menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pinus parviflora tempelhof

Ga naar meest recente reactie

miav

Miav

We hebben in onze tuin al 10 jaar een pinus parviflora tempelhof staan. Ieder jaar op het einde van de zomer krijgt die bruine naalden (de naalden die het dichst bij de stam staan).
En dit jaar is het uitzonderlijk veel.

Nu is de vraag is dit eigenlijk normaal ? Of is er sprake van een ziekte of insecten (zoals spint).


Mvg,
Mia
zaterdag 23 september 2006 - 14:44
JovanDreumel

JovanDreumel

De Pinus zal elk jaar ongeveer het 1/3e deel van zijn naalden verliezen. Dat is normaal. In dit droge jaar zal dat meer zijn. Als het deel waar de groene naalden aanzitten er maar gezond uitziet is er niet veel aan de hand. Zit er spint in dan zou dat te vinden moeten zijn door te letten op kleine spinseldraden en met een loep kun je misschien de beestjes wel vinden. Het zijn geen spinnen maar spinachtige mijten, maar wel heel erg klein (kleiner dan een speldenknop.
zondag 1 oktober 2006 - 09:00
miav

Miav

Het is blijkbaar gedaan met de Pinus, wordt steeds bruiner en de uiteinden komen nu ook al bruin.

Zou dit niet eerder een geval van honingzwam kunnen zijn ?
maandag 30 oktober 2006 - 20:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je de zwam nog niet gezien hebt, dan zou ik daar niet vanuit gaan. Misschien ook wel veel last van luizen gehad.
Ik zou volgend voorjaar eens afwachten. Misschien loop hij wel weer opnieuw uit.
maandag 30 oktober 2006 - 21:14
miav

Miav

Het probleem is ontdekt ! Het is wortelrot. Boompje is dood
woensdag 22 november 2006 - 19:33
WiPe

WiPe

Wortelrot is geen kwaal, maar een symptoom. Doet me eerder denken aan een te natte standplaats of te diep geplant. Helpt misschien niet meer voor deze plant, maar is beslist iets om rekening mee te houden als je gaat herplanten.
donderdag 23 november 2006 - 15:07
miav

Miav

Beste,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een symptoom. We hebben de bast van de wortels weggedaan en daar zie je dat de wortels een witte substantie hebben (soort schimmel).
De wortels zijn letterlijk weggerot (ze vallen zo uitmekaar, de boom zelf kon je zonder veel moeite uitdoen).

Hij stond al +/- 15 jaar daar, dus ik weet niet of de plaats te nat was.
Nu denk ik niet dat we daar nog iets kunnen planten, die schimmel zal wellicht in de bodem zitten en niet meteen weg zijn.
vrijdag 24 november 2006 - 11:20
WiPe

WiPe

Beste,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een symptoom.


plant wordt eerst ziek, en daardoor rot de wortel, niet andersom.
vrijdag 24 november 2006 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon