menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Soort liguster

Rudolf

Rudolf

hallo iedereen,

In het najaar planten we onze haag. Het wordt liguster. Eerst waren we van plan Ligustrum Ovalifolium te zetten, maar een kweker maakt er ons attent op dat de Ligustrum Vulgare Atrovirens beter zijn blad houdt in de winter. Is dit inderdaad zo? Iemand ervaring mee?
vrijdag 10 juli 2009 - 21:41
Mitridi

Mitridi

Wat ik nu ga vertellen is iets wat we op school gezien hebben (ik ben student landschaps- en tuin architectuur)

De Ligustrum ovalifolium is de meest bekende haagplant en wanneer je deze op de juiste manier onderhoud krijg je een perfect volle haag. 3 keer snoeien per jaar. Bij harde winters kan de plant ook afsterven. De enige oplossing dan is tot op 10 cm van de grond afzetten en opnieuw laten groeien.

De Ligustrum vulgare 'Atrovirens' wordt weinig of niet gebruikt als snoeivorm. Er is echter een andere var. van de Ligustrum vulgare, nl.: 'Loddense' die het wel goed doet als geschoren vorm en kan tot 1,5 meter hoog worden.

Ik ben de laatste om de kweker tegen te spreken, want die mensen ondervinden alles in de praktijk natuurlijk, maar volgens mij is Ligustrum ovalifolium nog steeds de beste keuze als haagplant en indien je deze goed onderhoud krijg je een goede dichte structuur waardoor hij zijn blad beter zal behouden.

(En ik denk dat de Ligustrum vulgare ook duurde is, wat natuurlijk ook een factor kan zijn waarom de kweker dit aanprijst)
zaterdag 11 juli 2009 - 11:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon