menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insecten op knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

gregorygoi

Gregorygoi

Hallo iedereen,

Op aanraden van Antoon, post ik hier het volgende:

Mijn knotwilgen zitten onder de beestjes. De meeste wilgen werden de voorbije winter geknot. Op de nieuwe scheuten zitten nu beestjes die lijken op goudkleurige en groenkleurige kevertjes. De blaadjes worden opgevreten.

Weet iemand waarmee ik die plaag kan bestrijden?
In het tuincentrum kreeg ik niet echt een antwoord vandaar dat
ik hier mijn kans waag.

Met vriendelijke groet,

Gregory

Struiken & Bomen

woensdag 22 april 2009 - 13:38
Pieter

Pieter

Hoi Gregory,
Welkom op het tuinforum. Het verwondert me heel sterk dat ze in je tuincentrum geen deftig antwoord kunnen geven. Normaal zouden die toch gekwalificieerde mensen moeten in huis hebben.
Met een geschikt insecticide (chlorpyrifos bv, is wel behoorlijk giftig dus opletten) zijn die wel te verdelgen. Een andere methode zou ik ook niet direct weten hoor.
woensdag 22 april 2009 - 17:47
Polplastron

Polplastron

Ik geloof dat dit "wilgenhaantjes" zijn. Volgens mij is bestrijding niet echt nodig omdat ze maar een redelijk korte tijd actief zijn. Daarna herstelt de plant zich normaal gezien wel, zeker een wilg!

Een soortgenoot van deze beestjes het "elzenhaantje" komt hier elk jaar massaal onze elzen opvreten, maar de bomen hebben er echt geen blijvende schade van!

Pol
donderdag 23 april 2009 - 22:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dat is hetzelfde beestje, Agelastica alni, ofwel het elzenhaantje, dat ook graag op knotwilgen zit. Ze vreten veel blad weg maar inderdaad herstelt dat wel weer. Ik vang ze handmatig.
donderdag 23 april 2009 - 22:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Er zijn 2 soorten wilgenhaantjes. Het blauwe en het bronskleurige. Daar vallen deze beestjes onder en die zijn een stuk kleiner dan het elzenhaantje.
vrijdag 1 mei 2009 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon