menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Berken

Ga naar meest recente reactie

ekebeklem

Ekebeklem

In mijn achtertuin staan twee groepen van drie,uit de kluiten gewassen berken te pronken.
Zij zijn vroeger reeds "getopt",maar zijn met de top eraf nog ruim 8 m hoog.(diameter:30 à 40 cm)
Probleemp een grote ruimte onder de twee groepen bomen groeit niets meer.
Mooi is anders natuurlijk.
Ik ben van plan om het gras in mijn achtertuin opnieuw aan te leggen.Waarschijnlijk met grasmatten.(minder onkruid en direct resultaat.)
Daar zit ik dan : opgescheept met mijn berken.
Ik zou o.a. 3 opties hebben.
1.de berken rooien,en de wortels laten verwijderen.(maar moeilijk bereikbaar)
2.alle zijtakken verwijderen en alleen de stammen laten staan.(uitzicht??)
3.de berken afzagen op ong. 80 cm van de grond,en er ronde tafelbladen in hout op monteren,zodat ik 2 tuintafels rijker ben.(eerst de groei van de berken stoppen)

Ik ben met geen van deze 3 opties extreem gelukkig.
Welke ervaren "berkist" kan mij hier intelligente raad geven?
[email protected]
donderdag 11 juni 2009 - 10:24
WiPe

WiPe

Rooien en de wortels verwijderen. Beter voor de bomen, beter voor je gazon.
Optie twee slaat nergens op. Dat is een regelrechte aanfluiting van wat een boom zou moeten zijn.
Optie drie is te gek voor woorden. Berk is niet erg duurzaam. reken dus op een jaar of vijf voor je 'tuintafels' waardeloos zijn.
donderdag 11 juni 2009 - 11:38
Rita1960

Rita1960

Weet wat je doet als je ze verwijderd. Er blijft een kale vlakte over en de diepte in je tuin is ook weg.
maar ja... ik ben dan ook een bomen liefhebber.

groetjes,

Rita
donderdag 11 juni 2009 - 19:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Ad 2: Je kunt er ook klimplanten tegen aanzetten. B.v. de trompetbloem (Campsis)
vrijdag 12 juni 2009 - 14:07
WiPe

WiPe

Rita,

ik wil mezelef ook gerust een bomenliefhebber noemen. Maar berken waarvan op 8 meter hoogte de kop uitgezaagd is zijn slachtoffers en kunnen alleen maar een idee geven van wat een boom zou moeten zijn. Als je dan ook nog eens leest wat de andere opties zijn vrees ik helemaal het ergste. Bovendien zijn berken bomen die een erg oppervlakkig wortelgestel hebben. De grond bewerken en gazon aanleggen zal die bomen dan zeker geen goed doen.

Dan zie ik liever wat minder bomen die niet onderhouden zijn. (Als ik zie wat sommige mensen bedoelen met 'hun bomen onderhouden' dan zijn ze vaak beter af wanneer ze niet onderhouden zijn.)
vrijdag 12 juni 2009 - 20:47
Rita1960

Rita1960

@ Wipe,

Ik weet allang dat jij ook van bomen houdt, en je hebt er ook meer verstand van dan ik.

Ik zie ook liever een mooie berk waarvan de kop nog geheel intact is en de grond eronder maar zo-zo. heb hier berken staan (in een singel) die ook zo'n 8 tot 10 meter hoog zijn, eronder staan hazelaars en er groeien "wilde" planten zoals digitales en alles wat er maar wil groeien op deze zandgrond. Ook een vlier kan het hier uithouden.

Maar wat ik wilde zeggen is dat als je een paar hoge bomen verwijderd uit je tuin dat je dan ook de diepte eruit haalt en het een geheel kale vlakte wordt en of je dat echt wilt? Maar goed ieder z'n meug, het zijn niet mijn bomen en 't is niet mijn schaduw die ik mis tijdens de hete zomerdagen evenals de wind brekers in het najaar en de winter.

groetjes,

Rita
vrijdag 12 juni 2009 - 21:45
WiPe

WiPe

Rita, beschouw het vooral niet als en aanval op jou persoon, wat wat je schrijft klopt natuurlijk. Bomen hebben heel wat voordelen te bieden, niet alleen voor het dieptezicht, maar ook voor schaduw, koelte, windbreking filtering van fijn stof en roet etc. Ik zie dus ook veel liever tuinen met dan tuinen zonder bomen;

Maar in dit specifieke geval gaat het om zes berken waar de kop uit gezaagd is en waarbij het plan is om ofwel de bomen weg te doen ofwel ze zo mogelijk nog harder te verminken. In dat geval wil ik eerder het eerste adviseren. Bovendien moet je er rekening mee hoduen dat berken waarvan de kop uitgezaagd is veel meer kans maken op serieuse schade bij storm, met alle risico's van dien.
zaterdag 13 juni 2009 - 20:21
Rita1960

Rita1960

Hè die Wipe,
Wederom weer wat van je geleerd. Ik wist niet dat als de koppen uit de berken er uit gehaald zijn dat ze dan met een storm gevoeliger zijn voor schade.

groetjes,

Rita
zondag 14 juni 2009 - 07:53
WiPe

WiPe

Dat heeft te maken met de manier waarop bomen reageren op aantastingen en beschadigingen. Het hout dat er was op het moment van de beschadiging (het afzagen van de kop) zal makkellijk inrotten. De boom zal dan, om te verhinderen dat hij helemaal rot wordt, een afgrendelingszone maken rondom de aantasting zodat het hout dat naderhand gevormd wordt perfect gezond blijft.

Het komt er op neer dat de nieuwe takken ingeplant staan op de dunwandige holle buis. Dunwandig omdat er nog niet veel nieuw hout gevormd is. En hol omdat het hout dat er was op het moment dat de kop afgezaagd is, helemaal weggerot isn an een paar jaar. Als de nieuwe scheuten dan groot en zwaar worden kunnen ze dan ook heel makkelijk uitbreken.

Het beste wat je in dergelijke omstandigheden kan doen is de boom regelmatig opnieuw inkorten tot vlak boven de plek waar hij ingekort geweest is. Op die manier verhinder je dat de takken te groot en te zwaar worden. Nadeel daarbij is dat d eonderhoudskost wel kan gaan stijgen. Het voordeel is dat je dan regelmatig hout kan oogsten zoals dat traditioneel met knotbomen gebeurt. En je kan daarbij gerust in het achterhofd houden dat knotwilgen die niet tijdig opnieuw geknot worden na verloop van tijd ook open scheuren.
zondag 14 juni 2009 - 13:03
ingec

Ingec

Ik hou ook van bomen maar een berk hoort in een bos thuis en nog beter op de hei en niet in een tuin.
voor de tuin of park of heb je mooie sierberken die niet zo groot worden.
in een tuin moet je altijd snoeien omdat ze anders veel te groot worden en daar worden ze niet mooier op.
zet een mooie tuinboom in de plaats.
een berk is een echte pioniersplant die zaait zichzelf op braakliggende grond of op afgebrande heide in het wild is hij erg kortlevende boom dwz 30 tot 40 jaar en maakt dan plaats voor degelijkere bomen.
zaterdag 20 juni 2009 - 13:22
Rita1960

Rita1960

Hoi Inge,

't is maar goed dat smaken en inzichten verschillen!

En in een oud bos kom je geen berken tegen. 't ja en als je een tuin/singel hebt waar de berken wel goed en mooi kunnen uitgroeien misstaan ze ook daar niet.

groetjes,

Rita

BTW: wat bedoel je met degelijker bomen?
zaterdag 20 juni 2009 - 18:22
WiPe

WiPe

Berken hebben het voordeel dat ze niet erg breed worden en een vrij ijle kruin vormen die nog veel zon doorlaat.

Bovendien zijn de meeste tuinen redelijk hoog. Dat berken te groot worden valt over het algemeen dus wel mee.

De meeste berken die in de handel aangeboden worden zijn soorten die net zo hoog worden als onze inheemse ruwe berk (Betula pendula) en de zachte berk Betula pubescens).

En ik geef toe dat berken over het algemeen niet zo erg oud worden, maar dertig à veertig jaar is wel een zware onderschatting. Reken eerder op 80 tot 100 jaar.
zaterdag 20 juni 2009 - 18:24
ingec

Ingec

en niet te vergeten een berk drinkt ong 700 liter per dag dus als jeop droge grond woont moet je erg veel water geven en krijgen de andere planten niet al te veel
een berk wortel heel oppervlakkig en dus groeit er weinig onder
voor het millieu is een berk een slechte plant als hij niet op de juiste plaats staat
zaterdag 20 juni 2009 - 21:19
ingec

Ingec

En niet te vergeten een berk kan wel ong 700 liter per dag drinken dus als je op droge grond woont moet je erg veel water geven en krijgen de andere planten niet al te veel.
een berk wortetl heel oppervlakkig en dus groeit er weinig onder
soory voor de bomenliefhebbers maar een boom hoort op de juiste plaats die de natuur daarvoor bestemt heeft, anders zaag je hem beter om, want doet hij meer kwaad dan goed
voor het millieu is een berk een slechte plant als hij niet op de juiste plaats staat
ik had het in mijn vorige bericht wel over de leeftijd van een berk in de natuur en niet in optimale omstandigheden in een tuin of langs de weg.
zaterdag 20 juni 2009 - 21:19
Rita1960

Rita1960

Hoi Inge,

En hoeveel drinkt een beetje eik?
Ik zit hier op erg droge arme zandgrond en beide soorten doen het hier geweldig goed. Onder de berken groeit meer dan onder de eiken ( in dezelfde singel in dezelfde omstandigheden) Onder de berken zelfs nog een paar vlieren onder de eiken daarentegen groeit bijna niets.

BTW: de berken bij mij in de singel staan er al meer dan 35 jaar en ze doen het geweldig goed.

groetjes,

Rita
zaterdag 20 juni 2009 - 22:56
WiPe

WiPe

En met die sierberken die je eerder suggereerde zou je dan geen problemen hebben?
zondag 21 juni 2009 - 09:14
ingec

Ingec

Kijk eens op deze link
mooie berken die maar een meter of 10 worden

www.hortusconclusus.be
en dan kijken bij de betula

ik heb 38 jaar geleden bij mijn vorige woning (waar mijn dochter nu woont) een berk gezet en die staat er nog. het is een enorme grote sta in de weg geworden en in een klein achtertuintje moet er al een dure professionele snoeier aan te pas komen om hem weer weg te krijgen.
ik heb daarna weer dezelfde fout gemaakt en zit dus nu weer opgescheept met veel te grote berken.
zondag 21 juni 2009 - 10:29
WiPe

WiPe

Inge,

het is zelden een goed idee om een grote boom in een kleine tuin te planten, eender of dat berken dan wel andere bomen zijn. (Hoewel ik moet toegeven dat ik al schitterende stadstuintjes heb gezien waarin een enorme boom stond.)

In d elijst van hortus conclusus staan inderdaad een aantal berken in die niet erg groot worden (Betula nana, Betula medwediewii, Betula pendula 'Youngii' en betula pendula 'purpurea') Maar er staan er ook een aantal tussen die enorm worden (Betula nigra, Betula utilis ssp. jacquemontii,...)

Maar het is niet correct om te stellen dat sierberken kleiner zouden blijven dan onze inheemse berken. Dat klopt vaak niet. Bovendien onderschatten veel boeken en vooral catalogi cijfers de maximale hoogte van de meeste bomen.
zondag 21 juni 2009 - 20:33
groenegroenemeneerbomenvriend

Tekst aangepast

Groenegroenemeneerbomenvriend

info over berken nodig ga naar : www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/11578/berken. EN GA NAAR HET BERICHT VAN Groenegroenemeneerbomenvriend!
zaterdag 26 januari 2019 - 11:44
groenegroenemeneerbomenvriend

Tekst aangepast

Groenegroenemeneerbomenvriend

Hoi,
het is raar dat er niets onder groeit
Bij berken kan er normaal gezien heel wat onder groeien struiken,bloemen,gras
Ik zou voor alle zijtakken afdoen gaan, er blijven aleen stammen over maar dan groeit er weer een mooie kruin die je weer kan snoeien alle info op hierboven te vinden gesnoeide ruwe berk:

Struiken & Bomen

maandag 4 maart 2019 - 20:54
Tuinprins

Tuinprins

De top uit een berk halen is zowat een van de lelijkste dingen die je bij deze boom kunt doen. Mutilatie van het ergste soort.

Berken wortelen oppervlakkig en daardoor groeit er weinig onder. Vooral in droge periodes heeft de begroeiing in de buurt van een berk sterk te lijden.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 maart 2019 - 07:00
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als je zo'n dingen voorstelt voor een berk, noem jezelf dan asjeblief geen bomenvriend. Dat is compleet in tegenspraak met wat je aanraadt.
woensdag 6 maart 2019 - 07:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon