menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Ik heb ook nog een vraag over een haag.
Als haag staan in de tuin coniferen. Die zijn nu zo'n 24 jaar oud en ze zijn lelijk met gaten en dode takken omdat, ik beken, ze niet goed en regelmatig werd gesnoeid.
Ik wil mijn tuin langzaam maar zeker in orde brengen dus ik moet een nieuwe haag zoeken.
Het probleem is dat ik geen 10 jaar kan wachten op een degelijke afsluiting vanwege nieuwsgierige buren.
Ik zoek dus een haag die snel en goed wil groeien.
Het liefst gebruikte ik schermen die ik dan kan laten begroeien maar dat is in de gemeente waar ik woon niet toegelaten.
Kan ik de stammen van de coniferen gebruiken als steun ? Dat beperkt de kosten van nieuwe paaltjes.
En wat zou ik ertussen kunnen planten dat snel en weelderig tiert maar gemakkelijk is te onderhouden, en eventueel groen blijft in de winter of toch tenminste een ondoordringbaar scherm vormt.

Wie heeft voor mij de ultieme oplossing !



zondag 17 september 2006 - 14:03
sugar

Sugar

Als een scherm niet toegelaten is zou ik naar iets anders uitkijken.
Je kan ook gewoon een nieuwe haag aanplanten? Als je bvb beukenveren koopt heb je eind volgend jaar een mooie volgroeide haag

sugar
zondag 17 september 2006 - 20:49
Wendy

Wendy

al gedacht aan klimop? je zit op korte tijd volledig uit het zicht en mits 2 à 3 snoeibeurten per jaar, kan je hem mooi in de hand houden.
maandag 18 september 2006 - 11:15
kollebloem

Kollebloem

Ja klimop is een mogelijkheid maar ik wil vooral gebruik maken van de stammen die ik nu heb, kwestie van te kunnen besparen op materiaal.
En klimop groeit toch niet zo snel dacht ik, of heb je soorten die wel snel groeien ?
Ik heb het wel over groenblijvende want een bladverliezende groeit wèl snel maar dan zit je in de winter met gaten.
Niet gemakkelijk hoor.
In ieder geval bedankt voor de tip.
maandag 18 september 2006 - 19:55
kollebloem

Kollebloem

Mag ik even vragen...wat zijn beukenveren ?
maandag 18 september 2006 - 19:56
WiPe

WiPe

Beukenveren zijn jonge beuken die vertakt zijn vanaf de grond. (Als het blad er af is lijken ze ene beetje op een reusachtige veer, vandaar.)
maandag 18 september 2006 - 21:01
WiPe

WiPe

Voor ik het vergeet: de grond onder haagconiferen is vaak verzuurd en uitgeput. Het lijkt me dan ook beter om de planten volledig uit te graven, alle wortels te verwijderen en een flinke hoeveelheid kompost in de grond onder te werken. Dat zal je op lange termijn een hoop frustratie besparen, omdat je anders bijna onmogelijk nieuwe planten kan laten aanslaan op die plek. Beter nu een beetje doorwerken in plaats van tien jaar ergeren.
maandag 18 september 2006 - 21:04
sugar

Sugar

Beukenveren zijn jonge beuken die vertakt zijn vanaf de grond. (Als het blad er af is lijken ze ene beetje op een reusachtige veer, vandaar.)


Inderdaad, en je hebt heel snel een mooie volgroeide haag

vergeet het hergebruiken van die stammen, dat gaat waarschijnlijk zowiezo tegenvallen (die stammen staan niet allemaal in hetzelfde vlak, je krijgt dus een 'zwalpende' afscheiding

sugar
maandag 18 september 2006 - 21:04
Wendy

Wendy

uiteindelijk gaan die stammen ook afrotten of wegteren dus zie ik het niet echt zitten dat je ze gebruikt.
Wij hebben ook iets dergelijks gedaan maar de stammen gewoon laten staan, een draad tegen gespannen om de beukenhaag recht te laten groeien en de haag ervoor geplant.
Nu de haag groot is, hebben we de stammen verwijderd.
De beukenhaag was na ong.3 jaar een redelijke haag.
De klimop: na 4 jaar was de omheining (2m hoog) begroeid. De beukenhaag blijft toch altijd ietwat doorkijkend
maar met klimop zie je werkelijk niets.
grts Wendy
dinsdag 19 september 2006 - 14:30
kollebloem

Kollebloem

Ik kan de haag er niet voor planten maar ik vind wel een oplossing.
In ieder geval, iedereen bedankt voor de tips

Martine
vrijdag 22 september 2006 - 17:06
tibmat

Tibmat

Heb net hetzelfde probleem gehad. Had aanvankelijk ook gedacht alles ineens eruit te spitten en de grond op peil te brengen, deze bleek echter zeer zuur te zijn en het zou al jaren duren om via bekalken deze terug O.K. te krijgen.
Heb dan om beurt 1 conifeer laten staan en 1 er volledig uit gespit. in die vrijgekomen gaten telkens een nieuw exemplaar geplant. Dat heeft zo'n drie jaar geduurd.
Verzorg ze nu goed, t.t.z. ze worden in voor- en najaar geschoren en in het najaar krijgen ze een laag dennenaalden aan de voet.
Heb nu zo'n 5 jaar later terug een mooie dichte haag, mooier dan tevoren.
zondag 15 oktober 2006 - 08:07
WiPe

WiPe

Dat neiuw exemplaar was dus een neiuwe conifeer? Voor die coniferen is het geen probleem dat de grond vrij zuur is. Bovendien ga je door de dennennaalden die je aan de voet gooit, de grond opnieuw verzuren. Bekalken zou in dit geval weinig of geen voordeel gehad hebben.
Als je wat anders wil aanplanten dan coniferen zit je natuurlijk ùmet een ander verhaal.
zondag 15 oktober 2006 - 14:31
kollebloem

Kollebloem

De beslissing is gevallen, het zal een beukenhaag worden, maar......
Zou ik de bestaande coniferen mogen afzagen tot een eindje onder het grondoppervlak en de stammetjes gewoon laten zitten.
We zouden dan de beukenhaag ervoor of erachter planten. De stammetjes in de grond kunnen dan gewoon wegrotten. Of zou dat de grond te veel verzuren?
De een zegt dat het kan, de ander zegt dat alles er uit moet en dat de grond volledig moet vernieuwd worden.
Graag deskundig advies
donderdag 19 oktober 2006 - 15:34
WiPe

WiPe

Als je de stammetjes laat zitten gaan ze naverteren in de grond. Voor die vertering is zuurstof nodig. Je nieuwe planten hebben ook zuurstof nodig ana hun wortels. Als je de stronken laat zitten zullen de nieuwe planten wat moeilijker aanslaan en trager op gang komen.
donderdag 19 oktober 2006 - 18:12
kollebloem

Kollebloem

Het is dus beter om ze er uit te halen. Het zijn er een hoop en het moet met de hand gebeuren, het zal een huzarenstukje worden maar goed, wat moet, moet.
Het is de bedoeling de grond zelf klaar te maken en het planten over te laten aan een kenner.
Door het voorbereidende werk zelf te doen bespaar ik allicht geld en dat is mooi meegenomen.
De beukenhaag zou er komen in het voorjaar, maart, dat schijnt een goede maand te zijn.
Iemand een tip van waar ik goede kwaliteit aan een goede prijs kan halen in Oost-Vlaanderen?

In ieder geval bedankt voor de tips en de uitleg!
donderdag 19 oktober 2006 - 20:56
Adrienne

Adrienne

Hallo Kollebloem,

Gij zijt goed.
Ik wil me niet moeien hé, maar omdat je zelf schrijft van wat geld uitsparen.
Vind ik het jammer een kenner de haag te laten planten.
Het plezantste welk ga je laten doen.
De grond klaar maken is vééél moeilijker dan de jonge haag zetten salle.
Als je een metserkoorke spant en de plantafstand respecteerd kan er niks misgaan.
Succes
vrijdag 20 oktober 2006 - 11:37
kollebloem

Kollebloem

Hallo koetjeboe

Ik dacht net dat het planten zo delicaat was. Scheve hagen vind ik niet mooi hoor, wortels beschadigen en zo, ik heb al allerlei wilde verhalen gehoord over hoe moeilijk aanplanten zelf wel is.

En nu zeg jij dat dàt nou net het leukste is!

Om gek van te worden

vrijdag 20 oktober 2006 - 15:41
Adrienne

Adrienne

Ba nee gij,

Waarom zou je die scheef zetten
Gewoon een koordje spannen en klaar is kees.
Ge moet natuurlijk niet eer je begint een fleske wijn soldaat maken hé.
Dat bewaard ge voor nadien, als je kan genieten van je eigen handig gezette haag
Krijgt ge ze niet leeg, roept maar even, ik breng een cd ke van fransje mee
en we maken er gelijk een tuinparty van
vrijdag 20 oktober 2006 - 18:59
kollebloem

Kollebloem

AFGESPROKEN

Ik zal trachten de evolutie in mijn haagaanplanting op te tekenen in dit forum, zo kan ik,als er problemen zijn, toch nog tips ontvangen.

Maar het zal niet voor sebiet zijn hoor.

Groetjes
vrijdag 20 oktober 2006 - 19:19
Adrienne

Adrienne

Oh maar hier hebben ze geduld salle
vrijdag 20 oktober 2006 - 19:53
WiPe

WiPe

Ik zou je durven aanraden om voor je haagplanten bij Van Geem in Aalst te gaan. Naar mijn ervaring hebben ze daar zeer goede kwaliteit, voor ene vriendelijke prijs. http://www.boomkwekerijenvangeem.be
zaterdag 21 oktober 2006 - 16:06
kollebloem

Kollebloem

Ik heb de site bezocht en het lijkt inderdaad zeer interessant. Goede uitleg, mooie foto's.
Denk dat ik er eens naar toe ga rijden om een kijkje te nemen en wat prijzen te noteren.
Ik heb ook gezien dat er plantgoed is van verschillende hoogte, is goed om snel een afsluiting te hebben.

Bedankt voor de tip.
zaterdag 21 oktober 2006 - 16:15
WiPe

WiPe


Denk dat ik er eens naar toe ga rijden om een kijkje te nemen en wat prijzen te noteren.


Veel is er niet te zien, gewoon een loods, stampvol met haagplanten. Voor prijzen kan je ze best mailen.
zaterdag 21 oktober 2006 - 16:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon