menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlierbessenstruiken verwijderen

Ga naar meest recente reactie

romatten

Romatten

Hallo iedereen,

Ooit heb ik vlierbessenstruik geplant in mijn volière... Leuk, de plant was als enige opgewassen tegen de scherpe snaveltjes en de honger van de gevleugelde bewoners.

Maar ondertussen heb ik geen volière meer en zit ik over de ganse tuin met een echte plaag van vlierbessenstruiken . Op alle plaatsen groeien kleine vlierbessenstruiken! Zelfs op het tuinpad.

Wie geeft mij de ultieme tip om van dit ONKRUID af te geraken?0038:

(Vertel mij aub niet dat ik alle kleine worteltjes met de hand moet verwijderen. : Ik heb dit al eens gedaan en nog geen twee weken later waren er opnieuw. )

Alvast bedankt.

zaterdag 16 september 2006 - 23:36
cactelders

Cactelders

Zelf los ik dergelijke probleemgroei op door ze idd handmatig uit te trekken en daarna met de spade de omgeving kapot te stekken om de wortels te venietigen, daarna al dat klein grut oprapen en wegdoen tijdens het omspitten. Drastische middelen zijn er ook natuurlijk maar dat is dan ten koste van Uw grond die dan jarenlang om zeep is, om dan nog niet te spreken van natuurvriendelijhkheid.
zaterdag 16 september 2006 - 23:46
Kries

Kries

De overtollige vlier trek ik ook uit als de nieuwe boompjes in wording nog klein zijn. Eén vlierboom laat ik staan en snoei die om de twee jaar af. De takken die blijven staan zijn ongeveer 50 cm hoog. Daar komen dan nieuwe takken aan. Het eerste jaar gebruik ik dan de bloesem om vlierdrank van te maken. Het tweede jaar laat ik de bessen rijp worden en die zijn dan voor vliersiroop. In het najaar gaan al die takken eraf.
zondag 17 september 2006 - 09:45
Winter

Winter

Uittrekken mooi en wel, maar als er 200 van die struiken staan van 5 meter hoogte, wens ik iedereen veel succes. Ik probeerde het als volgt: Kort zetten tot op bodem en dan stengels met GARLON bespuiten. Het resultaat zal ik later meedelen....
maandag 4 augustus 2008 - 14:40
deHaan

DeHaan

Als je er 200 heb staan, met de kettingzaag kort maken en dan met de stobbefrees erover.
maandag 4 augustus 2008 - 23:10
Esem

Tekst aangepast

Esem

Wel dan zal je ze toch niet allemaal uitgedaan hebben.( De wortels)
En te lang gewacht want jonge vlierplantjes laten zich zeer makkelijk verwijderen,
en gif zou ik niet gebruiken,er zit al gif genoeg in de grond ,denk aan je kinderen en kleinkinderen, dat ook zij nog een goed en gezond leven kunnen leiden.

En ja waarom niet alles met de hand verwijderen, is een gezonde bezigheid en je spaart zo de natuur.



LEVEN EN LATEN LEVEN
dinsdag 5 augustus 2008 - 10:20
Adrienne

Adrienne

Tja Romatten dat hoort ook bij tuinieren hé.
Ik ben al 5 jaar bezig klimop uit te putten !!!!!
Toch komt hij telkens terug.
Dan nog een groot vlak bamboe ook niet simpel salle.
Stond in een bak en is er toch nog door geraakt.
Ge ziet alleen ben je niet !!!

Succes en hou er de moed maar in, eens win je toch !!!
dinsdag 5 augustus 2008 - 10:44
val

Val

Wij hebben nog altijd niet gewonnen, ongeveer 15 jaar geleden hebben wij een vlier aurea geplant en sindsdien trekken wij maar uit en maar uit....gisteren nog 10 kleine plantjes uitgetrokken, de vogels brengen ze verder.... merels bij overvloed maar ze zingen zo mooi dus....wij blijven uittrekken, de vlier aurea staat er nog en had weer vele bloemen en nu vruchten....dit jaar moeten we hem weer "kortwieken" maar bamboe is nog veel erger, komt er bij ons niet in....dat kun je niet tegenhouden, ik heb al meerdere avontuurtjes gehoord over bamboe....wij gaan net door met de vliertjes...nog een fijn edag toegewenst en veel plezier met deze toffe forum - Anny (Val)
donderdag 28 augustus 2008 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon