menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afstand bamboo t.o.v. scheidingslijn van het erf

Ga naar meest recente reactie

keramiekske

Keramiekske

Onze buur zegt dat onze bamboe moet worden ingekort. De bamboe staat op iets meer dan een 50 cm van de scheidingslijn (de draad). De hoogte is 3 - 4 meter. De wortelstokken worden goed bijgehouden, dus daar is geen probleem rond. Wij zien deze bamboe meer als een struik en die mag toch op 50 cm? Weet er iemand hoe het zit met voornamelijk bamboe? Er staan nog andere struiken op een halve meter en daar zegt de buur niets van.
vrijdag 7 augustus 2009 - 16:41
spruce

Spruce

Met bamboe te plaatsen maak je weinig vrienden. Mijn buurman heeft er ook een staan, als ik ooit een uitloper moest zien, is het ook buren ruzie.
vrijdag 7 augustus 2009 - 17:33
jdcoster

Jdcoster

Struiken mogen op een halve meter van de scheiding zegt het veldwetboek.
Natuurlijk, sommige buren hebben zelfs helemaal geen bamboe nodig om ruzie te maken. Het feit dat ze buren hebben is al voldoende.
zaterdag 8 augustus 2009 - 01:00
Net

Net

jdcoster schreef:
Struiken mogen op een halve meter van de scheiding zegt het veldwetboek.


Welk veldwetboek gebruik jij ?????

Struiken op MINIMUM 1m van de scheidingslijn.
(Haaghoogte -> MAX 1,8m)

MVG
zaterdag 8 augustus 2009 - 07:06
Eadwine

Eadwine

Even opgezocht:

"Volgens het veldwetboek moet een haag minimaal 0,5 meter van de perceelsrand
verwijderd staan. Als de buren echter schriftelijk akkoord zijn, mag ze op de perceelsrand
staan. Onderhoudskosten worden dan gedeeld. In sommige gemeenten bestaan plaatselijke verordeningen die de afstand anders regelen. Praktisch gezien is het aangeraden om een bloesemhaag op ongeveer 1 meter van de perceelsrand te plaatsen."

Nog een ander artikel:
"Hagen tussen twee eigendommen:
Wanneer een ‘levende’ haag tot afsluiting dient, moet zij tenminste op 50 cm van de scheidingslijn staan. De hoogte is dan beperkt tot 2m. Het onderhoud is voor de eigenaar, maar de buur moet toelating geven om zijn eigendom te betreden zodat a de haag kan snoeien en het snoeisel weghalen.
Bij gemeenschappelijk akkoord, mag de haag in de scheiding geplaatst worden. (Liefst een schriftelijke overeenkomst, ondertekend door beide eigenaars). De hoogte kan dan overeengekomen worden en het onderhoud is gemeenschappelijk.

Er bestaat geen wetgeving voor bamboe qua hoogte, dus als je de bamboe wilt houden en overeen wilt komen dan zul je een compromis moeten maken met je gebuur.
Je kan deze elk jaar inkorten tot een hoogte van 2 meter of de hoogste stokken afsnijden om meer licht door te laten of een andere oplossing.

Waarom wil je gebuur dat deze ingekort wordt?
Is het om het uitzicht of neemt de bamboe te veel zonlicht weg bij je buren?

grtn,
Edwin.
zondag 9 augustus 2009 - 17:47
keramiekske

Keramiekske

Het is om het uitzicht want het zonlicht komt 's avonds daar langs zijn kant, dus door de bamboe is er bij ons minder licht. Bij ons is het houtkot daar en wij komen daar bijna niet, dus we vinden het prima zo. We dunnen de bamboe regelmatig uit, maar afsnoeien vinden we niet mooi, de bamboe dient daar niet als haag maar als struik. Volgens ons doet de buur dit enkel om "iets" te hebben om over te klagen, wij vragen elk jaar om zijn haag af te doen als ze 3 meter hoog is. Maar nu ik hier lees dat een haag 2 meter hoog mag zijn? We vinden het wel goed dat de bamboe daar staat, nu kunnen we niet meer binnenkijken in zijn living vanuit de badkamer en hij ook niet meer naar ons Indien het volgend jaar terug hetzelfde probleem is, maken we er een rechtszaak van, want de vrederechter hebben we al gehad. We weten dat het altijd wel iets zal zijn, onze hof is nu 10 jaar en de bomen worden ook groter, dus daar zal hij ook wel problemen over maken. We hebben ze op 2 meter afstand van de scheiding gezet, dus dat is ok. Maar ik ga er mijn glimlach niet om laten hoor, ben wel graag op de hoogte, we moeten een beetje in orde zijn met de wetgeving. Maar ja Het zonneke schijnt voor iedereen toch
zondag 9 augustus 2009 - 19:56
Eadwine

Eadwine

Mijn buur had ook gevraagd om iets te doen aan onze 2 bomen omdat de takken voor de helft op zijn haag lag.
Wij hebben 1 boom omgehakt en de andere onderaan sterk teruggesnoeid zodat zijn haag vollop kon groeien.
Ik wou dat hij zijn 3+ meter hoge haag terugsnoeide tot 2 meter hoogte.
Hij liet altijd iemand komen om de 3 jaar om deze snoeien maar zo wordt de haag groter en groter. Dus nu snoei ik zelf de haag van mijn gebuur elk jaar tot een 2 meter.
Zo moet hij ook niemand laten komen en die dan betalen.
Nu is er niemand die nog klaagt.

Allebei content.


Hopelijk kom je overeen met je buur,

grtn,
Edwin.
zondag 9 augustus 2009 - 20:46
keramiekske

Keramiekske

Bedankt voor je antwoord. Wij hebben zelf een beukenhaag staan op een halve meter, op de scheiding staat een bekaert draad en dan op een halve meter staat de buur zijn haag (een liguster) en deze wordt zo hoog. We hebben ons twee jaar terug eens kwaad gemaakt en de buur zijn haag geschoren (stout he), ja, zeer stout want een uur later stond de politie hier op de stoep. Onze buren zijn nog jonge mensen, dus op een uurtje is hun haag geschoren. Het zonneke schijnt hier prachtig, dus we gaan er van genieten
maandag 10 augustus 2009 - 10:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon