menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkingsziekte Catalpa

Ga naar meest recente reactie

Roderik

Roderik

Mijn Catalpa Aura heeft overduidelijk de verwelkingsziekte. Dit jaar is hij al zijn blad kwijt. Vorig jaar op 3 takken. Hij moet vervangen worden, tot mijn grote spijt. Moest er nog een mogelijkheid zijn om hem te redden, graag. Maar al 3 jaar op rij heeft hij het in steeds ergere mate. Ik vermoed dat het aftreksel van mos niet zal helpen. Weet er iemand welke boom ik in de plaats kan zetten zonder dat deze aangetast wordt door deze schimmels. De boom staat op 2,2 m van de erfafscheiding, zou hoogstammig moeten en zijn en liefst niet te groot worden. Is een paardenkastanje of liquidambar (mits regelmatige snoei om hem in te perken) een mogelijke vervanger?

Dank voor advies,

Roderik
donderdag 28 september 2006 - 23:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Een paardenkastanje wordt wel erg groot. Of je zou een varieteit van Aesculus carnea moeten nemen. Ook een Liquidamber wordt groot, maar heeft prachtige erfstkleuren. Als je zou kiezen voor een eenstammige Cercis siliquastrum, die zich wat hoger vertakt, dan heb je eenlage boom die eind april begin mei mooi bloeit. Zoek ze maar een op met Google.
vrijdag 29 september 2006 - 18:55
Baske

Baske

Hallo,

Als ik het vroeger had geweten had je mijn catalpa mogen komen halen. Het was en ik zeg was een boom van 9 jaar oud. Hij stond mooi rond mijn terras maar was erg gevoelig voor de wind en kon op die plaats zijn takken niet bewaren en zag er steeds schandalig uit. we hebben hem afgezaagd en voor brandhout gebruikt. Ik heb ondertussen wel een 9 tal kleine boomjes zelf kunnen kweken maar heb hier geen ervaring mee. Ze staan in potten aan mijn serre. Later als ze groter zijn ga ik ze weer uitplanten in de tuin.

Doei Succes met je zoektocht naar een boom.
vrijdag 29 september 2006 - 21:40
WiPe

WiPe

Er bestaan best een aantal mooie paardekastanjes die niet al te groot worden. Mijn absolute topfavoriet is Aesculus x mutabilis 'Induta', maar er zijn er nog. Meer info over kleine paardenkastanjes vind je op http://www.pavia.be
zaterdag 30 september 2006 - 19:26
Kwest

Kwest

Hoi Roderick,

De schimmels die de verwelkingsziekte bij catalpa's veroorzaken, zullen andere bomen die je om dezelfde plaats plant niet aantasten.
Ik zou echter geen paardekastanje planten, die is immers sinds een 7 à 8 jaar gevoelig voor de Paardekastanjemineermot, de rups daarvan vreet in de zomer het bladmoes op zodat tegen het einde van de zomer sommige bomen bijna kaal zijn. De meeste paardekastanjes hier in de buurt van Gent zien er maar triestig uit. Die Paardekastanjemineermot heeft nog geen natuurlijke vijanden, er is dus niet veel tegen te beginnen, behalve de afgevallen bladeren onderaan de boom weghalen. Daar overwinteren de poppen van de mot.

Ik heb een lijstje met bomen die niet al te groot worden, mocht je geïnteresseerd zijn, stuur me een mailtje en dan mail ik je het lijstje, het komt van een Engelse site.
zondag 1 oktober 2006 - 11:20
Chantal

Tekst aangepast

Chantal

Roderick,
kijk hier eens naar
http://www.tuinclub.be/tuinartikels/verwelkingsziekte%20catalpa.htm
maandag 2 oktober 2006 - 14:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon