menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboeplant verwijderen

Ga naar meest recente reactie

mimie

Mimie

Beste ervaren tuinmannen-vrouwen,

Het is de allereerste keer dat ik contact neem dus hoop dat ik het "goed doe"...

Mijn tuin, mijn "groen paradijs" is een echte passie, een bron van ontspanning en geluk, van creativiteit en experimenteren... Ik hou niet zo van regels (hoe het moet) altijd opnieuw probeer ik me uit te drukken, iets te "schilderen" via de kleinste, voor vele banale, groene wonderen. Mijn liefde voor elke mini scheutje, takje is oneindig = zalig !!! wat moet je meer hebben denk ik soms?
Maar nu ben ik de slachtoffer van een passie voor die prachtige riet/bamboe planten. Sommige moeten weg, elk jaar zoveel werk... bergen afval dat niet op de compost kan, hoe meer je snoeit hoe meer nieuwe takken... = hoe graag ik ze ziet kan ik ze niet meer aan!!! Dagenlang graaf ik putten rond de wortels in de hoop ze los te krijgen = zo moeilijk, zoo zwaar werk...

Weet iemand van jullie misschien hoe ik dat beter kan aanpakken? bestaat er een product (wel liefst milieuvriendelijk) om de wortels te bereiken? of , of, of??? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Hartelijk dank voor jullie advies!
Mimie




dinsdag 21 april 2009 - 23:04
Lino

Lino

Ik vrees dat de enige effectieve manier uitgraven is, helaas:
uitgraven met een kraan eventueel.

Wij hebben het hier met de hand gedaan elke dag een m², maar 't is zwaar werk.

Lees ook hier onderaan de pagina: http://www.tuinadvies.be/woekerende_bamboe_verwijderen.htm

en hier http://tuinadvies.be/forum/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=9976&hl=lino
Hier wordt wel over een produkt gesproken, maar 't is erg schadelijk.

Lino
woensdag 22 april 2009 - 16:14
mimie

Mimie

Lino,
Hartelijk dank voor uw antwoord !
U bevestigt,helaas, wat ik al vreesde: het zal zwaar werk blijven.
Ik heb de 2 doorgegeven bronnen van info.gelezen en die "natrium chloraat" zal ik zeker niet gebruiken / iemand heeft de klus kunnen oplossen met "de strafste round-up" weet U of dit product ook milieuonvriendelijk is?
Het is de eerste keer dat ik op zoek ben naar een "hulpmiddel"-dit heeft te maken met de omvang van de taak- het moet wel het milieu respecteren.
En anders weet ik spijtig genoeg wat ik de komende weken te doen heb: graven!
Mimie
woensdag 22 april 2009 - 22:53
Lino

Lino

Zelf gebruik ik de strafste round-up voor de scheuten die nu nog her en der de kop opsteken.
Maar een wondermiddel is het niet, anders zouden er nu 3 jaar later, toch geen scheutjes meer boven mogen komen. Maar op de plaatsen waar ik er niet aankan (tussen terrasplanken bvb) los ik het zo op.
En ik moet eerlijk zeggen dat van een 3-tal scheuten de blaadjes even met een penseel bestrijken, geen zwaar werk meer is nu.

Round-up heeft de naam om geen sporen na te laten in de grond, dus misschien wel iets milieuvriendelijker dan andere? maar dat weet ik niet echt.

Ik zal nog eens een fotootje nemen van mijn busje round-up dat ik indertijd als "strafste" gekocht heb. Wie weet is er ondertussen nog iets sterkers op de markt gebracht.
Dit is het Round-up max:
[afbeelding verwijderd niet-https] Onkruidbestrijder “ROUNDUP MAX”
Totale onkruidbestrijder met systemische werking op basis van glyfosaat. Speciaal voor struikgewas. Veilig product.
Samenstelling: 450 g/l glyfosaat.
Erkenningsnummer: 9343/B.
Totale onkruidbestrijder met systemische werking. Supergeconcentreerde formule, speciaal tegen struikgewas gevormd door netels, distels, bramen ... Verdelgt tot in de wortel. Ook voor het vernietigen van boomstronken. Veilig voor mens en dier.
Dosis: 24 ml voor 2 liter water (40m²). Voor gedetailleerde gebruiksaanwijzing: zie steeds verpakking.
Te gebruiken van februari tot november.
donderdag 23 april 2009 - 09:19
Polplastron

Polplastron

Ik heb dat probleem hier ook gehad en nee zelfs de straftste "round-up" werkt niet afdoende. Indien je dit product gebruikt is het belangrijk dit NIET ONVERDUND aan te brengen gezien het de tijd moet hebben om in de plant door te dringen tot aan de wortel. Als je dat wel doet, sterft alleen de bovenkant af en blijft de wortel nieuwe scheuten produceren.

Round-up is een serieus ongezond goedje dus let er maar mee op (ik gebruik het niet meer)

Mijn bamboe heb ik destijds met een kraantje laten uitgraven. Helaas waren er stukje wortels tussen het zand terechtgekomen waar later mijn nieuwe gazonnetje moest komen. Na enkele weken had ik dus gazon met bamboe, maar wekelijks maaien tot op 4,5 cm overleeft bamboe blijkbaar toch niet! Volhouden is de boodschap!

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2009 - 22:15
mimie

Mimie

Nog eens dank voor de moeite Lino!
Ik zal dit allemaal verder bekijken en mijn keuze maken. Ik zal U (indien mogelijk = als het me lukt / moet nog het "fijn" van de communicatie op het forum leren kennen) wat later vertellen hoe mijn werkzaamheden bevorderd zijn) ik las zoiets als topic afgesloten ???
Moest U van mij niets horen graag uw begrip AUB? dat wil dan zeggen dat ik nog niet handig genoeg was om via het forum te communiceren... Ik hoop dit op termijn beter te leren want ik ben onder de indruk van de rijkdom aan informatie die zo tussen tuinliefhebbers gewisseld wordt.

Hartelijk dank en nog veel lente/tuin plezier toegewenst !!!
Mimie.
donderdag 23 april 2009 - 22:22
mimie

Mimie

Pol,
Ook hartelijk dank voor uw reactie!

round-up vertrouwt U precies niet meer (efficientie/milieuvriendelijk???) ik zal verder informeren - als het algemeen bevestigt wordt zal ik maar voortwerken met de traditionele geredschappen: de schup, de handen en... vooral met koppigheid en doorzettingsvermogen.
Een troost : ik dacht al een hele tijd dat ik waarschijnlijk de enige was die zo'n ongepaste plant in de tuin wou maar neen! en dat geeft me moed.

Blij dat U het in uw tuin opgelost hebt,
Mimie
donderdag 23 april 2009 - 22:57
Polplastron

Polplastron

Ik heb me laten wijsmaken dat Round-Up kankerverwekkend is hoewel Round-Up dit zelf schijnt te ontkennen. Wie er gelijk heeft, weet ik ook niet, maar gezond is zo'n vergif nooit natuurlijk! Ik heb hier drie kinderen tussen 1,5 en 5jaar rondlopen en dus neem ik liever het zekere voor het onzekere. De gifspuit komt mijn tuin niet meer in!

Kort blijven afmaaien op een of andere manier zou na enkele maanden afdoende moeten zijn. Heb je enig idee welke soort bamboe het is? Of kan je een foto (proberen te) plaatsen?
donderdag 23 april 2009 - 23:03
mimie

Mimie

Pol,
De naam van mijn bamboe ben ik helaas vergeten - had enkele foto's getrokken om bij mijn eesrte contact toe te voegen maar ik begreep dat het formaat niet op het forum paste. Maar als je het bericht van tuinadvieslid Lino (22/4 / 16u 14') leest kan je bij zijn eerste verwijzing: www. tuinadvies.be/ woekerende bamboe verwijderen de 2de foto kijken = precies mijn plant maar dan heel groot.

Je schreef van voordurend te "maaien" maar dit kan toch maar voor scheutjes in een gazon he? bij mij staan de te verwijderen planten in perken en gemetste plantenbak. De talrijke takken staan stevig naast elkaar in de grond, als je rond de wortels begint te schuppen denkt je ze zo los te krijgen maar je komt vlug tegen precies een blok "beton" = hopeloos... en daarom begin je aan een hulpmiddel/product te denken.
Bedankt voor je reactie!
Mimie;
donderdag 23 april 2009 - 23:38
Lino

Lino

als je rond de wortels begint te schuppen denkt je ze zo los te krijgen maar je komt vlug tegen precies een blok "beton"

ja, dan heb je een bijl nodig om die los te kappen
in blokken zo groot als een kassei.
De kern van onze bamboe was ook zo. Maar hoe verder van de kern hoe beter het werd.
vrijdag 24 april 2009 - 08:15
mimie

Mimie

Ja Lino, je bevestigt echt wat ik dacht te moeten doen - ik had al een hele reeks tuingeredschappen rond de bamboe ter beschikking, ook 2 soorten zagen, nu zal ik ook mijn bijl aan toevoegen / de vraag is of ik genoeg kracht heb om die efficient te gebruiken.
T'is een uitdaging, deze taak ervaar ik niet meer als "gezellig tuinieren" maar doet me denken aan zwaar afbraakwerk voor bouw of straatwerkers... maar ja: eigen schuld dus doorbijten. Ik onthoud wat je thuis deed: elke dag een m2 = HEEEL wat! bij mij zal het wat minder zijn maar t'is een manier om het vol te houden!
Een troost: ik ben niet de enige die deze prachtige/vijandige plant in de tuin heeft willen planten/verwijderen.
Hartelijk dank voor je belangstelling!
Mimie
vrijdag 24 april 2009 - 22:40
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier enkele jaren geleden drie pollen reuzengrote Miscanthus (Geen bamboe, maar even grote *******!) uitgegraven. Ik heb er twee spadestelen op kapot geholpen en toen maar meteen een spade gekocht met een glasvezel steel. De pollen van wel 1,5 meter doorsnede heb ik met een hefboom uit het gat moeten tillen nadat ik alles reeds met een bijl en takkenschaar had bijgeknipt om toch maar te proberen het zootje wat kleiner te maken!

Een goede raad: spaar uw rug en laat een kraantje komen! 't Kost wat geld en je zult je tuin achteraf wat moeten herstellen, maar een rugoperatie is duurder!
vrijdag 24 april 2009 - 23:04
mimie

Mimie

Pol,
Ik las uw bericht en dacht: maar wat zijn we toch - tuinliefhebbers- sympatiek maar ook soms zo onhandig en machteloos... we maken foute keuzes bij beplanting, we genieten er van maar wat later beseffen we dat we ons vergist hebben, dat sommige planten sterker zijn dan wij!!!! We willen ze dan verwijderen maar ze laten zich niet zo maar "afwijzen". En wij, tuinliefhebbers, beginnen te vechten tegen de natuurlijke kracht van sommige planten die ons precies laten weten dat ze het bij ons heel goed hebben en zich willen blijven nestelen...
Is dit niet ontroerend? is dit niet bijna grappig? voor mij wel.

Lief van je dat je aan mijn rug denkt, dat je andere alternatieven voorstelt. Uit principe wens ik wel geen geld uit te geven aan "zware hulpmiddelen" ik zal rustig dag na dag met handen en andere geredschappen voortwerken. ( het moet weg maar ik heb geduld)
Toch dank voor de suggesties!
MVG, Mimie
zaterdag 25 april 2009 - 22:41
spruce

Spruce

Mimie,

ik en mijn broer hebben zo eens een struik uitgedaan. Iets raakte de knie van mijn broer en die viel flauw. Ik had eerst niet goed gezien wat gebeurd was en toen ik hem zag liggen op de grond dacht ik "waarom hebben wij geen kraantje gehuurd !".

Je ziet berouw komt altijd na de zonde.

Gelukkig had hij niets en de struik is er goed uit gekomen.

Commentaar = "geld voor een kraantje gespaard".

Alles is relatief
zondag 26 april 2009 - 20:40
mimie

Mimie

Spruce,
Ook hartelijk dank dat je je ervaring en conclusie laat weten!

Je zou me aanraden geld in zo'n hulpmiddel te inversteren - je hebt waarschijnlijk gelijk - maar kijk (het heeft niet direct met tuin te maken) ik ben een vinnige iemand (wel 56 al...) maar toch voel ik me nog zeer "jong" en krachtig. dat betekent dat ik nog heel graag handarbeid verricht; Daarbij ben ik helaas weduwe sinds de zomer 2007 en ik probeer zo zuinig mogelijk te leven en weet je dat lukt me wel. Het komt dus wel in orde denk ik gewoon. Dag in dag uit wat tijd investeren in de zwaardere taken van de tuin is een verstandige optie die ik leerde van een ander lid van het forum.
Voor jou nog veel "groen" plezier,
Mimie
zondag 26 april 2009 - 21:17
spruce

Spruce

Neen Mimie, ik vermoed dat je me verkeerd begrepen hebt.

Mijn punt was dat iedereen gelijk heeft, ook jij. Maar dat is allemaal relatief.

Kijk - als je het op je gemak kan aanpakken is dat natuurlijk perfect te doen zonder kraan.
zondag 26 april 2009 - 21:45
mimie

Mimie

Spruce,

Sorry als ik je misschien verkeerd verstond hoor!!! en wie weet heb je misschien mijn antwoord ook niet echt duidelijk verstaan? laat ons dat een "kortsluiting" in de communicatie noemen en dat is niet zo erg He? Ik wil je nog even vertellen dat mijn houding ook zeker met mijn opvoeding te maken heeft. Mijn ouders (85 en 86jaar) koppige waalse ardeense mensen...) = een geval apart.... zijn nog altijd in hun dorpje met een groenten/bloementuin bezig... en ze kunnen precies nog alles aan.... koppige walen = je moet alles zelf aankunnen en taai zijn want anders... ben je afhankelijk van derden en zoiets... ... is echt voor de "oude mensen"... Ze zijn een voorbeeld voor mij, hoe zou dat anders kunnen???
Dank voor de belangstelling!
Mimie.
zondag 26 april 2009 - 23:33
bartos

Bartos

jongens jongens, met een spade alleen is een pollenvomende bamboe zoals bvb een fargesia niet te bestrijden. het voordeel van de meeste bamboes is dat ze niet al te diep wortellen., 40 cm of minder en een mat vormen.
dus,,eerst afmaaien tot een lengte van 50 cm(geeft nog grip) of wat je zelf het leukste vind werken.(let wel op dat je niet valt in die afgemaaide stoppels!!!)
daarna een gracht graven,
begin aan de rand en graaf een gracht rondom een gedeelte vd de struik. de bedoeling is een hap uit de koek te hebben, eens je een gat hebt gaat het makkelijker. kan je dus geen gracht voor of achter de struik maken, maak dan direkt een hap uit de struik zelf.
daarna gebruik je een oude boomzaag(elektrisch of benzine), snijd nu stukken van de wortelmat (dus in de grond gaan met de boomzaag)en wrik ze met de spade in de richting van de gracht los. doorstampen vd wortels met een spade is moordend hard, het is alsof je op een cocosmat doeft.
gebruik een oude zaag, want je komt stenen tegen ,en zand enzo is ook niet bevorderlijk. en anders eentje gaan huren en mooi gekuist weerbrengen.
heb je voldoende plaats en is het veel bamboe huur een kraantje.

,
dinsdag 5 mei 2009 - 17:26
Gefra

Gefra

Ik ken dit soort verhalen. Mijn bamboe werd mijn nachtmerrie. Onze bamboe woekerde bij de buren en onder onze terrassen, zowel de houten als de betonnen. De scheuten zijn niet te stoppen! Laat je een stukje van 3 cm in de grond zitten, dan groeit dan bijna zienderogen weer bij.
Wij hebben ook een kraan laten komen. Blijkbaar hadden we een klein stukje laten zitten en na een week stond er een sheut van wel 1 meter hoog op onze oprit! Die zijn we zelf dan gaan uitgraven, met schop en handen! En nu, n een jaar of 5 zijn we helemaal bamboe-vrij!
Ik wens je heeeeeel veeeeeeeeeeel moed!
vrijdag 8 mei 2009 - 22:11
mimie

Mimie

Beste ervaren tuinmannen, vrouwen, = Lino, polplastron,, Spruce, Minette, en onlangs nog Bartos en gefra( trouwens ook hartelijk dank voor jullie reactie!!)ik hoop dat ik niemand vergeten ben...
Ver van de computer was ik aan het vechten tegen woekerende bamboe... maar er is ondertussen heel wat gebeurd en ik ben toch een beetje trots op mijn prestatie = een eerste (prachtige maar echt ongewenst geworden) bamboestruik is verdwenen !!!
Ik dank Lino voor de suggestie de bijl er bij te halen = vanaf dat moment ging het vlotter en vlugger en ik kon vaststellen dat het ging lukken!!! = ik kon efficient werken, had zicht op de taak en kon op een logische manier verder en verder werken. een zware hamer op de bijl... en het ging nog vlugger. natuurlijk is "vlug" relatief maar zo ver ben ik:mijn eerste struik is weg!!! toch zo schoon!= een mooi bosje toch maar in een reuze pot geplant = mooi maar niet meer "gevaarlijk"...

Dat was het dus, Nu heb ik moed om andere struiken te verwijderen. Ik heb jullie ervaring en suggesties heel erg geaprecieerd en sowieso waren jullie vriendelijke reacties een echte steun , daarvoor dank !!!
MVG
Mimie
woensdag 13 mei 2009 - 22:54
spruce

Spruce

Mimie - volhouden !

prima zo
woensdag 13 mei 2009 - 23:00
Polplastron

Polplastron

Succes met de rest! Let wel op je houding want je hebt maar één rug!
vrijdag 15 mei 2009 - 17:10
Lino

Lino

Bravo alvast met je eerste succes!
zondag 17 mei 2009 - 21:46
ingec

Ingec

ik heb nog een tip voor de bamboeverwijderaars koop een spa of schop van fiskars die zijn echt onbreekbaar, je kan ze zelfs als hefboom gebruiken.
Niet goedkoop natuurlijk en ook niet zo makkelijk te vinden in belgie maar bij mijn weten de enige schop die bamboe uitdoen overleeft en ze gaan een leven lang mee.
maandag 18 mei 2009 - 08:37
Polplastron

Polplastron

Ik heb er eentje met een gele, soort van glasvezelachtige steel. Ik vermoed dat je dat bedoelt? Ik heb hem destijds inderdaad aangeschaft om mijn riet te verwijderen en ben er nu nog steeds content van! Niet kapot te krijfen! Nu ik geen riet of bamboe meer heb, gebruik ik ze gewoon als spade. Ze is vooral handig om grotere planten en kleine struiken uit te graven en te verplanten!
maandag 18 mei 2009 - 11:05
MARC4ALL

MARC4ALL

Beste allen

Bamboe behoort NIET tot de onkruiden, maar tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger.

Een goede grasverdelger is "Panic" op basis van Glyfosaat 360 en vernietigd alle onkruiden EN grassen via de sapstroom. Je moet dus enkel
de uitstekende bamboescheuten insmeren (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen. Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het produkt afgebroken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Panic Glyfosaat 360 - Verpakking: 1 liter


Vriendelijke groeten
Marc Fredrickx
Industrieel laborant


vrijdag 14 augustus 2009 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon