menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor boom

Ga naar meest recente reactie

BenVi

BenVi

Goedemiddag, Ik heb in de tuin een prachtige boom die ik graag wil behouden,helaas zitten er veel dode takken in.
Ik heb al hier en daar rondgevraagt naar de juiste manier van snoeien maar ik wil uiteraard wel weten of dat wel mag met deze soort boom.
En dan ook in welk jaargetijde en tot hoeveer ik de takken kan inkorten.

Ik hoop op een reaktie
mvg Ben

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 7 februari 2009 - 13:12
LauraK

LauraK

Hallo Ben,

Allereerst van harte welkom op dit informatieve en gezellige tuinforum!
Je zal merken dat het hier een hecht clubje is, waar iedereen elkaar zoveel mogelijk
probeert te helpen. Ik heb hier zelf al heel veel opgestoken!

Wat de boom betreft gok ik op een Acacia, ook wel Robinia genoemd. Hoe het
precies zit met de naamgeving weet ik niet; misschien is één van die twee namen
inmiddels wel achterhaald, maar daar weten anderen ongetwijfeld meer over te
vertellen. Het is trouwens een erg mooie boom om te zien, daar bij jou in de tuin.

Over het snoeien kan ik niets zinnigs zeggen, maar heb via Google wel een artikel
gevonden, waar je mogelijk verder mee kan komen. Hier is de link:
http://www.neerlandstuin.nl/bomen/robinia1.html Succes ermee!

Groeten van Laura.
zaterdag 7 februari 2009 - 13:42
hildavw

Hildavw

Bij mijn zoon stond in de tuin ook zo'n boom als hij het huis kocht.
Die kruin was nog veel groter.
Vorig voorjaar heeft hij die tot op de stam gesnoeid, zeg maar geknot, en voor deze winter stond hij weer helemaal groen.
In het begin waren de nieuwe scheuten wel heel slap, maar dat is na een tijdje goedgekomen.
Ik dacht dat de naam Robinia pseudo acacia, of zoiets, was.

groetjes van Hilda
zaterdag 7 februari 2009 - 17:15
Rita1960

Rita1960

Hoi Ben,

Ik ken de boom als acacia robinia. Heb er zelf ook een in de tuin staan... plm 10 meter hoog.
Dood hout kun je er altijd wel direct uithalen.
Mijn man heeft hem vorig jaar juli/augustus rigoreus gesnoeid.
Het enige nadeel van snoeien bij deze boom is dat je heel veel van die lange steile loten krijgt en dat je opslag ervan krijgt.

groetjes,

Rita
zaterdag 7 februari 2009 - 17:17
deHaan

DeHaan

Deze Robinia hoef je alleen de dode takken te verwijderen.
Meer is niet nodig, ja kan dat nu doen
zaterdag 7 februari 2009 - 17:29
BenVi

BenVi

Hallo, ik ben bang dat als ik alleen de dode takken snoei, dat ik dan gaten in het bladerdak krijg
Dus helemaal snoeien ( knotten) lijkt mij het beste, ware het niet dat als ik het stukje lees , dat in de link van laura staat, dan kan ik m beter niet snoeien en alleen het dode hout verwijderen.

ik denk dat ik eerst eens het dode hout verwijder, en dan kijk hoe het er uit ziet.
Is het voldoende en niet storend dan laat ik het zo en anders kan ik altijd nog heel de top weghalen.

Kan ik het dode hout gewoon in deze periode verwijderen?

Bedankt voor jullie meedenken, groeten Ben
zaterdag 7 februari 2009 - 18:41
Rita1960

Rita1960

Ben,

aan dode takken zitten geen bladeren dus krijg je ook geen gaten in je bladerdak.
Helemaal snoeien kun je doen als je een zgn bolacacia hebt. die zijn er voor gemaakt.
en ja.. je kunt ten ten alle tijde het dode hout verwijderen!

groet,

Rita
zaterdag 7 februari 2009 - 20:53
jdcoster

Jdcoster

Dat lijkt mij ook wel een verwaarloosde bolacacia.
Die wordt best ieder jaar geknot. Ik zou hem nu knotten. Alle takken afzagen tot heel korte stompjes en zeker niet onder de entplaats zagen.
zondag 8 februari 2009 - 01:19
deHaan

DeHaan

Deze hoeft niet kort gesnoeid te worden, ondanks het een bolvorm is.
zondag 8 februari 2009 - 11:10
buksbunnie

Buksbunnie

Het is inderdaad een bolacasia ( Robinia pseudoacasia Umbraculifera)
Je kunt hem heel goed terug snoeien tot ongeveer 20 cm als je vind dat de kroon te groot wordt.
Als je dit nu doet zal hij in mei weer uitlopen, als je dan in juni/juli de lange waterloten weer half afknipt zal hij voor de winter een mooie compacte kroon vormen.
daarna kun je hem weer jaren laten groeien, totdat je vind dat hij weer te groot wordt
groetjes Jan
zondag 8 februari 2009 - 20:29
Rita1960

Rita1960

Jan,
je bedoelt toch wel snoeien in de kop????
toch niet op 20 cm boven de grond hé

groetjes,

Rita

BTW: en voor zover dit nog niemand heeft gedaan... welkom op dit forum
zondag 8 februari 2009 - 20:37
buksbunnie

Buksbunnie

voor een boomkweker zou 20 cm boven de grond het beste zijn
maar 20 cm boven het begin van de kroon natuurlijk
groetjes Jan
zondag 8 februari 2009 - 20:49
Rita1960

Rita1960

Jan,

LOL

Maar ja, 't zou zonde zijn van die boom hé, 20 cm boven de grond

grt'n

Rita
zondag 8 februari 2009 - 21:46
BenVi

BenVi

mensen bedankt voor de adviezen, 20 cm boven de grond zou wel makkelijk zijn met snoeien haha.
Hetgeen bulksbunny zegt lijkt me mischien wel het beste, de boom ziet er inderdaad wat verwaarloosd uit, ik doe er wat foto's bij, van hoe hij er nu uit ziet.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 9 februari 2009 - 12:02
buksbunnie

Buksbunnie

gezien de dikte van de takken is het raadzaam, om deze toch maar niet te kort te maken. 30 cm kan ook goed
succes .

Jan
maandag 9 februari 2009 - 19:32
JovanDreumel

JovanDreumel

En dan komt er nog veel hout vrij. En zware takken. Probeer de takken in stukken en aan een touw naar beneden te laten zakken. Als je het nog nooit gedaan hebt vraag op zijn minst deskundig advies.
maandag 9 februari 2009 - 21:52
WiPe

WiPe

30 cm lijkt me toch wel behoorlijk lang. Ik zou het korter doen.

Hoewel bolaccacia's zeer mooi kunnen worden wanneer ze vrij kunnen uitgroeien, zou ik toch durven adviseren om deze boom opnieuw te knotten. Het lijkt me, maar dat is vanop een foto moeilijk te beoordelen, dat de onderste, zware takken op termijn zouden kunnen uitscheuren.

Als je die boom gaat knotten probeer dan de bovenste takken eerst weg te zagen. Zorg dat je een stabiele ladder hebt en dat je zeer stevig staat. En gebruik een goede handzaag, maar zeker geen kettingzaag, dat is om ongelukken vragen.
dinsdag 10 februari 2009 - 13:04
vanparystje

Vanparystje

excuseer beste

deze boom is inderdaad niet meer zo mooi maar weet wel alsje hem knot je veel waterloten krijgt, je mag ze niet allemaal laten staan.

Ik zou er enkele takken uitzagen met de kettingzaag wat niet gevaarlijk is alsje ermee kunt werken natuurlijk. Met een handzaag ben je lang bezig. De dikste takken er uitzagen is een begin en zo ieder jaar verder werken en heb je volledig nieuwe kruin.

Dit is geen bolacacia dus zou ik hem eerlijk gezegd niet knotten tenzij u een tuinaannemer of iemand met kennis erbij haalt om hem de volgende jaren te begeleiden in zijn groei en snoei.
dinsdag 10 februari 2009 - 17:52
WiPe

WiPe

Dit is geen bolacacia

Ik veronderstel dat u dan wel kunt zeggen wat voor boom dit dan wel zou moeten zijn.

Ik zou er enkele takken uitzagen met de kettingzaag wat niet gevaarlijk is alsje ermee kunt werken natuurlijk.

Er worden vaak mensen op spoedafdeling van het ziekenhuis binnen gebracht die 'alsje ermee kunt werken' schromelijk verkeerd hebben ingeschat. Je kan vanop een ladder onmogelijk veilig werken met een kettingzaag. zelfs voor veel professionals is dat nog steeds te hoog gegrepen.
dinsdag 10 februari 2009 - 18:13
vanparystje

Vanparystje

@WiPe

Dit is niet de bolacacia maar de gewone Robinia Pseudoacacia, die bolacacia is veel kleiner en anders van takkengesteld enzo.

Ikzelf ben professional en werk met een kettingzaagje van stihl zo 1waarmee je kan zagen met 1 hand. heel handig om in bomen te klimmen of op de ladder te staan.

Dat je onmogelijk veilig kan werken met een kettingzaag van op een ladder is absolute onzin. Ik wil je het tegendeel gerust es bewijzen.

Je moet er altijd voor zorgen dat je zo vastmogelijk staat met je ladder, met een handzaagje in trouwens gevaarlijker dan met een kettingzaag.

Trouwens als professioneel moet je je materiaal kennen en erme kunnen omgaan.
Er zijn inderdaad die de naam professioneel misbruiken. Een ladder en hoogtewerker zijn nog altijd veiliger dan met klimtouwentechniek.

graag hierop uw reactie
dinsdag 10 februari 2009 - 18:24
WiPe

WiPe

Heb jij ooit al eens een bolaccacia gezien die uitgegroeid is? Ziet er helemaal uit zoals dit exemplaar.

Tja mister professional, je weet toch dat je met je Stihl zo 1 waramee je kan zagen met 1 hand niet met 1 hand mag zagen omdat je dan je andere hand kan afzagen??? Lees anders je handleiding maar eens na.

In ieder geval is het zo dat bij het behalen van de ETW certificaten, of het nu al klimmende dan wel met de hoogwerker is, het zagen met 1 hand beloond wordt met onmiddellijke diskwalificatie wegens het 'in gevaar brengen van de eigen veiligheid'

Durf jij als professional een liefhebber aanraden om zijn eigen boom met de kettingzaag te gaan snoeien? Ik ben geneigd te stellen dat dat te gek is voor woorden.

dinsdag 10 februari 2009 - 18:33
Rita1960

Rita1960

@ WiPe,

Ben het in deze volledig met je eens!

Zelfs met een handzaag moet je weten om te gaan.
Mijn man heeft de acacia gesnoeid met een handzaag en op een vaste steiger.
En toen heb ik mijn hart al vast gehouden vanwege de toch redelijk dikke takken.
En het hout van deze boom is al X keer zo zwaar in vergelijking met andere boomtakken van dezelfde diameter.

grt'n
Rita
dinsdag 10 februari 2009 - 18:54
buksbunnie

Buksbunnie

Tjonge tjonge,
wat een hevige discussie,
Ik ben nu 30jaar hovenier en durf met zekerheid te zeggen dat dit een verwaarloosde Bolacasia is.
snoeien met een motorzaag is niet aan te bevelen voor liefhebbers, en zeker niet op een ladder.
zelfs wij proffesionals moeten hiervoor een hoogwerker gebruiken. (ARBO)
gewoon met een goed scherpe snoeizaag voorzichtig er uit zagen.
als niet met een ladder durft , gebruik dan een steiger.
maar altijd veiligheid voorop.
en nu niet meer zeuren en aan de slag.
Jan
dinsdag 10 februari 2009 - 19:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Borculo?
dinsdag 10 februari 2009 - 19:05
buksbunnie

Buksbunnie

Hey , heer van Dreumel

dat is leuk,
zo zie je maar de wereld is klein
dinsdag 10 februari 2009 - 19:07
BenVi

BenVi

haha wel leuk dat het zo'n interessant topic is geworden.

Ik was id van plan om met een kettingzaag aan de gang te gaan maar ik ben daarvoor, ben ik bang, te onervaren.
Ik heb er zelf wel een, één met een stroomkabeltje haha maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Ik heb ook een boogzaag of kan ik het beste zo'n zaag aan een steel gebruiken. Dan moet ik daar ff naar op zoek in de kennisenkring.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb nog wel een idee, haha laten we er een leuke forummiddag van maken, bakkie koffie en wat fris of bier staat altijd klaar haha, dan kan ik zien hoe de kenners zo'n klusje klaren, voor de volgende keer als het weer moet haha ( geintje )

groeten Ben
woensdag 11 februari 2009 - 12:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Inderdaad, dit werk doe je altijd verkeerd!! Dat kun je beter een ander laten doen!!1
Ik mis een goede snoeizaag! En een kleinere beugelzaag, want bij deze zit de beugel gauw in de weg. Met goed scherp gereedschap zaag je het snel zoals je het hebben wil en nog veilig ook.
Denk ook om je schuur met vallende en zwiepende takken.
woensdag 11 februari 2009 - 13:29
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Ben, ik mis ook de gewone Snoeizaag, maar als je een snoeizaag met lange steel kunt krijgen kun je eerst de lange takken op 50cm wegzagen , om daarna de rest in tekorten tot 20 a 30 cm. dan krijg je ook geen gescheurde takken. en je hebt minder kans dat je een tak op je hoofd krijgt., want een helm zul je wel niet hebben.
nu maar wachten op mooi weer en aan de slag.
woensdag 11 februari 2009 - 19:29
BenVi

BenVi

Hoi mensen, gistermiddag de boom gesnoeid, ik hoop niet te drastisch want ik was zo fanatiek bezig dat toen ik klaar was en van een afstand het resultaat bekeek, ik toch wel wat twijfels kreeg/heb of dit nog weer goed komt.
Met name de grote wond van de dikste tak heb ik te schuin naar beneden gemaakt ben ik bang.
Mischien kunnen jullie mij weer wat moed in praten haha, dat dit allemaal weer goed gaat komen.

FF wat foto's

Groeten Ben



[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 13 februari 2009 - 09:11
JovanDreumel

JovanDreumel

Schuinzagen bij snoeien is goed, dan blijft er geen water op staan. Zo te zien ben je aardig voorzichtig te werk gegaan en geen brokken gemaakt. Je schuur of tuinhuisje staat er ook nog. Zelf smeer ik zulke wonden in met steriele teer om aantasting door het meniezwammetje en andere aantasters te voorkomen. Maar daar verschillen de meningen over. Je zult nu wel een flinke groeiexplosie krijgen dit jaar.
vrijdag 13 februari 2009 - 09:18
BenVi

BenVi

1 plank los van de schutting en veel pijn in de rug (rugpatient) bij het opruimen van de rommel, wat trouwens wel over een paar dagen verdeelt gaat worden haha.
Wat een enorme berg takken zeg als het op de grond ligt.

Kan je me mischien vertellen waar de boom weer nieuwe takken gaat maken, ik neem aan niet vanuit de wonden.

[afbeelding verwijderd niet-https]

En waar kan ik "steriele teer " kopen ? gewoon bij de boerebond ?

vrijdag 13 februari 2009 - 09:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Onder de wonden gaan slapende knoppen wakker worden. Niet vanuit de wonden. Als de nieuwe scheuten te massaal worden kun je er van de zomer al rustig een aantal weghalen. Hierbij kun je voorkomen dat er te weinig licht tussen komt en dat de bladeren te lang nat blijven en dan krijg je schimmelvorming. (meeldauw). En ook kun je de boom al weer wat meer vorm gaan geven. Zeker zul je er met verbazing naar gekeken hebben wat er afgekomen is.
vrijdag 13 februari 2009 - 10:19
buksbunnie

Buksbunnie

Heel mooi gesnoeid,

houd er ook rekening mee dat een Robinia laat zal uitlopen, de meeste bomen en struiken zijn dan al groen.
maar gewoon afwachten.
en als de boom lange scheuten maakt kun je die in jjuli halveren zodat ze de tweede helft van het groeiseizoen ook weer vertakkken en een mooie compacte kroon vormen
nu je dit allemaal gedaan hebt ben je voor de eerste jaren weer klaar.
succes Jan
vrijdag 13 februari 2009 - 10:54
Rita1960

Rita1960

Goed gedaan Ben,
mooi kort gesnoeid,en die komt wel weer hoor, dit jaar wat minder schaduw, maar in de zon is het ook lekker toeven.

Groetjes,

Rita
vrijdag 13 februari 2009 - 17:34
WiPe

WiPe

Met die 'steriele teer' kun je in dit geval niksaanvangen. Het zou hoogstens kunnen helpen tegen meniezwammetje, maar dan moet je snel zijn. Aangezien de sporen van het meniezwammetje heel klein zijn is de kans dat de wonde al geïnfecteerd is zeeeeeeeeer groot. Maar meniezwammetje is een zwakteparasiet die alleen maar sterk verzwakte bomen of takken kan infecteren. Als je de wonde afdekt met die teer of een ander wondafdekmiddel dan sluit je die wonde weliswaar, mlaar net daardoor ontstaat er onder die laag een vochtig milieu waar die schimmel optimaal kan in groeien. Het is beter om de wonde gewoon te laten uitdrogen en de natuur zijn werk te laten doen, dan heb je hte minste kans op problemen.
vrijdag 13 februari 2009 - 20:18
BenVi

BenVi

Hoi, inmiddels zijn we een klein half jaar verder en de boom is inderdaad goed uitgeschoten, maar er is wel een probleem, bij de minste geringste zucht wind breken er taken uit. precies op de plek waar ze uit de bast zijn gekomen.
DE nieuwe kroon is voor het grootste gedeelte weer weg. De blaadjes zijn mooi fris en groen dus ik denk niet dat het komt door watergebrek.
Iemand mischien een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn,

groeten Ben
maandag 6 juli 2009 - 12:15
WiPe

WiPe

Dat heeft te maken met het feit dat die nieuwe takken op de buitenste rand van de onderliggende tak vergroeit zit. Dat kan per definitie niet anders aangezien het om slapende ogen gaat die uitgelopen zijn.

Je kan dat vermijden door de takken in te korten tot de helft. Daardoor zijn ze minder lang waradoor ze minder makkelijk kunnen afbreken (kortere hefboom).
maandag 6 juli 2009 - 12:58
Ed50

Ed50

Dag Ben,
acacia's (eigenlijk moet ik zeggen robinia's) en dus ook bolacacia's staan er voor bekend dat ze nogal broze takken hebben die vrij gemakkelijk uitscheuren. Ik heb hier ook een bolacacia staan en die wordt elke winter volledig teruggesnoeid. Ik heb hier af en toe ook wel een takje dat uitscheurt maar omdat hij zo dicht begroeid staat met takken valt dat hier niet op.
Jouw bolacacia is dit jaar fors gesnoeid na heel wat jaren verwaarloosd te zijn en zal waarschijnlijk al forse scheuten gemaakt hebben die omdat ze nog niet heel goed ingegroeid zijn op de stam gemakkelijk kunnen uitscheuren. Misschien zou je de takken wat kunnen inkorten zodat ze wat beter bestand zijn tegen de wind. Met watergebrek heeft het inderdaad zeker niets te maken. Als je ze vanaf nu elk jaar snoeit zal je daar de volgende jaren zeker veel minder last van hebben.

Groetjes,
Eddy
maandag 6 juli 2009 - 13:03
spruce

Spruce

Beste Ben,

heb je misschien extra meststof gegeven aan je boompje.

Ik heb dat dit jaar met mijn haag ook gehad. Ik heb deze overbemest (die fout maak ik nooit meer) en sommige planten leken wel te exploderen qua takken groei en bladgroei.

Bleek dat die takken ook snel terug afbraken - teveel stikstof vormt zwakke celstructuren.

het is maar een ingeving - het kan nog iets anders zijn hoor,
maandag 6 juli 2009 - 13:06
BenVi

BenVi

Nou, het is gedaan met de nieuwe kruin van de boom, gisteravond onweer met flinke windstoten en weg kruin
De boom staat er weer net zo bij als na het snoeien. Als hij weer uit gaat lopen (als ) dan ga ik ze halveren na een poosje.

Bedankt voor de adviezen

Ben.
dinsdag 7 juli 2009 - 12:06
buksbunnie

Buksbunnie

Hallo Ben,

maak je niet ongerust, door de grote hoeveelheid takken , drukken ze elkaar uit de boom.
dit is niet erg. er komen vanzelf weer nieuwe in de plaats.
wel is het jammer dat een hevig onweer er te veel takken uitgooit, maar dit komt allemaal weer goed.
zoals een van de vorige schrijvers al schreef, is het goed om de lange takken wat terug te snoeien, zodat deze steviger in de kroon komen te staan.
nu in de tweede helft van het groeiseizoen zal er niet veel meer bij komen.
maar je hebt in ieder geval meer licht in de tuin.

groetjes Jan
dinsdag 7 juli 2009 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon