menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortelbegrenzer rhizoom folie

Ga naar meest recente reactie

hamamelis

Hamamelis

Hallo,

Heb net een paar kluiten Phyllostachys bissetii bamboe gekregen, maar wil absoluut een folie plaatsen om die binnen de perken te houden.

Weet iemand waar je dit koopt, liefst omgeving Gent ?

bedankt!
donderdag 27 november 2008 - 11:30
WiPe

WiPe

Als het de ruime omgeving van Gent mag zijn kan ik Montauban aanraden. (Bij St Niklaas).

http://www.montauban.be
donderdag 27 november 2008 - 12:55
bartos

Tekst aangepast

Bartos

veel dichter bij gent zit er een speciaalzaak van bamboo in sint martens latem
hij heeft de wortelbegrenzer en is een eerlijk zakenman,

komt van de rol ,dus je kiest je meters. wl een nkarwei om in te graven, maar soit,

bamboebergh is de naam, heeft prachtige bamboos staan in de showtuin.
bel em even !
of http://www.bamboebergh.be/Nl/bedrijf.htm
zondag 30 november 2008 - 08:39
iecee

Iecee

Zou je niet eerst eens opzoeken of het een woekerende soort is want bij een traaggroeiende is een begrenzer niet nodig
zondag 30 november 2008 - 22:54
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Alle Phyllostachus soorten zijn voor zover ik weet woekerend. Phyllostachys bisseti is in ieder geval een sterk woekerende soort.

Maar je opmerking is terecht; niet-woekerende soorten hebben geen begrenzer nodig.
maandag 1 december 2008 - 09:26
jamespond

Jamespond

Hamamelis,

Als de ruimte waarbinnen je die Phyllostachys wil planten niet te groot is, kan je ook gebruik maken van grote metserskuipen, als je eerst wat gaten in de bodem boort. Ik denk dat die een flink pak goedkoper zijn dan die wortelbegrenzer...
maandag 1 december 2008 - 17:27
iecee

Iecee

wortelbegrenzers zijn helemaal niet zo duur ik dacht een euro of drie per meter
dit weet ik niet zeker hoor
ik zal het even opzoeken




maandag 1 december 2008 - 21:07
iecee

Tekst aangepast

Iecee

hallo
ik heb even een copietje gemaakt van de tekst op de website van kwekerij kimmei in valkenswaard dus die begrenzer is niet zo duur. een vierkante meter ong 12 euro en een kuip ook denk ik
maar het is meer de vraag wat is het gemakkelijkst.

---Hieromheen moet de wortelbegrenzer ingegraven worden die twee cm boven de grond moet uitsteken om te voorkomen dat de net onder de oppervlakte groeiende uitlopers ongezien ontsnappen. Controleer minstens twee keer per jaar of de rhizomen er niet overheen gaan.
Bij goed gebruik is deze wortelbegrenzer de veiligste manier om bamboe op zijn plaats te houden.Door regelmatig de dunnere en oude halmen weg te snoeien moet het bovengrondse deel van de plant in evenwicht gehouden worden met de wortels. Een bamboe met 10 tot 15 gezonde halmen op een vierkante meter is vaak mooier dan een dichte verwarde bos.
De kwekerij kan echter geen 100 % garantie geven omdat in sommige gevallen door locale factoren of onkundig gebruik van het materiaal de bamboe alsnog kan ontsnappen. Wij nemen hiervoor geen verantwoordelijkheid. De wortelbegrenzer is op de kwekerij te koop.
Hoogte 55 cm en 1 mm dik € 2.75 per meter.
Hoogte 65 cm en 1 mm dik € 3.25 per meter.
----
maandag 1 december 2008 - 21:17
iecee

Tekst aangepast

Iecee

Nog een keertje dichterbij gekeken want Valkenswaard is natuurlijk wel een beetje ver van Gent.
In wetteren/Massemen bij een van de leukste kwekerijen in de omgeving van Gent -Guido van der Steen-
4 euro per meter
null http://www.guidovandesteen.be/nl/planten_BAMBOE_EN_WORTELBEGRENZER_365.aspx
maandag 1 december 2008 - 21:29
jamespond

Jamespond

4 euro per meter en je moet rekenen op ong. de helft overlap om zeker te zijn dat de rhizomen niet ontsnappen, dan kom je al snel aan enkele lopende meters voor een relatief klein oppervlak...Ik denk toch dat dan de grote metserskuip goedkoper en efficienter zal blijken...
maandag 1 december 2008 - 23:27
iecee

Tekst aangepast

Iecee

geen flauw idee wat een metselkuip kost,
die zoeken we even op
dinsdag 2 december 2008 - 22:23
LOBU

LOBU

metserskuipen zijn normaal gezien niet diep genoeg om Phyllostachys in te tomen, de bamboe groeit er gewoon onderdoor!
Een goede rhizoombarrière is 60cm hoog, waarvan er ca 55cm onder de grond en ca 5cm boven de grond komen te zitten.
maandag 8 december 2008 - 17:00
bartos

Tekst aangepast

Bartos

overlappen moet je niet doen, de begrenzer word door middel van 2metalen latten aan elkaar gevezen.
ik herhaal in sint martens latem (ligt tegen deinze bij gent)krijg je deskundige uitleg , die man kweekt enkel en alleen bamboo.in zijn tuin staan prachtige exemplaren ,,bijna allemaal begrenst.

het is wel een hels karwij hoor dat ingraven 50 diep is diep ik had een hele berg aarde . tis bijna een vijver graven.
woensdag 10 december 2008 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon