menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomzwammen

Ga naar meest recente reactie

Law46

Law46

We hebben een boom in de tuin waarop soms een enorme zwam groeit. Gaat die boom daarvan dood?
vrijdag 15 september 2006 - 18:56
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Het kan wel een aantal jaren duren, maar de boom zal wel doodgaan. Het zwamweefsel zit al in de boom. Wat je ziet is maar een klein deel van de totale sschimmel. Ik kan het op de foto (Als het de foto is van de zam onder je naam) niet goed zien, maar ik geloof dat het de zwavelzwam is. Dan kun je bij Google wel meer vinden denk ik.
zondag 17 september 2006 - 09:59
Law46

Law46

Het kan wel een aantal jaren duren, maar de boom zal wel doodgaan. Het zwamweefsel zit al in de boom. Wat je ziet is maar een klein deel van de totale sschimmel. Ik kan het op de foto (Als het de foto is van de zam onder je naam) niet goed zien, maar ik geloof dat het de zwavelzwam is. Dan kun je bij Google wel meer vinden denk ik.
zondag 17 september 2006 - 22:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je rechtsonder op "antwoorden" klikt dan kun je een reactie geven. Waarschijnlijk was dat de bedoeling. En daarna links onder op "Verder" klikken dan wordt de reactie geplaatst hier op het Forum.
maandag 18 september 2006 - 08:25
Law46

Law46

Jo,

Correct en dank voor de hulp. Misschien weet jij hoe ik een foto bij een antwoord of vraag kan plaatsen?
De zwam heeft zich inderdaad in de boom ingevreten. Na weghalen van het buitenste deel zag ik een gat in de boom.

bedankt alvast voor het ophelderen van de eerste vraag.

Groeten

rens
maandag 18 september 2006 - 09:20
Bowie
maandag 18 september 2006 - 09:27
Law46

Law46

[afbeelding verwijderd niet-https]

Men is inderdaad nooit te oud om te leren en bovendien is het leuk om allerlei dingen te ervaren.
Ik hoop dat mijn "zwam "foto nu goed doorkomt zodat de ware kenners mij kunnen zeggen of dit inderdaad de zwavelzwam is waar Jo op duidde.
t zou jammer zijn voor de boom, maar met herfstweer langs de kust..........dan weet je het wel.

Groeten
Rens
maandag 18 september 2006 - 09:32
Bowie

Bowie

Als je dat zo bekijkt is dat eigenlijk wel heel prachtig van vorm & kleur - maar kan je verder niet helpen, ik ken totaal niks van bomen.

maandag 18 september 2006 - 09:36
Tine

Tine

Volgens mij is dat een bekerzwamsoort. Welke? Ik weet dat niet, want er zijn heel veel soorten van.

Tine.
maandag 18 september 2006 - 09:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik denk wel dat het de zwavelzwam is (Laetiporus sulphureus).
Tik zwavelzwam in bij Google en je vindt heel veel informatie.
maandag 18 september 2006 - 11:42
Tine

Tine

Jo ik ben het toch niet met jou eens. Bij de zwavelzwam wijzen de randen naar beneden terwijl bij deze zwam de randen naar boven wijze en een soort ruimte vormen die je met wat fantasie aan een beker doen denken. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de foto ondersteboven geplaatst is dan zou jij gelijk kunnen hebben.

Tine.
maandag 18 september 2006 - 12:57
Law46

Law46

Tine, De zwam staat erop zoals hij aan de boom hangt. De gekrulde zijden naar boven.

Groeten
rens
maandag 18 september 2006 - 20:36
WiPe

WiPe

Laetiporus sulphureus.
Waardplanten: Diverse loofbomen, met name eik en robinia, ook op tamme kastanje, wilg, populier, esdoorn en fruitbomen. Zelden op naaldbomen.
Vorm en kleur : De waaiervormige of onregelmatig halfronde zwammen komen apart of (meestal) in groepen dakpansgewijs boven elkaar voor. de randen zijn stomp en golvend. Bovenzijde citroengeel of geeloranje. Onderzijde bleke zwavelkleur. Later verbleken de kleuren tot bijna wit.
Afmetingen : 10 tot 40 cm breed.
Plaats : stam en takken, vaak bij snoei- en andere wonden.
Periode : mei tot november.

Overige kenmerken : Het vruchtvlees van de opvallende zwammen is eerst zacht en kaasachtig, later wordt het droog en bros. De uitgedroogde vruchtlichamen kunnen tot in de winter aan de boom blijven zitten.

Gevolgen : De zwam komt mestal via takwonden binnen en veroorzaakt vervolgens rot in het kernhout van de stam, maar kan ook via de wortels binnendringen en rot veroorzaken in de stamvoet. De boom wordt gevoelig voor windworp en de stam kan gemakkelijk afbreken. Kenmerkend zijn de grote plakken witte of geelachtige schimmeldraden op de breukvlakken. Aangezien het spinthout in de regl niet wordt afgebroken kan een laangetaste boom nog lange tijd in leven blijven.
maandag 18 september 2006 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon