menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolboom met vrije stamhoogte 3m of alternatief

Ga naar meest recente reactie

jdg00007

Jdg00007

Hallo,

Om in onze strakke tuin met een niveauverschil van +- 1m tussen het voorste hogergelegen gedeelte en het achterste lagergelegen gedeelte, toch een strakke bomenrij te creeren (waarbij de boomkruinen zich op dezelfde hoogte situeren),

zoeken wij bolbomen met enerzijds vrije stamhoogte van 1.80 m (te plaatsen op het hogergelegen gedeelte) en anderzijds vrije stamhoogte van 3.00 m ? Enig idee of deze laatste op de markt te vinden zijn ? of is vrije stamhoogte van 3m te hoog gegrepen ?

Indien iemand enig alternatief om de strakke bomenrij te creeren ?

Is het een goed idee om indien nodig een andere bomensoort te planten (bv Tilia Cordata Rancho) met een volwassen hoogte van + 5m, om dan vervolgens de onderste takken stelselmatig weg te snoeien tot op de gewenste vrije stamhoogte alsook de kruin op de gewenste hoogte te snoeien ? En Zoja, welke boomsoort te kiezen ?

Bedankt
donderdag 16 april 2009 - 10:23
Cristalix

Cristalix

Bij uw vraag dacht ik direct aan Acer platanoides 'Globosum'. Deze esdoorn groeit mooi in een bolletje en is in zeer veel maten te verkrijgen, aangezien de platanoides een courante soort is valt de prijs ook nog goed mee.
vrijdag 24 april 2009 - 18:18
Polplastron

Polplastron

Ginkgo biloba variëteiten bestaan ook in bolvorm. Ze zijn een bijzondere verschijning met hun waaiervormige blaadjes. Ik heb er onlangs gezien in de hoogte 1,80 die jij aangeeft, maar ze kostten daar wel zo'n 95 euro geloof ik!

Esdoorns zijn natuurlijk ook altijd schoon vooral in de herfst als ze verkleuren!

Catalpa's zijn ook geschikt als bolboom, maar worden in bepaalde gebieden aangetast door een soort schimmel. Ik vermoed het althans want ik zie ze hier in vele tuinen tegen het midden van de zomer verkommeren.

Bolbomen met de entplaats op 3m heb ik nog nooit gezien. Misschien kan je bomen opkweken en knotten? Acer platanoides (Edit: dit klopt niet: dat moet Acer campestre zijn) zou daarvoor geschikt moeten zijn.
vrijdag 24 april 2009 - 21:56
WiPe

WiPe

Een boom knotten is inderdaad een goed idee. Maar voor zover ik er iets van ken is Acer platanoides een soort die dat slecht verdraagt.

Meer geschikt zijn: Carpinus betulus, Quercus robur, Tilia platyphyllos en Tilia cordata, Fraxinus excelsior en Acer campestre. Die soorten komen allemaal in aanmerking om te knotten, maar je zou ze ook gewoon in vorm kunnen scheren. In dat geval kan je ook Fagus sylvatica aan het lijstje toevoegen.
zaterdag 25 april 2009 - 11:05
Polplastron

Polplastron

Sorry ik heb me inderdaad vergist: niet Acer platanoides, maar Acer campestre zou geschikt zijn om te knotten! Ik moet mijn berichten goed na leren kijken voor ik ze post!
zaterdag 25 april 2009 - 11:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon