menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bolesdoorn

Ga naar meest recente reactie

Ellen1958

Ellen1958

Goedenmiddag,

Wij hebben afgelopen weekend een bolesdoorn in de tuin gezet...

Ik heb echter geen idee hoe deze nu te verzorgen.... We hebben hem natuurlijk goede tuinaarde gegeven maar wat nu verder te doen? Hoeveel water geven bijvoorbeeld.... nu eerst dagelijks? Moet ik de boom extra voeding geven (beendermeel?)

Ik hoop op antwoorden....

Groetje, Ellen
woensdag 1 april 2009 - 13:38
chatoela

Chatoela

Hallo Ellen,

Weet niet echt wat je nu extra moet doen, buiten uiteraard water geven, maar heb wel het volgende op het net teruggevonden : In verband met 'bloeden' nooit snoeien van december t/m april. Op een zonnige standplaats zal de boom mooier rood kleuren.

De echte kenners zullen je wel kunnen verder helpen.

Groetjes,
Karin
woensdag 1 april 2009 - 14:07
Ellen1958

Ellen1958

Hoi Karin...

Dank voor je reactie...

Snoeien is ook niet nodig.... Ik vraag me alleen af of ik hem voeding moet geven en hoeveel water..... dagelijks?, 1x per week...? Géén idee...

Ik ga een poging doen een foto te plaatsen.... die heb ik zojuist gemaakt.... Mijn boompje onder een prachtige blauwe hemel...


Groetje, Ellen



Struiken & Bomen

woensdag 1 april 2009 - 14:31
WiPe

WiPe

Ik zou die bamboestok verwijderen. Die moet er voor zorgen dat de stam recht groeit. Het lijkt me dat die stam nu wel dik genoeg is om zodner steun voort te kunnen. Tenzij je met een zeer schrale zandgrond te maken hebt moet je die boom niet extra bemesten. In dat geval had je trouwens beter een andere soort geplant.

Water geven is nu niet nodig. Zolang de boom gen blad heeft moet je geen water geven wegens geen verdamping. Dat ken je doen op het moment dat de boom uitloopt, maar vooral in de zomer in een periode van grote droogte.
woensdag 1 april 2009 - 18:57
Ellen1958

Ellen1958

Dank voor het antwoord WiPe...

De bamboestok heb ik inmiddels verwijderd en de boom staat nu "op eigen benen"...

Ik zal ook voorzichtig zijn met water geven...

Nog een vraagje: Zoals op de foto te zien is, heeft de boom nog maar heel weing takken/kroon... Mag ik er vanuit gaan dat de boom komend seizoen toch wel een beetje BOOM gaat worden...? De knoppen zijn inmiddels wel prachtig uitgekomen...

Heb een gezellig weekend allemaal!!

Groetje, Ellen

zaterdag 4 april 2009 - 15:28
WiPe

WiPe

Zo'n bolesdoorn wordt maar een beetje boom. 't Is te zeggen: het blijft een vrij kleine boom met een kruin die eerder breed dan hoog wordt.
Hij wordt vanzelf wel groter, maar dat duurt natuurlijk nog wel een tijdje.
zaterdag 4 april 2009 - 21:23
Tuinvos

Tuinvos

Zoals WiPe zegt geef je nu best niet teveel water aan je boom, anders ga je hem verzuipen.
Vele bomen kunnen niet tegen een natte ondergrond zeker niet als die aanhoudt.
Uitzonderingen hierin zijn de elzen, wilgen en populieren.
Ze worden er daarom ook speciaal voor aangeplant.
maandag 20 april 2009 - 11:02
Polplastron

Polplastron

Wanneer je zelf water gaat geven aan je planten, dan maak je je planten "lui". Ze zullen enkel oppervlakkige wortels vormen omdat ze niet gedwongen worden om naar water te "zoeken".

Het gevolg is dat ze minder stevig zullen wortelen en bovendien zullen ze veel meer last hebben van droogte dan andere planten.

Als je planten of struiken plant dan geef je die een keer goed water om te zorgen dat de grond goed rond de wortels aansluit. Tenzij het op dat moment net erg droog weer is, hoef je daarna de planten nooit meer te begieten (in volle grond).

Planten die dan toch doodgaan aan watergebrek staan gewoon op de verkeerde plaats (Je kan nu eenmaal geen waterlelies kweken in de woestijn!)

Groeten,

Pol
donderdag 23 april 2009 - 22:32
Ellen1958

Ellen1958

Dankjewel voor het antwoord.... ook de anderen natuurlijk...
De boom doet het erg goed...

Deze foto heb ik net gemaakt om te laten zien dat hij het kennelijk naar zijn zin heeft bij ons... Ik slechts een paar weekjes heeft hij al een mooie "bol"...

Groetje, Ellen

Struiken & Bomen

donderdag 23 april 2009 - 22:49
iecee

Iecee

een boompaal staat er niet om de stam te steunen maar om te zorgen dat de boom niet scheefgroeit voor hij goed geworteld is.
Een nieuwe boom heeft de eerste twee jaar meestal wel een paal nodig maar die moet wel zeker 30 cm de grond in en 10 cm of meer van de boom afstaan.
zo'n bolletje vangt veel wind.
maar als hij goed geworteld moet hij ook weg.
en toekomstige bomenplanters kan ik aanraden om een drainage buis bij de boom in te graven zo kan je hem gemakkelijk water geven in droge periodes
woensdag 6 mei 2009 - 13:46
Polplastron

Polplastron

Dat water geven lijkt mij in de tuin toch echt niet nodig hoor! Een plant die goed aangeslagen is, kan echt wel tegen een stootje. Natuurlijk moet je voor het aankopen van een plant eerst nadenken of hij wel tegen de bodemgesteldheid en waterhuishouding van jouw tuin kan. Waterlelies groeien ook niet in de woestijn!

Dat van die boompaal klopt inderdaad, maar tegenwoordig zijn er heel wat tuinaannemers die blijkbaar vinden dat het niet nodig is. Ook worden tegenwoordig geregeld lage boompaaltjes gebruikt die schijnbaar enkel de onderkant van de stam veranderen. Ikzelf gebruik het eerste jaar ook steeds een boompaal. In het tweede jaar kan hij rustig verwijderd worden.
woensdag 6 mei 2009 - 15:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Een boompaal is iets anders dan een bamboestok! We hopen alleen, dat je hem niet dieper gezet hebt, dan hij op de kwekerij gestaan heeft. Veel bomen worden te diep gezet en kunnen dan dood gaan.
vrijdag 8 mei 2009 - 08:50
iecee

Iecee

Je hebt gelijk, ze zouden de bamboestokken al op de kwekerij moeten verwijderen want als ze niet op tijd weggehaald worden en te strak aangespannen zijn beschadig je de boom en krijg je zwakke plekken.
dat zie ik toch dikwijls, ook bomen die te lang en te stak aangebonden worden.
vrijdag 8 mei 2009 - 09:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon