menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Juglans Regia maakt zijscheutjes

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Ik heb een Juglans Regia Broadview die vorig jaar te diep geplant was. Ik heb onlangs (na veel bruikbare info op dit forum) de bovenlaag van de grond wat weggenomen om de boom meer toegang te geven tot zuurstof.

Nu is de volgende situatie =

- de top heeft bladeren (takken die uitgelopen zijn),
- de middenhelft heeft geen uitlopende takken, slapende ogen ?
- bij het begin van de getsteltakken zijn er takken en bladeren uitgelopen

Nu vormt de boom van onderzijde kruin tot aan de bodem nieuwe opschot - maar aangezien ik geen struik wil, maar wel de boomvorm - zijn deze scheuten niet gewenst.

Wat moet ik doen ? Juglans gaat bloeden als je de stam beschadigd heb ik vernomen. En ik wil uitlopers in de middenhelft - niet onderaan. Maar langs de andere kant zit de boom nog in de stress en kan misschien de fotosynthese van het nieuwe opschot goed gebruiken.

Idee ?
maandag 25 mei 2009 - 21:12
WiPe

WiPe

Fotosynthese van het opschot is inderdaad nuttig. Ook nuttig is een drainagedarm rond de wortels ingraven met een uiteinde boven de grond zodat de wortels meer zuurstof krijgen.

De boom gaat niet bloeden als je nu een tak zou weghalen. Bloeden gebeurt alleen bij snoei vanaf oktober tot het uitlopen van het blad. Stam beschadigen is nooit goed. Een tak afsnoeien vlak tegen de stam afsnoeien is een beschadiging van de stam. Dus moet je de takken altijd tot aan de takkraag afzagen en niet vlak tegen de stam.
Je zou in dit geval een soort bemantelingssnoei kunnen uitvoeren. Van de takken aan de basis van de stam snoei je in de zomer (juli- augustus) de grootste weg zodat je geen grote snoeiwonden maakt en zodat je de boom de kans geeft om optimaal van de extra bladeren te profiteren. De volgende jaren doe je hetzelfde tot op het moment dat de kruin opnieuw goed begint te groeien, dan kan je alle takken weghalen.
dinsdag 26 mei 2009 - 20:09
spruce

Spruce

Wipe,

bedankt voor de info.

Het zijn meer scheuten - het zijn nog geen echte takken.

Dus je stelt voor om ze in juli-augustus te verwijderen. Ik weet niet of het tegen dan gaat veranderd zijn in verhoute structuur. Met een snoeimes moeten ze makkelijk afgaan - de boom is nog jong.
dinsdag 26 mei 2009 - 21:08
WiPe

WiPe

je hoeft ze niet alemaal te verwijderen, de dikste weghalen, en de kleinere laten staan kan volstaan tot de boom zich herpakt heeft.
dinsdag 26 mei 2009 - 22:09
spruce

Spruce

Wipe,

vorig jaar is bij ons een hagelstorm gekomen met hagelbollen 5 tot 7 cm groot.

Mijn twee jonge notelaars hebben vroeger hun blad afgeworpen vorig jaar.

Bij het schuiven van de knoppen dit jaar heb ik vastgesteld dat de enige gesteltak die zich bevind op het NW, van onder tot boven gespleten is - waarsch. gebeurt tijdens de hagelstorm. Deze tak is nu dood. Vorig jaar was er aan die kant ook een tak gesneuveld - maar dat was onmiddellijk zichtbaar.

Het is spijtig, maar alle takken zijn mooi rondom verdeeld, echter op één kant heb ik geen enkele tak meer over.

Wat te doen ? Zal de boom dit zelf corrigeren, kan de mens iets doen om te helpen of beter niet ? Een boom met langs de ééne kant geen takken is echt geen zicht.
zaterdag 24 april 2010 - 19:21
WiPe

WiPe

Hoe groot zijn die boompjes nu? Hoe hoog zitten de onderste takken van de grond? En hoe hoog moet de boom op termijn opgekroond worden?
zondag 25 april 2010 - 21:06
spruce

Spruce

De boompjes zijn gekochte veredelde rassen met blote wortel.

De bomen zijn ongeveer 4 meter, en er zaten bij levering een 4 tal gesteltakken onderaan op. Voor de rest zaten er geen takken aan de stam.

Van deze 4 gesteltakken zijn er 2 gesneuveld aan één kant van de boom. Zie hagelstorm.

De boom is vorig jaar mooi uitgelopen in de bovenste zone (van 3 tot 4 meter), in de middenzone van 2 tot 3 meter is hij niet uitgelopen. Vreemd.

De resterende 2 gesteltakken onderaan zou ik e.v. kunnen laten staan - ze beginnen op ongeveer 1,75 m en lopen mooi naar boven toe.

Ik denk niet dat er veel opkroning nodig zal zijn.
zondag 25 april 2010 - 22:40
WiPe

WiPe

Okkernoten gaan op termijn heel erg doorhangen. Het is geen uitzondering dat bij een boom met een takvrije stamlengte van ettelijke meter de onderste takken nog tot op de grond doorhangen.
Je moet natuurlijke geen meters opkronen, maar het lijkt me in deze de makkelijkste oplossing om de boom een beetje op te kronen. Op die manier kun je makkelijk een kruin maken waarvan de takken gelijkmatig ingeplant staan. Daravoor moet je niet drastisch snoeien, jaarlijks een tak wegnemen, bij voorkeur de dikste, kan al volstaan.
vrijdag 30 april 2010 - 21:18
spruce

Spruce

Wipe, ik heb ondertussen vernomen dat het rampenfonds - in tegenstelling tot wat men eerst wel vertelde - niet alle schade zal vergoeden. Dus m.b.t. struiken, bomen en heesters (laagste echelon in de hiërarchie) is het toegekende budget ontoereikend.

Dus ik ga de boom rustig laten staan.

Het grappige is dat dit boompje nog niet eens al zijn takken heeft (de boom had maar 4 gesteltakken) en vorig jaar al noten gedragen heeft. Ik vraag mij af of die notenproductie de groei van het boompje niet nodeloos belast. Voor 4 noten moet een boom zichzelf mijn inziens niet overdoen.
zaterdag 1 mei 2010 - 00:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon