menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toscaanse jasmijn bevroren

Ga naar meest recente reactie

pol_natuur

Pol_natuur

Ik kocht vorig jaar een toscaanse jasmijn die het toch redelijk scheen te doen.
Maar nu verliest ie al zijn blad.

Zou ie kunnen bevroren zijn ?
Hij staat een metertje van de achtergevel maar het tuintje is toch helemaal omringd door een muur.

Of zou het aan de grond liggen die lametabel is omdat er tot voor een paar jaar tegels op lagen.

Zijn er nog mensen wiens jasmijn doodgevroren is ?
vrijdag 27 maart 2009 - 12:03
miriam

Miriam

heb hier in volle winter een jonge geplant en die staat toch groen.
Hij zou wel eens mogen beginnen schieten .
vrijdag 27 maart 2009 - 12:27
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb er meerdere en ze doen het allemaal nog goed. Heb je nog wel genoeg water gegeven? Vorige week stond er één van mij erg zielig bij omdat hij zo droog stond. Die heb ik toen maar gauw een sloot water gegeven. Nu hoeft dat natuurlijk niet met al die regen.
vrijdag 27 maart 2009 - 13:05
miriam

Miriam

in dit seizoen zou water toch nog geen probleem mogen vormen in volle grond??
vrijdag 27 maart 2009 - 14:48
pol_natuur

Pol_natuur

Ik gaf nooit water aan de plant, ook niet in de zomer vorig jaar en dat lukte prima.

Ik begin stilaan te denken dat het niet de koude was maar ik iets aan de grond moet doen aan de reacties hier te lezen...
vrijdag 27 maart 2009 - 15:23
miriam

Miriam

mss gewoon pech gehad?
het was nu wel een strenge winter he.
ik vrees hier voor mijne lavaterra.

vrijdag 27 maart 2009 - 15:29
spinty

Spinty

Mijn toscaanse jasmijn vertoont dezelfde symptomen.
Bij mij ook bladverlies, maar als ik met een nagel de schors verwijder dan zijn mijn planten daar groen dus zit er nog leven in.

Mijn passieflora's daar integen zijn onder de schors bruin dus dood

kijk eens onder de schors en laat dan iets weten.

groetjes
Mat
vrijdag 27 maart 2009 - 17:05
annis

Annis

Hier heb ik ook problemen met de Toscaanse jasmijn. Ik wacht even af tot mei en dan zie ik wel of hij nog nieuw loof vormt. Is het niet dan is het jammer.

Annis
vrijdag 27 maart 2009 - 17:20
leeuwtje

Leeuwtje

Ik heb het ook niet over nu maar over de vorstperiode. Het was toen best wel droog. Als de plant toen in de zon stond ging de verdamping via het blad wel gewoon door.
vrijdag 27 maart 2009 - 18:27
miriam

Miriam

mijne passieflora staat ook kaal hoor ,maar onder de schors zie ik toch ook groen.
vrijdag 27 maart 2009 - 18:44
pol_natuur

Pol_natuur

Jaja, maar is die passiflora wel wintergroen ? Want de toscaanse jasmijn is wintergroen dacht ik.
vrijdag 27 maart 2009 - 20:59
miriam

Miriam

het zal voor beide afwachten worden zeker
vrijdag 27 maart 2009 - 22:11
Sarah

Sarah

Mijn toscaanse jamijn die vorig jaar geplant heb staat er wonderwel goed bij en begint al een beetje groei te vertonen. Echter mijn amerikaanse sering staat er héééééél bedroevend bij, die had ik na de bloei kort gesnoeid (doe ik ieder jaar)
anders is hij te groot. Ik ben bang dat ik deze wel vaarwel kan zeggen.
Och kan ik weer iets anders kopen.

Gr. Sarah
zaterdag 28 maart 2009 - 11:26
pol_natuur

Pol_natuur

@ Spinty;

Ik heb even een nagel gebruikt, maar erg goed ziet het er niet uit vind ik.
De schors komt er met gemak af, en echt groen ziet het eronder niet uit.
Maar ook niet dor droog.
woensdag 1 april 2009 - 18:10
spinty

Spinty

Ik zou gewoon nog even afwachten

ik ben in het Genker tuincentrum geweest waar ik ze gekocht heb

ook daar vertelde ze dat je met een nagel moest kijken naar groen

en verder afwachten

ze kunnen wel iets vorst verdragen maar hier heeft het 21° gevroren

mijn planten staan redelijk beschut

groetjes

Mat

woensdag 1 april 2009 - 19:10
Garion

Garion

Hier beginnen de 4 toscanen ook hun blad te verliezen. Twee planten zijn al geheel bruin, de andere twee hadden begin april nog groen blad maar die gaan er ook steeds slechter uitzien. Inder het schorsje is het nog wel groen maar ik zie nog geen nieuwe uitlopers. Het zijn allemaal planten van vorig jaar en ze waren niet echt goedkoop. Ik ben dol op deze plant/struik dus ik hoop echt dat ze weer gaan groeien.
Waar, hoe en wanneer laat het nieuwe groen zich zien? Ik lijk al wel wat uitlopertjes te zien (of wil ik ze alleen maar graag zien???) maar die zien er niet echt vers uit. Eigenlijk zie ik alleen maar verval van de plant. Ziet er erg triest uit...
dinsdag 21 april 2009 - 07:35
spinty

Spinty

Aan een van mijn planten kan ik al zien dat ze niet helemaal kapot gevroren is.
Er is in de oksels van de oude blaadjes hier en daar een nieuw uitlopertje aan het komen.
Deze zijn nog niet groter dan ca. 2 mm.
Ik moet ook nog afwachten met terug snoeien.
groetjes,

Mat

dinsdag 21 april 2009 - 08:12
leeuwtje

Leeuwtje

De mijne zijn hier al volop aan het uitlopen. hebben ook al stukjes nieuwe tak en de bloemen verschijnen hier alweer.
dinsdag 21 april 2009 - 10:37
miriam

Miriam

hier ene die er ene van een paar maand die nu ook eindelijk begint te schieten ,langzaam 5cm.
dinsdag 21 april 2009 - 10:50
Garion

Garion

Wanneer kun je het best de toscaanse jasmijn gaan planten? Ik vind deze klimplant zo mooi dat ik de (echt) dode exemplaren wil gaan vervangen. We hebben ze vorig jaar in de zomer geplant. Het was toen al erg warm. Mogelijk was dat te laat/niet het goede seizoen?
donderdag 23 april 2009 - 08:13
miriam

Miriam

de mijne is pas nieuw ,ik dacht van febr .
Toen waren ze is massa daar ,een blikvanger zeg maar.
Dus ik denk toch vanaf ze in de winkel zijn het ook het juiste moment is.

(ik had nog iets te vroeg gekocht want een paar weken der achter hadden ze daar echt nog schoonder en grotere exemplaren.

maar hij in in gang ,traag maar
donderdag 23 april 2009 - 10:38
Patb

Patb

2 jaar geleden Toscaanse jasmijn gekocht, na winter 2010/2011 helemaal dood, weer 6 nieuwe gekocht weer na winter hartstikke dood. Staan tegen een gaashek aan dus moeeilijk in te pakken voor de kou. Driekeer scheepsrecht ik koop nog 1 keer 6 stuks want het is best een kostbare plant. Wel balen weer te moeten vervangen. Ze staan in de volle grond. Hoe kan ik het voorkomen dat ze bevriezen?
Patb

zondag 25 maart 2012 - 19:33
hanninkj

Hanninkj

Ze moeten in de winter niet te nat staan want dan bevriest hij eerder. Op de zandgronden blijkt er wel schade te zijn maar niet dood.

Ton
zondag 25 maart 2012 - 20:41
MJG

MJG

Ik heb gisteren 7 stuks Toscaanse Jasmijn uitgegraven.
Balen ze waren 4 jaar oud, dus flinke planten. Ze waren allemaal verdord, bij het knippen bloedde het hout ook niet meer, dus echt het loodje gelegd.
Bevroren? ik had ze beter in kunnen pakken voor de vorst.

De bladen waren in het eind van de zomer ook zwart geworden, alsof er een bak zwarte as overgaan was, zo zagen de bladen eruit, blad plakte ook helemaal van de luis die moeilijk te bestrijden was.

Ik ga toch maar weer nieuwe kopen, ze ruiken zo lekker!
Marion
maandag 26 maart 2012 - 11:50
Sarah

Sarah

Ik had hem wel ingepakt. Hartstikke dood.
maandag 26 maart 2012 - 12:13
Lateralus

Lateralus

Geen idee of onderstaande nog leeft, één jaar geleden aangekocht en in pot op terras (vrijwel beschermd). Zou alvast zonde zijn, maar de bladeren zien er maar triest uit ...

Struiken & Bomen

zondag 15 april 2012 - 12:00
Sarah

Sarah

Ziet er in ieder geval nog een beetje groen uit.
Die van mij was helemaal bruin en zat totaal geen sap meer in de stelen.
Zou gewoon afwachten, komt misschien nog wel goed.
Als het maar wat warmer gaat worden hè.

groetjes Sarah
zondag 15 april 2012 - 16:01
Yoleen

Tekst aangepast

Yoleen

Kocht in april Toscaanse jasmijn. Werd in grotere pot gezet. Momenteel ziet hij er volgens mij slecht uit.

Groet,
Yolanda

Struiken & Bomen

vrijdag 12 mei 2017 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Als ik altijd in een kas had gewoond en ik werd dan van de ene op de andere dag de vrije wereld ingegooid dan weet ik niet of ik daar zo blij mee zou zijn. Gezien het weer van de afgelopen tijd denk ik van niet ...


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 mei 2017 - 07:05
Yoleen

Yoleen

Hieruit kan ik afleiden dat ik het nog even had moeten binnenhouden. Maar goed, ik ben een leek en las op een aantal webpagina's dat trachelospermum winterhard is.
Zou het nog goed kunnen komen met het plantje?

Bedankt voor uw reactie!

Groet,
Yolanda


zaterdag 13 mei 2017 - 09:23
rivofa

Tekst aangepast

Rivofa

@spinty Passiflora is niet kapot te krijgen, tenminste als je de passiflora caerulea hebt, die zaait zich ook vrolijk uit !! Laat alles maar gewoon hangen en wacht nog even, daarna kan je de dode stukken verwijderen, hij groeit enkele meters per jaar
zaterdag 13 mei 2017 - 19:18
Tuinprins

Tuinprins

Het gaat hier over de Toscaanse jasmijn (Trachelospermum jasminoides) en niet over Passiflora caerulea. Zijn ook geen familie van elkaar.

De Toscaanse jasmijn is redelijk winterhard maar is niet volledig winterhard te noemen. In een winter met redelijk wat vorst heeft de plant flink te leiden. Als de plant in een pot staat moet de plant bij een paar graden vorst al naar binnen anders bevriezen de wortels. Planten in pot zijn nu eenmaal een stuk gevoeliger voor vorst dan planten in de volle grond.

Hier speelt echter wat anders. Tegenwoordig worden heel veel planten in kassen opgekweekt en die zijn nog niet gewend aan het weer in de vrije wereld. Die moeten langzaam wennen aan zon en wind. Vaak is de groei verder dan normaal en dus gevoeliger voor de weersomstandigheden. We noemen dit langzaam laten wennen aan het weer 'afharden'. Afgelopen tijd hadden we last van late nachtvorst en dat betekent dat een in kas opgekweekte Trachelospermum naar binnen moet of moet worden afgedekt met vliesdoek. Verder waren de gemiddelde dagtemperaturen de afgelopen maand aan de lage kant en de Toscaanse jasmijn is een plant die houdt van warmte, warmte en nog eens warmte. Dit alles verklaart waarom jouw plant er op dit moment niet zo florissant uitziet.

Nu de temperaturen weer fatsoenlijk zijn, zou de de Toscaanse jasmijn zich weer moeten gaan herstellen. Ik vermoed dat de bladeren die nu wat bruin zien op termijn zullen afvallen. Mocht de plant het niet redden dan heb je een wijze les geleerd.


Gegroet, de tuinprins
zondag 14 mei 2017 - 06:09
rivofa

Rivofa

Mijn bericht was bedoeld voor Spinty, die had het erover dat zijn passiflora's bruin zijn onder de schors en denkt dat ze dood zijn.
zondag 14 mei 2017 - 17:04
Tuinprins

Tuinprins

Dat was in 2009 ....
zondag 14 mei 2017 - 17:43
matthiasve22

Matthiasve22

Hey Tuinprins,

Ik heb in Maart 2021 24 toscaanse jasmijnen geplant. tegen een lange schutting die op het noorden staat dus het maximum aan zon per dag. De westkant van mijn tuin is open en geeft uit op weilanden dus ze zijn niet beschut tegen westenwind.

De zomer van 21 deden ze het super goed, uitlopers tot 1.5m en veel blad ( weinig tot geen bloem ).
In het voorjaar 22 alle planten volledig bruin en alle blad verloren tegen Mei. In de zomer weer grotendeels hersteld tot +- 1 m, en geen enkele plant afgestorven.

Nu weer hetzelfde verhaal als het voorjaar van 22 jammer genoeg, zo gaat het nog lang duren eer men schutting volstaat µ
Ik heb net voeding gegeven (vorig jaar ook rond april).

Kan dit nog gewenning zijn van uit een kast te komen of iets anders?
Kan ik iets doen zoals andere klimplanten mengen of dgl om de jasmijn te beschutten?
of moet ik ze echt zien af e dekken tijdens de winter op de 1 of andere manier?

woensdag 22 maart 2023 - 10:24
Tuinprins

Tuinprins

Ik moet de eerste plant nog tegenkomen die uit de kast komt!

Ik denk dat het aan de stevige vorst ligt die we half december hebben gehad. Wat we de laatste jaren zien is dat het groeiseizoen steeds verder doorloopt. Bladverliezende bomen en struiken laten ook later hun blad vallen (eiken hier pas rond eind novenber/begin december).

Groenblijvende struiken die op warmte reageren (i.t.t. daglengte) zijn gevoeliger geworden voor vorst omdat ze langer actief blijven. Krijgen we dan stevige vorst dan hebben dit soort planten meer te lijden.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 maart 2023 - 10:55
matthiasve22

Matthiasve22

dankuwel voor de duidelijke reactie!
donderdag 23 maart 2023 - 09:56
matthiasve22

Tekst aangepast

Matthiasve22

Hey Tuinprins

Indien ik deze zomer de jasmijn zou combineren met clematis of passiebloem zou dit helpen tegen de winterschade. Of heeft dit geen effect zoals inpakken?

Grtjs
Getn
donderdag 20 april 2023 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon