menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Deze plant staat plots in mijn tuin. Wat is het

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik ontdekte net dit in mijn tuin. Wat zou dat zijn?
Iets om te houden of om snel te verwijderen?

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Lino
zondag 28 juni 2009 - 08:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Lijkt me een Wilde prunus Prunus padus o.i.d
zondag 28 juni 2009 - 10:04
Lino

Lino

De moeite om te laten staan?
zondag 28 juni 2009 - 17:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik weet het nog niet helemaal zeker. Wacht eerst nog een reactie van anderen af. Zou het een Prunus padus zijn, dan zou ik hem niet laten staan.
zondag 28 juni 2009 - 18:09
kerstkind

Kerstkind

Zou het een kastanjeboompje kunnen zijn???

groetjes José
zondag 28 juni 2009 - 18:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Lijkt me niet. De wilde kastanje heeft handvormig blad.
zondag 28 juni 2009 - 20:28
spruce

Spruce

dacht eerst aan juglans, maar trek mijn woorden in,
zondag 28 juni 2009 - 22:08
Lino

Lino

hij heeft een veervormig blad, of hoe je dat ook noemt, met 7 blaadjes:

Ik heb wat gezocht en met dat blad kan het okkernoot of gewone vlier zijn. Ik zoek nog verder natuurlijk, maar okkernoot zou wel eens dicht in de buurt kunnen komen.
Maar heeft een jonge scheut zo'n groot blad?

juglans regia dan?

Struiken & Bomen

zondag 28 juni 2009 - 22:12
spruce

Spruce

Zoals ik eerder zei is een okkernoot niet zo waarch. Het blad is gekarteld, wat atypisch is voor een juglans regia. De Juglans Nigra heeft dit dan weer wel, maar een Nigra hier in het wild vind je niet zo snel en de Nigra heeft veel meer blaadjes op zijn samengesteld blad.

Bovendien ben ik van gedacht veranderd op basis van je foto van het stammetje onderaan - daar lijkt het op dat het geen samengestelde bladeren zijn.
maandag 29 juni 2009 - 01:36
WiPe

WiPe

Als je het blad kneust kan je ruiken dat het een typische notengeur heeft. Probeer maar eens. En vergelijk die geur dan eens met die van okkernoten. Wedden dat het antwoord dan duidelijk zal zijn?
maandag 29 juni 2009 - 12:54
Lino

Lino

Niet echt een overtuigende geur helaas. Al kan ik er wel een walnoot bijdenken met veel wishfull thinking...

Ik heb ook van een jonge notelaar die we hebben staan - deze heeft kleiner 9-ledig blad - een blaadje gekneust en dat ruikt helemaal anders en sterker.
maandag 29 juni 2009 - 17:04
josbottelbergs

Josbottelbergs

Volgens mij is het een tamme kastanje- zie gezaagd bladrand en ovaal
maandag 29 juni 2009 - 18:01
WiPe

WiPe

Je moet eens goed naar de tweede foto kijken. Daar zie je links van het stammetje een duidelijke knop boven de steel die daar zit. Aangezien takken nooit een knop in hun oksel hebben zitten (tenzij slapende ogen, maar die kun je niet zien) gaat het hier wel degelijk om een samengesteld blad. Dus geen kastanje.

Ik hou het dus op Juglans, met een vraagteken voor de exacte soort, hoewel ik vermoed dat het een gewone okkernoot of eventueel heel misschien een kruising van een okkernoot met een andere Juglans.
maandag 29 juni 2009 - 18:20
spruce

Spruce

Het hout is typisch Juglans, maar ik dacht dat het geen samengesteld blad is - maar Wipe is natuurlijk beter op de hoogte van deze zaken.

Dus een Juglans, en ik denk niet dat het een Nigra is want er zijn gewoonweg te weinig blaadjes per samengsteld blad.

Staan er in de buurt Zwarte of grijze walnoten ?

Of misschien heb je wel een nieuwe culitvar ontdekt ! Spannend zeg !

De zwarte walnoot groeit vrij snel en heeft een minder atypische okkernoot vorm. Ik zou een Nigra nooit laten staan.

Ik was dit jaar in de Dordogne en ik moet zeggen dat je daar Juglans Regia, Juglans Nigra zelfs aantreft in de bos randen als wilde planten. Ongelooflijk.
maandag 29 juni 2009 - 23:03
ingec

Ingec

de laatste jaren zaait de okkernoot zichzelf ongeloofelijk uit als je goed rondkijkt duiken ze overal op ook in de bermen en langs slootkanten
in mijn tuin is het al echt een onkruid geworden en ik trek ze nu uit en gooi ze weg.
bij mij komen de kraaien ze verzamelen, ze pakken ze op en vliegen ermee weg en gaan ze dan naderhand op hun gemakkie zitten oppeuzelen maar vaak maken ze ook ruzie en dan probeert een andere kraai ze af te pakken en op die manier raken ze nogal verspreid en ze kiemen gemakkelijk
al wie een eenjarige notenboom wil , stuur maar een mailtje ze groeien 1à 2 meter per jaar.
dinsdag 30 juni 2009 - 15:03
Lino

Lino

3 huizen verderop hebben ze een notelaar staan. (wijzelf ook,
maar die draagt nog niet. Ik vind trouwens dat die heel traag groeit ).

De plaats waar de jonge scheut staat is eigenlijk wel OK. Hij staat tussen (pollenvormende) bamboe, daar zal hij wel bovenuitgroeien later.
Dus ik zal hem laten staan denk ik.

bedankt!
woensdag 1 juli 2009 - 07:42
Kent

Kent

Ik heb er hier ook zo twee staan - ik heb ze wel zelf geplant als noot zijn nu in hun tweede jaar . Dus naar mij veronderstelling is het een okkernoot.

Rita

zaterdag 11 juli 2009 - 18:42
Mitridi

Mitridi

Naar mijn menig is het zeker geen Juglans nigra dus zal het wel een Juglans regia zijn de nigra heeft trouwens geen eindstandig blad en de regia wel (dacht ik)
zaterdag 11 juli 2009 - 19:43
buksbunnie

Buksbunnie

ik weet het bijna met zekerheid te zeggen dat het een Juglans regia is.
bij mij in de tuin komen ze ook overal op, dit komt omdat een eekhoorn ze verstopt heeft.

groet Jan
zaterdag 11 juli 2009 - 22:00
spruce

Spruce

Het zou mijn eerste Juglans Regia zijn die ik zie met een gekarteld blad. OK, het aantal blaadjes pleit meer voor een Regia, maar ik tijwfel nog.

In ieder geval is het Juglans.

Als het een Nigra is moet je toch twee keer nadenken, de stof Juglone die wordt afgescheiden kan de groei van andere planten nadelig beinvloeden. En de Nigra groeit eigenlijk wel vrij snel.
zondag 12 juli 2009 - 00:45
WiPe

WiPe

Die stof wordt ook afgescheiden door Juglans regia. Wat dat betreft is er geen verschil tussen deze twee soorten.

Wat dta eindblad van Juglans nigra betreft: alle Juglans hebben een eindblad. De bewering dat Juglans nigra geen eindblad zou hebben slaat dus nergens op.
zondag 12 juli 2009 - 12:23
spruce

Spruce

Ik heb eens op een engelse site gelezen dat de zwarte walnoot wel een stuk erger is qua juglone.

dat natuurlijke een foute site zijn geweest.
zondag 12 juli 2009 - 22:18
Mitridi

Mitridi

Excuseer, daar ging ik compleet de mist in
zondag 12 juli 2009 - 22:23
WiPe

WiPe

Ik heb eens op een engelse site gelezen dat de zwarte walnoot wel een stuk erger is qua juglone.

dat natuurlijke een foute site zijn geweest.

Daar durf ik geen uitspreken over te doen. Het zou inderdaad kunnen dat de zwarte walnoot meer juglandine bevat dan de gewone okkernoot.
maandag 13 juli 2009 - 13:13
sivle

Sivle

100 % geen okkernoot!!!
dinsdag 21 juli 2009 - 22:26
buksbunnie

Buksbunnie

100% walnoot
zeker weten ik heb nu geen camera bij de hand, anders kon ik een foto maken van precies hetzelfde.
door de eekhoorns in de grond gegraven walnoot.
woensdag 22 juli 2009 - 21:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Hebben jullie notenkenners ooit gehoord, dat in walnoten blauwzuurgas zou zitten?
woensdag 22 juli 2009 - 21:26
sivle

Sivle

Heb je dat blad al eens goed bekeken!
Dat is getand, het blad van een walnoot of okkernoot is dat niet!!
100% zeker [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 22 juli 2009 - 23:02
spruce

Spruce

Zoals ik hierboven gezegd heb, is het idd niet waarschijnlijk om een Juglans Regia te treffen met gekarteld blad. Ik heb wel ooit gelezen dat ze wel degelijk bestaan met gekarteld blad (cultivars) maar zeldzaam zijn.

Gekarteld blad duidt op een Nigra.

Echter, het aantal blaadjes op dit samengesteld blad - duidt dan weer op een Regia.

Mijn conclusie is dan ook een zeldzamere cultivar van de Juglans Regia - maar houd voor ogen aub indien je meer blaadjes zou zien.

Gezien de beperkte foto van het stammetje zou ik idd bevestigen dat het om een Juglans gaat.
donderdag 23 juli 2009 - 13:38
minekemane

Minekemane

Voor mij lijkt, dit op een Blauwe regen. Ik heb een blauwe regen in de tuin en ik krijg op verschillende plaatsen dergelijke uitschietsels
zaterdag 25 juli 2009 - 11:31
ingec

Ingec

het is gewoon een walnoot en de eerste bladeren zien er altjd zo uit
het gebeurt redelijk vaak dat blad van jonge planten er anders uitzier dan van volwassen planten
als ik hier uit mijn raam kijk zie ik ze allebei staan zowel de zaailingen met gekarteld blad en de ouwe boom met een gladde bladrand
zaterdag 25 juli 2009 - 12:39
garfield

Garfield

Ik heb net als ingec zaailingen in mijn tuin staan. Inderdaad met gekartelde rand en evenveel deelblaadjes aan het samengestelde blad. Wat me opviel aan de 2e foto was dat het al een zaailing van vorig jaar is.
zaterdag 25 juli 2009 - 12:53
spruce

Spruce

Weer wat slimmer geworden
zondag 26 juli 2009 - 00:33
buksbunnie

Buksbunnie

ik ben het 100% met ingec en garfield eens.
zoals het ook al eerder zei.
ik heb ze ook in de tuin staan ik zal een foto toevoegen als mij dat lukt
zondag 26 juli 2009 - 11:33
buksbunnie

Buksbunnie

nogmaals proberen[url=http://img30.imageshack.us/i/walnoot.png/][img=http://img30.imageshack.us/img30/2916/walnoot.png]
zondag 26 juli 2009 - 13:55
xerofyt

Xerofyt

dit is je foto Buksbunnie

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groet,
Xerofyt
zondag 26 juli 2009 - 16:07
buksbunnie

Buksbunnie

inderdaad, bedankt, hoe doe je dat
zondag 26 juli 2009 - 17:08
xerofyt

Xerofyt

Om een foto te plaatsen kijk je best eens in de laatse map dit forum, nl. "Varia" met daarin de submap 'tuinbabbel'. Daar plaatste Matabish onder "Afbeeldingen op het forum zetten" tekst en uitleg onder "Foto's plaatsen zonder rommel.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&page=1&tid=24168

Succes!

Groet,
Xerofyt
zondag 26 juli 2009 - 18:20
Lino

Lino

De natuur maakt het ons niet makkelijk, door de bladeren van de jonge scheut anders te maken dan die van de oudere boom....

Maar het is dus gelukt

Dan wil ik bij deze iedereen bedanken die heeft meegezocht naar het antwoord.
JUGLANS REGIA = walnoot of okkernoot.


maandag 27 juli 2009 - 13:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon