menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Okkernotenboom

Ga naar meest recente reactie

mar10

Mar10

,hoe oud wordt een okkernotenboom?
zaterdag 20 juni 2009 - 00:12
spruce

Spruce

Ik schat dat een noot toch makkelijk 200 jaar kan worden.

Mijn vader heeft een tiental jaar geleden twee noten omgedaan. Een van die schatte ik op 75 jaar oud en die boom was nog kerngezond.

mh, ik zou zeggen 200-300 jaar max.
zaterdag 20 juni 2009 - 09:38
WiPe

WiPe

Eigenlijk is dat vrij moeilijk te zeggen. In de eerste wereldoorlog zijn er massaal veel okkernoten gekapt om er geweerkolven van te maken. Daardoor vind je nauwelijks okkernoten van meer dan 75 jaar oud.

De dikste bomen in België zijn om en nabij de vier meter stamomtrek. Dat zijn al behoorlijk grote bomen. Maar ik durf niet zegen dat die al aan het aftakekelen zijn. En zelfs dan duurt de aftakeling van bomen soms veel langer dan de periode voor de aftakeling.
Ik vermoed dat okkernoten wel eens meer dan vijfhonderd jaar oud zouden kunenn worden, maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

In Valdeganga in Spanje staat alvast een exemplaar van 9,74 meter stamomtrek en een geschatte leeftijd van 4 à 500 jaar. De boom is op dit moment wel in een slechte conditie, maar dat betekent absoluut niet dat de boom er niet weer bovenop zou kunnen komen en nog een paar honderd jaar meekan.
zaterdag 20 juni 2009 - 12:09
spruce

Spruce

Mijn schoonmoeder heeft een boek van oude bomen in België.

Er staat ook één van de oudste walnoten in - aangezien deze import zijn sinds de 16-17e eeuw - en die boom nog vrij gezond was ... zou ik zeggen dat de bomen zo'n 400-500 jaar kunnen oud worden.

ps = een walnoot is natuurlijk geen okkernoot - maar ja - het is maar om een idee te hebben.

In ieder geval zal je het niet mee maken ...
zondag 21 juni 2009 - 22:19
WiPe

WiPe

Vergis je niet, een walnoot is wel degelijk een okkernoot.

De zwarte walnoot of zwarte noot is geen okkernoot.
maandag 22 juni 2009 - 13:08
spruce

Spruce

Wipe,

klopt. Ik bedoelde het anders. Ik dacht dat okkernoot het woord is dat komt voor de Juglans Regia (herkomst perzië) en dat walnut (of blakc walnut) tree het woord is dat uit het Engels geleend was.

Een beetje ethymologie ... maar op dat gebied ben ik leek.
maandag 22 juni 2009 - 22:04
WiPe

WiPe

Walnoot is een term die in nederland veel meer algemeen is dan in Vlaanderen. Dat zou een inkorting zijn van walennoot. Of tenminste, zo heb ik het ooit ergens gelezen.
dinsdag 23 juni 2009 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon