menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa en fruitbomen snoeien.

Ga naar meest recente reactie

Sompel

Sompel

Beste tuinliefhebbers,

Eerst en vooral een klein vraagje, wanneer is het de periode of het tijdstip om een Catalpa bignonioides te snoeien?

Mijn 2de vraag is dan, wnr snoei ik mijn fruitbomen? En vooral hoe snoei ik die met enkele tips van jullie kenners?

Alvast dank bij voorbaat.

mvg Diego
dinsdag 10 maart 2009 - 22:07
Audrie

Audrie

Je mag snoeien tussen einde herfst en einde winter. Nu kan het dus nog.
Een catalpa die als solitaire boom mag uitgroeien, hoeft in principe niet gesnoeid te worden. Hooguit kan het zijn dat wat gesteltakken op den duur worden weggenomen om meer licht in de boom te krijgen. Bolvormige Catalpa's, die hun architectonische vorm moeten behouden, en ook struikvormige Catalpa's worden in het najaar - wanneer het blad eraf is (oktober) - gesnoeid. Bij de bolvormige typen worden alle zijtakken die op de gesteltakken staan, tot op twee ogen vanaf de gesteltak teruggesnoeid. De gesteltakken 'ontspruiten' aan het boveneinde van de stam. Naar gelang de gewenste breedte van de kroon wordt de gesteltak wel of niet ingekort. Door deze wijze van snoeien staat er in de volgende zomer altijd nieuw 'hout' op de kroon.
dinsdag 10 maart 2009 - 22:13
Audrie

Audrie

Je mag snoeien tussen einde herfst en einde winter. Nu kan het dus nog.
Een catalpa die als solitaire boom mag uitgroeien, hoeft in principe niet gesnoeid te worden. Hooguit kan het zijn dat wat gesteltakken op den duur worden weggenomen om meer licht in de boom te krijgen. Bolvormige Catalpa's, die hun architectonische vorm moeten behouden, en ook struikvormige Catalpa's worden in het najaar - wanneer het blad eraf is (oktober) - gesnoeid. Bij de bolvormige typen worden alle zijtakken die op de gesteltakken staan, tot op twee ogen vanaf de gesteltak teruggesnoeid. De gesteltakken 'ontspruiten' aan het boveneinde van de stam. Naar gelang de gewenste breedte van de kroon wordt de gesteltak wel of niet ingekort. Door deze wijze van snoeien staat er in de volgende zomer altijd nieuw 'hout' op de kroon.
dinsdag 10 maart 2009 - 22:17
Lino

Lino

Gaat het hier over een bolcatalpa?

Snoei bolcatalpa tussen eind maart en half april. (Dan staat er nog geen blad aan)

Zo deed ik het:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het moet ook niet persé zo kort hoor, maar je ziet dat het snel weer een mooie kruin wordt
Dit moet je niet elk jaar doen. Ik zal hem om de 3 jaar snoeien.

Wat fruit betreft kan je hier wel iets vinden: http://tuinadvies.be/fruit.htm
woensdag 11 maart 2009 - 09:46
Sompel

Sompel

Ik ben al veel wijzer geworden uit jullie informatie, het gaat om de grote catalpa en niet de bolcatalpa, ik heb er 2 en ze worden nu wel stilletjes te groot.

Velen dank voor jullie spoedige antwoorden.

wacht ik nu beter tot in het najaar-winter om hem te snoeien of mag ik nog wachten tot in april ( omdat we verbouwingen doen en die gaan nu eventjes voor)
vrijdag 13 maart 2009 - 21:18
WiPe

WiPe

hier ben ik het niet mee eens Catalpa is een abc -boom die kun je beter snoeien als het blad er aan zit.
gr Dirk.

Voor alle duidelijkheid: ABC bomen zzijn bomen die kunnen bloeden. ABC slaat op Acer, Betula, Carpinus, drie geslachten die gekend zijn voor het bloeden.
Alledrie de geslachten hebben verspreidporig hout. Dat is typisch voor bomen die kunnen bloeden, die zijn per definitie allemaal verspreidporig.
Catalpa is ringporig en kan dus niet bloeden.


Je moet er bovendien rekening mee houden dat knotten ( de snoeiwijze die hier voorgesteld wordt is knotten) moet gebeuren voor het blad uitloopt. Bij snoei in de zomer gaan er veel midner slapende ogen uitlopen, wat toch noodzakelijk is in dit geval.
vrijdag 13 maart 2009 - 22:04
Sompel

Sompel

@ WIPE, hmm ik heb vandaag enkele catalpa bomen gezien die gesnoeid zijn, gtot wnr kan ik nog wachten met ze te snoeien? of moet ik me gaan haasten?
zaterdag 14 maart 2009 - 17:31
WiPe

WiPe

Kan nog zonder problemen. Het moet gebeurt zijn voor de bomen in blad komen. Aangezien Catalpa vrij laat uitloopt heb je nog wel wat tijd.
zaterdag 14 maart 2009 - 21:07
Sompel

Sompel

ok dankje, hartelijk dank voor uw snel advies
dinsdag 17 maart 2009 - 21:32
Sompel

Sompel

dus alle takken tot op de gesteltakken snoeien tot op 2 ogen, of gewoon 1 tak tot op 2 ogen snoeien en de rest helemaal verwijderen( ik heb dit onlangs ergens gezien).

dinsdag 17 maart 2009 - 21:43
WiPe

WiPe

Eerste optie is beter.
woensdag 18 maart 2009 - 07:36
Olmenhorst

Olmenhorst

Leer alles over het snoeien van je fruitboom bij de snoeicursus van Landgoed de Olmenhorst in Lisserbroek!

Wanneer kan een fruitboom het beste gesnoeid worden? Hoe bevordert het snoeien het groeiproces? En waardoor wordt de tegenvallende oogst veroorzaakt? In maart organiseert Landgoed De Olmenhorst een snoeicursus waarin u alles leert over het snoeien van de fruitboom. De kans om uw eigen fruitteelt te optimaliseren door professionele informatie en adviezen!

De snoeicursus vindt plaats op vrijdag 25 maart en vrijdag 1 april 2011 van 09.00 tot 16.00 uur op Landgoed de Olmenhorst. De kosten bedragen € 129,- incl. BTW. Hiervoor ontvang je een cursusmapje met theoretische achtergronden, een theorieblok in het eerste dagdeel en drie dagdelen snoei-ervaring onder deskundige leiding van landgoedeigenaar en fruitteler Florian de Clercq. Ook is koffie, thee, appeltaart, appelsap en een heerlijke Olmenhorst lunch gedurende beide dagen inbegrepen.

Landgoed De Olmenhorst ligt in het hart van de Randstad, centraal tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag. Temidden van dit verstedelijkte gebied, vindt u een onverwachte oase van rust. Zodra u de statige oprijlaan opdraait, waant u zich in een andere wereld. Het pad leidt langs bloemrijke borders, monumentale gebouwen en, vooral, vele boomgaarden. Op dit landgoed woont en werkt de inmiddels vijfde generatie van de familie de Clercq.

Heeft u interesse? Inschrijven kan via [email protected], onder vermelding van naam, adres, telefoon, en het aantal personen. U kunt natuurlijk ook bellen naar de Olmenhorst: 0252-413165. Kijk voor meer informatie op www.olmenhorst.nl

Struiken & Bomen

donderdag 3 maart 2011 - 10:12
Polplastron

Polplastron

Knappe reactie en ongetwijfeld erg nuttig, maar ... RECLAME MAKEN OP EEN FORUM IS NIET GEPAST! Gelieve de reactie dus maar te verwijderen.
donderdag 3 maart 2011 - 11:31
Cindyke24

Cindyke24

Hoi, wij hebben thuis ook een Catalpa staan. Nu weet ik wel niet wat soort omdat hij er al staat zolang als ik me kan herinneren. We snoeien ieder jaar als er al wat bladeren gevallen zijn, maar er toch nog veel ophangen. Is makkelijker opruimen als losse bladeren.
Wij snoeien elk jaar de nieuw gevormde takken weg omdat we ene mooie vorm hebben en deze willen behouden. Elk jaar is hem iets anders, maar nooit groter!! En elk jaar krijgen we vele reacties van onze mooie boom

Struiken & Bomen

donderdag 17 maart 2011 - 08:44
Cindyke24

Cindyke24

En dit is de vorm die we overhouden na de snoei!! Echt een mooie boom, iedereen die thuis komt zegt het! 't Is onze trots en ik hoop dat we 'm nog lang zo mogen houden!

Struiken & Bomen

donderdag 17 maart 2011 - 15:29
Cindyke24

Cindyke24

Nog een foto die misschien iets duidelijker is

Struiken & Bomen

donderdag 17 maart 2011 - 15:30
iecee

Iecee

wat een mooie
duurt dit lang om hem zo te krijgen?
vrijdag 18 maart 2011 - 18:16
Cindyke24

Cindyke24

Dank je wel
Ja toch een 10 jaar en sindsdien doen we enkel de nieuwe takken weg zodat de vorm ongeveer behouden blijft.
De eerste jaren niet helemaal inknotten tot aan de stam zoals de meesten doen, maar enkele takken laten staan! De boom is nu ongeveer 25 jaar oud.
vrijdag 18 maart 2011 - 19:35
Beeja

Beeja

Hallo,

Wij hebben enkele jaren geleden catalpa's geplant om zo wat minder inkijk te hebben van de buren (hun terras ligt hoger dan onze tuin). Vorige lente hebben we ze nog gesnoeid maar ze schieten echt te hoog op. Tot op welke hoogte moeten we ze dit jaar snoeien om ze iets korter te houden? En wanneer mag er gesnoeid worden, nu nog of pas in de lente?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Struiken & Bomen

zondag 27 november 2011 - 20:25
hanninkj

Hanninkj

Catalpa in het voorjaar snoeien!
Ik snoei ze altijd tot op de knot zodat ze weer vanaf het begin uit moeten lopen want anders krijg je van die wilde bomen.

Ton
zondag 27 november 2011 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon