menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knoppen notelaar

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

heb 2,5 jaar geleden 2 notelaars aangeplant.
ze deden niet zo heel veel,beetje blad en verder leek het niet of er veel schot in zat.
nu heeft één ervan dikker wordende knoppen,maar er zijn 2 soorten knoppen: de gewone gladde,en beetje gebobbelde....ook die knoppen zijn aan het zwellen.
kan het zijn dat het hier dan om bloemknoppen gaat?
het zijn geénte noten(broadvieuw) maar de knoppen zijn enkel bij 1 boom aan het zwellen,is de andere dan aan het afsterven?
vrijdag 10 april 2009 - 07:39
WiPe

WiPe

Ik vind zoiets moeilijk te beantwoorden zonder de situatie ter plaatse te bekijken. Misschien als je foto's zopu maken van die knoppen.

Wanneer bomen het na het aanplanten niet goed doen wil ik ALTIJD weten hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Te diep planten is zeer slecht tot dodelijk voor heel veel bomen. En te diep planten is een fout die bij het planten van bomen ongelofelijk veel gemaakt wordt. Om eerlijk te zijn heb ik dat soms zelf ook nog voor. De laatste keer dat ik dat voor gehad heb was met een Prunus mume 'Beni Shidore'. Ik had de kluit onder de grond maar aangezien de kluit niet goed gemaakt was (grond bijgevoegd boven de wortels) zat d eplant dus te diep.
vrijdag 10 april 2009 - 11:12
cetinel

Cetinel

volgens mij zijn ze niet te diep geplant hoor,de bovenste wortels zitten net onder het oppervlak,beetje aarde wegkrabben en je zit aan de bovenste wortels.
heb fotookes genomen maar die zijn niet echt goed gelukt,maar ik denk dat je wel kan zien wat ik bedoel.
vrijdag 10 april 2009 - 20:49
cetinel

Cetinel

is blijkbaar niet gelukt om foto op te zetten..........
vrijdag 10 april 2009 - 20:50
cetinel

Cetinel

wou via het hieronder geschreven"extra foto toevoegen" een foto bijplaatsen,maar het lukt me niet...

dan maar via imageshack......
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 april 2009 - 20:54
WiPe

WiPe

Die dikke bollen onder de knoppen zijn de mannelijke katjes die gaan open komen.
vrijdag 10 april 2009 - 21:46
cetinel

Cetinel

aha! das dus goed nieuws,wil dit ook zeggen dat er dit jaar noten aan gaan komen??
en waarom is dit aan maar 1 boom,terwijl ze in hetzelfde jaar zijn geplant en dezelfde soort zijn??
de knoppen van de andere zijn nog niet aan het uitlopen,kan het te maken hebben met planten met kale wortel(nog niks uitgelopen) en in container(daarvan zijn de fotos)??
vrijdag 10 april 2009 - 21:55
Tuinvos

Tuinvos

Inderdaad wat je zegt kan. Een boom die verplant wordt in een container heeft altijd een voorsprong op degenen die kaal uit de grond worden geplukt en dan verplant. Belangrijk is ook wat je de boom meegeeft bij de verplanting.
Een mengsel van 1/5 compost onder de grond doet soms ook al wonderen. Anderen gebruiken hier teeltaarde ervoor. Belangrijk is dat de boom snel veel haarwortels kan aanmaken die dan snel door microorganismen kunnen bezet worden en zo de voedingsstoffen mee uit de bodem kunnen halen.
Veel succes ermee.
maandag 20 april 2009 - 10:00
cetinel

Cetinel

ondertussen is ook de tweede boom uit aan het lopen,maar deze heeft dus geen katjes.
ze zijn alletwee op dezelfde manier aangeplant: groot plantgat gemaakt,grond goed losgemaakt en bomen geplant,bovenop de plantput(nadat de boom geplant is dus)koemestkorresl gestrooid en beetje ingewerkt.
vorig najaar hebben ze alletwee een kalkgift gehad(had gelezen dat noten wel wat kalk kunnen gebruiken)
volgens de info die ik heb,is de buccaneer een hele goede bestuiver,kan de broadvieuw noten dragen zonder andere bestuiver,gaat de broadvieuw sneller in productie dan de buccaneer,en krijgt meer noten indien wel bestoven...
nu vraag ik me af of die met de katjes een buccaneer zou kunnen zijn,omdat die dus al katjes draagt en de andere niet??
bestelling was gedaan voor de buccaneer,maar op het kaartje stond broadvieuw
kun je aan bijvoorbeeld het blad zien om welke soort het gaat,of moet je echt de noten afwachten?
maandag 20 april 2009 - 10:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon