menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkingsziekte Trompetboom

Ga naar meest recente reactie

petras

Petras

Hallo, wij hebben een trompetboom in de tuin staan die ca. 3 á 4 jaar geleden de kenmerken van verwelkingsziekte vertoonde. Een aantal bladeren werden bruin, alsof ze verbrand waren. Nu las ik dat die ziekte zich steeds verder zal verspreiden en uiteindelijk zal de boom afsterven. Maar de boom heeft er de afgelopen 2 jaren mooi bijgestaan en geen afstervend blad gehad. We zijn nu bezig met de tuin helemaal te betegelen en willen de boom laten staan, maar als deze dus inderdaad ziek is moet hij eruit voordat alle tegels erin liggen. Hoe kan ik zien dat de boom ziek is ondanks dat hij er goed uit gezien heeft de afgelopen jaren?
donderdag 21 september 2006 - 23:48
kurt

Kurt

Petras,

Wees maar gerust. Als het maar enkele bladeren waren dan zal de oorzaak daarvan wel ergens anders moeten gezocht worden. Normaal zijn het hele takken ineens die verwelken en het jaar erop komen de takken weer netjes tot leven tot het heel warm en droog begint te worden in de zomer... dan vallen ze terug dood en elk jaar wat meer takken....

Wat de oorzaak kan geweest zijn van die bladeren die bruin werden,... dat is moeilijk te achterhalen. Het kunnen er zoveel verschillende zijn: spuitschade van pesticides (drift die op de bladeren is gewaaid), verbranding, zuigende insecten,...

In elk geval is de kans dat uw catalpa of trompetboom de verwelkingsziekte zal krijgen even klein als die in een tuin die nog eerder geen verwelkingsziekte heeft gekend.

Mvg,
Kurt Vossaert
donderdag 21 september 2006 - 23:56
petras

Petras

Aaaah gelukkig dat klinkt positief. . Hij staat zo mooi en het zou jammer zijn als hij er uit moet. Bedankt voor het antwoord Kurt.
vrijdag 22 september 2006 - 00:00
sylvain

Sylvain

beste petras ik ben ook een brugmania liefhebbermaar ik heb ze allemaal in kuipen staan die dicht zy van onder maar in uw geval ik zou hem niet weg doen heeft hy water genoeg dan is dat geen probleemge weet hoe het werkt voor de winter ik moet de myn allemaal binnen zettenmaar ik heb veel plaats (nb.Petras het is ook al byna eind september en dan begint het de herfst en dan is het voor vele bladeren voor by voor dit jaar ik zal myn collage er eens op zetten zyn een gode veertie dagen foto van genommen) groetjes


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 september 2006 - 08:28
Tine

Tine

Sylvain, ik denk dat je je vergist. De trompetboom is geen brugmansia maar een catalpa, dus een echte vorstbestendige boom. De brugmansia noemen we ook wel trompetbloem maar geen boom.

Tine.
vrijdag 22 september 2006 - 11:57
Adrienne

Adrienne

Ha Sivain,

K'ben blij dat gij ook ne keer ne kemel schiet
Dacht al da gij alles wist !!!
vrijdag 22 september 2006 - 13:50
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

potverdeke adrienne en tine nu dacht ik dat ze het over de brugmania had maar de catalpa is een boom waar gemakkelyk ziete op komen de wit ziekte ik had by myn zoon ze deze jaar niet ge snoeid oei dat is een ramp wat een omtrek dat teweeg brengt, en komen heel laag hangen en de klanten van myn schoondochter dioe kapster is amaai juist aan de ingang daarom dacht ik dat het over de brugmania ging ik ga eens kyken maar ik denk dat ik er een foto van heb en veder groetjes dag


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 september 2006 - 17:25
WiPe

WiPe

We zijn nu bezig met de tuin helemaal te betegelen en willen de boom laten staan, maar als deze dus inderdaad ziek is moet hij eruit voordat alle tegels erin liggen.


Leg je ook betegeling rondom de boom? Als daarbij de wortels beschadigd worden is dat voor de boom geen goede zaak. Zelfs netjes afzagen van de wortels is dan geen garantie dat er geen problemen zullen van komen. Kun je precies uitleggen wat er rondom de bomen gebeurd?
zondag 24 september 2006 - 18:09
petras

Petras

Ik wil iedereen bedanken voor zijn antwoord. Vandaag hebben we besloten de boom eruit te halen. De wortels van de boom waren zo groot en moesten sowieso afgezaagd worden omdat ze boven de betegeling uitkwamen. Om het risico te vermijden dat we heel de bestrating weer moesten verwijderen omdat de boom alsnog dood ging hebben we besloten hem eruit te halen. Heel erg jammer maar soms moet je keuzes maken.



Groetjes
Petra
zondag 24 september 2006 - 23:34
Tine

Tine

Natuurlijk is het jammer om een boom weg te halen maar je hebt verder gelijk, gezien het werk en het kostenplaatje. Wij waren ook eigenwijs en hebben een oprit laten bestraten. Een jaar later konden we een groot deel weer loshalen omdat boomwortels de bestrating omhoog drukten.

Tine.
maandag 25 september 2006 - 08:35
WiPe

WiPe

Een jaar later konden we een groot deel weer loshalen omdat boomwortels de bestrating omhoog drukten.

Tine.


Het is nochthans niet onmogelijk om straatwerk op dusdanige wijze uit te voeren dat de betegeling niet opgedrukt wordt.
maandag 25 september 2006 - 19:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon