegucht

Andreavandegucht

Hallo,

In het voorjaar zijn de bladeren van de Aralia naar binnen beginnen krullen (zie foto 1) en zijn zo gebleven tijdens de zomer. Geen bladluis noch andere insecten gezien. Nu, bij het thuiskomen na 2 weken verlof, zie ik dat de bladeren verdorren en massaal afvallen (zie foto 2)
De boom staat op een zonnig plaats in leemgrond. Bij het aanplanten (verleden jaar) is de grond gemengd met potgrond.

Iemand een idee wat hier loos is en me raad kan geven?

Met vriendelijke groeten
Andrea


foto 1
[afbeelding verwijderd niet-https]

foto 2
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 30 augustus 2009 - 16:49
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Andrea,

zat er een om de kluit een jute gaasje of i.d, het zou kunnen dat de stam als het ware gekeeld wordt.
als de wortels niet dood zijn , dan komt er vanzelf weer een nieuwe stam omhoog volgend jaar.
zondag 20 september 2009 - 19:29
andreavandegucht

Andreavandegucht

Hallo buksbunnie,

Inderdaad, de kluit zat verpakt in een soort van kippendaad maar dan wel steviger. Deze hebben we wel verwijderd om de kluit losser te maken.
De wortels hadden dus de ruimte om verder te ontwikkelen. Ik heb al gedacht om hem begin volgend voorjaar eens uit te graven en het plantgat met nog meer potgrond te vullen + perliet om te verluchten want we hebben hier tamelijk zware leemgrond. Ik twijfel wel aan de periode om dit te doen. In het voorjaar maart/april of in dit najaar, oktober/november???

Groetjes,
Andrea
zondag 20 september 2009 - 23:28
WiPe

WiPe

kijk de plantdiepte ook eens na. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.
maandag 21 september 2009 - 15:50
buksbunnie

Buksbunnie

inderdaad daar heeft wipe ook gelijk in, zorg dat je niet te diep plant,
wat verplanten betreft, als er toch bijna geen bladeren meer aanzitten ,dan kun je nu wel verplanten.
anders wacht je nog twee of drie weken
maandag 21 september 2009 - 19:22
andreavandegucht

Andreavandegucht

Buksbunnie en WiPe,

Hartelijk dank voor jullie goede raad. Ik zal deze opvolgen en hopelijk staat hij er volgend jaar prachtig bij.
Volgende week ga ik aan de slag!

Groetjes,
Andrea
dinsdag 22 september 2009 - 23:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon