menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag kan ik het best plaatsen

Ga naar meest recente reactie

Stylo

Stylo

Voila se hier komt mijn eerste vraag.


Ik zal eerst even de situatie schetsen. Wij hebben een dik jaar geleden een huis gekocht dat in een doodlopende straat ligt. Het enigste probleem is dat het een huis op de hoek is. Vanaf de straat kan er perfect in onze tuin gekeken worden. Nu niet dat dit erg is maar mijn wederhelft is er niet echt content mee.

VOila se

Wij hebben ondertussen al Bekaert-draad geplaatst ( betonplaat - bovenbuis ). Nu zouden wij graag hier een haag tegen willen plaatsen. Er zijn alleen enkele voorwaarden.

Snel dicht
Niet echt vatbaar voor ziektes
Heel belangrijk: Moet 1,80 a 2,00 meter groot worden MAAR mag niet breder uitgaan als een 30 a 40 cm


Wij hadden al gedacht voor gewoon naar klimop te gaan maar ik ben er een beetje tegen ( worden dikke takken en is niet echt gezond voor de draad)

Dan hebben ze ons al eens gezegd om lugustrum te nemen.


Heeft iemand andere suggesties ???? of wat zijn de opmerkingen



STYLO





donderdag 21 september 2006 - 09:55
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

beste stylo is een goed gedacht maar duurt toch rap een vier a vyf tal jaren eer ze hoog staan moet ze regelmatig snoeien voor ze dicht te krygen zowel hoog als breed en anders de viburnum carlesii zal eens kyken of ik een foto er van heb is wel maar vier meter lang deze groetjes (en is heel dicht en ge hebt er bloementjes by heel het jaar rond byna)



[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 september 2006 - 21:00
Stylo

Stylo

Sylvain,


Merci voor het snelle antwoord.

Ik heb het gisteren nog eens met mijn vrouw gehad over onze haag.


Ze zou het liefste: ligustrum willen hebben --> heeft iemand (of jij) hier meer ervaring mee ?

snoeiwerk - ziektes - onderhoud - verzorging - wanneer het beste plaatsen .....


Stylo
vrijdag 22 september 2006 - 10:07
Tine

Tine

Wil je een ligusterhaag plaatsen dan moet je toch zeker 2 keer per jaar snoeien en misschien meer wil je hem maar op 30 á 40 cm breed houden. De liguster is heel mooi dicht en kan ook goed in vormen geknipt worden. Verder is het een heel gemakkelijke haag die ook met arme grond tevreden is.

Tine.
vrijdag 22 september 2006 - 12:02
tuinwim

Tuinwim

Wij hebben ongeveer 3 jaar geleden een boerderijtje omgebouwd en tussen ons en onze buren staat een ligusterhaag. Deze was al een 5 tal jaar aan zijn lot overgelaten en was ongeveer 3.5 meter hoog en 1 meter breed. Na drie drastische snoeibeurten is deze nog 1.8 meter hoog en een 50 cm breed.
Hij is terug mooi dichtgegroeid maar ik moet er wel bijzeggen dat er onderaan toch gaten ingevallen zijn en dat die tot op heden niet dichtgegroeid zijn. Maar voor de rest vind ik het een prima haag daar deze steeds groen blijft.

Veel succes
grtjs Wim
vrijdag 22 september 2006 - 12:19
Tine

Tine

Een liguster is zeker een prachthaag en wil je voorkomen dat er onderin gaten vallen dan is het raadzaam om de haag in een trapezevorm te knippen dus beneden breder dan boven. Dat zal met de oude haag van Wim niet meer lukken maar als je daar met een nieuwe haag op let, dan zal je niet gauw last hebben van open plekken.

Tine.
vrijdag 22 september 2006 - 14:58
Stylo

Stylo

nogmaals iedereen dank voor de reactie !!!


Kan ik dan beter kleinere stekken nemen of toch maar grotere ?

En wat is de snelheid van groei ?

Moet ik deze vanaf het begin heel smal houden?



stylo



vrijdag 22 september 2006 - 15:42
ines

Ines

U neemt best stekken die dit jaar gegroeid zijn met een paar centimeter verhoutte steel van verleden
jaar dan knipt U die schuin onder een oog af, verwijder de helft van de resterende bladeren en
maak met een ontsmet mes een kleine inkeping van 3 a 4 cm recht naar beneden.
Steek de stek in stekpoeder (zonder gaat ook ) en steek de stek voor de helft in de grond...
broes met water en duw de gleuf dicht.
Het eerste jaar de stek terugknippen tot 2 ogen boven de grond dan hebt U vertakkingen ze groeien
zeer vlug ik mag de 1ste snoei zo 60 cm afknippen en de tweede keer zo'n 50 cm dus vooral in het
begin zeer kort snoeien om een goede vertakking onderaan te hebben.

Groetjes,ines
vrijdag 22 september 2006 - 20:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon