menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke struik is dit en hoe te snoeien

Ga naar meest recente reactie

jill

Jill

Wie weet wat voor struik dit is (die met de rode bloemetjes)?

Iemand heeft me in de tuin geholpen omdat het zo'n ravage was en heeft hem eind vorig jaar bijna helemaal terug gesnoeid op enkele takken na.
Nu staan die takken er nog in met bloemen, en is de plant helemaal teruggekomen met jonge scheuten.

Ik weet echter niet hoe hem te snoeien.
Heeft er iemand tips?

zaterdag 30 september 2006 - 18:20
jill

Jill

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 30 september 2006 - 21:42
deHaan

DeHaan

Het is een Weigelia.
zaterdag 30 september 2006 - 21:47
jill

Jill

JA!

HArtelijk dank!!!

Ik heb die naam even gegoogeld en de plaatjes die ik dan zie zijn inderdaad hetzelfde als mijn struik.
Ik heb nu zelfs al een snoeiadvies gevonden.

Nogmaals hartelijk dank!
zaterdag 30 september 2006 - 22:02
kurt

Kurt

Dhr. Dehaan heeft volledig gelijk. Het is dan ook terecht een tuinkenner he

Zelf gebruik ik ook altijd de benaming Weigelia alhoewel de correcte benaming in feite Weigela is.
Zoek het maar eens op in de botanicaboeken of boeken over heesters. Vreemd he. Ik heb het nogthans vroeger als leerling ook als Weigelia geleerd. Mogelijks is de naam ondertussen gewijzigd naar Weigela, maar ik hoor toch dat de meeste mensen nog steeds Weigelia zeggen en gebruiken.

Zijn er hier mensen op het forum die de naam Weigela al sinds lang gebruiken of altijd al zo gebruiken?

Mvg,
Kurt
zaterdag 30 september 2006 - 22:29
Adrienne

Adrienne

Nee Kurt, hier is het ook altijd Weigelia geweest
Zelfs bij mijn Opa en Oma en da's al lang geleden.
Misschien is dat pas veranderd
Trouwens ik heb hier juist enkele tuinboeken ingekeken en.......
daar staat ook Weigelia.

Allez wat is nu juist !!!!

Voor mij de Weigelia klinkt chique
zaterdag 30 september 2006 - 22:54
kurt

Kurt

Ja, Adrienne.

Eigelijk hou ik het ook liever bij Weigelia. Maar ik had in een boek'Weigela' zien staan en eerst dacht ik dat het een tikfout was in die boek. Toen ik dan ook keek in de botanica van Konemann bleek dat die ook weigela schreven.

Als je beide namen één voor één intikt bij google zie je dat Weigelia 16.700 keer wordt terug gevonden in Nederlandstalige sites, terwijl dit voor Weigela slechts 540 sites zijn.

540 is dan echter ook weer te veel om te spreken over een tikfout...
Ik vermoed dat het de meest recente naam zal zijn. Wellicht heeft men recent in de oude botanische boeken de naam en beschrijving van de Weigelia terug gevonden als Weigela. Als die boeken dan dateren van een nog oudere datum dan de boeken die spreken over Weigelia; dan kiest men steeds voor de oudste in de lectuur terug gevonden benaming. Vandaag mijn vermoedens, maar ik weet nu wel niet of die juist zijn

Mvg,
Kurt
zondag 1 oktober 2006 - 00:02
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

beste mensen ik ben het gaan op zoekenen het is niet te geloven maar ze bestaan in een boek alle twee kurt jongen ge hebt weer al gelyk ik geef een foto

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

is van de zelfde boek al de twee foto,s en is toch duidelyk weigela+++welgelia geven ze alle twee
zondag 1 oktober 2006 - 00:49
annis

Tekst aangepast

Annis

In de tuinboeken bij mij staat Weigela. Hoewel ik zelf altijd Weigelia zeg ligt iets gemakkelijker in het gehoor. Het is in ieder geval een prachtige struik.
Heb nog even op Google gekeken De Botanische naam is Weigela en de Nederlandse naam is Weigelia.
Dus beide namen zijn juist.
Ann
zondag 1 oktober 2006 - 20:18
sylvain

Sylvain

ja Annis ik vind het een plant die niet mag ontbreken in de tuin,ik heb hem ook in het roze met twee kleurig blad maar is noch maar twee jaar maar heeft zyn bloempjes al gegeven ik zeg er ook weilgelia tegen maar het gaat toch over de zelfde plant groetjes
zondag 1 oktober 2006 - 20:25
annis

Annis

Sylvain, zelf heb ik de struik ook in het roze met het tweekleurige blad. Dit geeft echt een lichtpuntje in een donker hoekje.
maandag 2 oktober 2006 - 08:24
sylvain

Sylvain

ja Innes is zo byna het blad van de cornus met de rode twygen in de winter ik heb hem ongeveer in het midden van een parkje staan.
Maar is noch een jonge opkomende plant en ge kunt hem goed in korten hy kan veel vedragenals ik er een foto van heb zte ik hem er op maar hy zit noch in myn foto toestel groetjes
maandag 2 oktober 2006 - 11:17
ines

Ines

Sylvain U bedoelde natuurlijk Annis en niet Ines maar zoals de bloemen en struiknamen kunnen
er ook vergissingen in de naamgeving bij forumleden voorkomen

Ik heb x aantal Weigela struiken staan en ze kunnen prachtig bloeien en hoe beter U snoeit
hoe beter hij bloeit...vergeet de meststoffen niet.
maandag 2 oktober 2006 - 20:12
Adrienne

Adrienne

Allez vooruit,

Ik koop mij een Weigela en zet een Weigelia
Ik spreek Nederlands hé
Zo zal het dan zeker juist zijn.
maandag 2 oktober 2006 - 20:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ze ook met beide namen moeten leren Kurt
maandag 2 oktober 2006 - 21:13
sylvain

Sylvain

Innes het was Annis dat ik bedoelde geziet het ,het gebeurd niet alleen met planten .
Adrienne weet ge hoeveel soorten weigelia,s er zouden kunnen zyn ,want ik verschiet altyd van het aantal zoals met de brugmania,s ,hibiscus, amaai zoveel stuks per soort,zoals de hosta,s de voorzitster van planten verreniging van limburg heeft gehad tot verleden jaar 800 verschilende soorten hosta,s dat zyn er een pak he groetjes
maandag 2 oktober 2006 - 22:06
annis

Annis

Sylvain deze heb ik in de tuin.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ann
dinsdag 3 oktober 2006 - 15:28
jill

Jill

wauw annis,

Die vind ik wel heel erg mooi!
dinsdag 3 oktober 2006 - 16:18
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Awel Annis dat is de zelfde maar ik heb er minder bloem op gehad ,maar ik vindt het blad al heel erg mooi is toch de twee kleuren pracht groetjes

dinsdag 3 oktober 2006 - 17:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon