menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kastanjeboom sterft af door mineermot

meerkat

Meerkat

Het gekende probleem, de bladeren worden bruin, vallen af, de stam vertoont een bloedingsziekte en een deel van de takken zijn al afgestorven.
Ik heb er alles voor gedaan, lijmbanden, vangbakjes, de bladeren altijd opgeruimd, niets helpt. Het is elk jaar hetzelfde, de bomen gaan deze winter tegen de vlakte. Ik wil er niet telkens veel zorgen om hebben.
Maar nu vraag ik mij af, na het afzagen (de bomen staan er 10 jaar) gaan we andere bomen planten, waarschijnlijk acers. De wortels kunnen we niet verwijderen, maar zijn deze (ondergronds) schadelijk voor de nieuwe bomen of moeten we de bodem goed afgraven en nieuwe grond aanbrengen?
maandag 6 juli 2009 - 13:04
spruce

Spruce

Voor je je bomen afdoet, beste Meerkat, wil ik vragen of je alle middelen hebt geprobeerd ?

Ik heb onlangs een artikel gelezen over behandeling tegen deze aandoening.

Ik herinner me niet meer wat er juist in stond - maar het ging over de behandeling door gemeenten van enkele van de grootste plagen onder onze boompopulaties - de problemen met de mimeermot was één van die 2.

Misschien dat de rest iets meer info heeft - sorry dat ik het vergeten ben.
maandag 6 juli 2009 - 13:09
meerkat

Meerkat

Vangbanden voor de mineermot hebben we rond de stam bevestigd. Alle bladeren in de herfst opgeruimd, maar het is nu al het vierde jaar en de bomen sterven altijd wel ergens een tak af en de bladeren worden bruin en vallen af. Telkens ruim ik ze op. De schors komt zelfs op bepaalde plaatsen los te zitten en er komt een bruin goedje uit. En vooral op een mooie plaats in de tuin en op een moment (begin zomer) dat elke boom mooi zou moeten staan, doet deze het niet goed en zo zitten we al een paar jaar te kijken naar bruine of kale takken.
Bij ons in de gemeente zullen ze ook wel hun eigen bomen behandelen, maar als ik rondkijk, worden ze ook al bruin begin juli, dus veel zal het niet uithalen?
maandag 6 juli 2009 - 13:26
WiPe

WiPe

Als je de wortels kan verwijderen zou dat de beste oplossing zijn. Ik ben er van overtuigd dat de schimmels die de dode wortels opruimen niet in staat zijn de nieuwe bomen aan te tasten wanneer die in een goede conditie verkeren.
Om die wortelstronken te laten verteren is er zuurstof nodig en die hebben de nieuwe bomen ook nodig. Je zou als voorzorg een drainagebuis onder de wortels kunnen doorsteken om er voor te zorgen dat er voldoende zuurstof bij de wortels kan.
maandag 6 juli 2009 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon