menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom

Ga naar meest recente reactie

Tinne

Tinne

Hallo,

drie weken geleden heb ik een vijgenboompje cadeau gekregen. Het heeft toen een week buiten gestaan maar daar leek het last te hebben van de overvloedige regen van de afgelopen maand.
Daarom heb ik het boompje terug binnen gezet. Sindsdien worden de bladeren geel en vallen ze massaal af. Een foto van de aangetaste bladeren kan je vinden op: http://people.mech.kuleuven.be/~tdelaet/vijgenboom.jpg
Is mijn boompje aangetast door een of andere plaag of verzorg ik het verkeerd?

Bedankt,

Tinne
zondag 27 augustus 2006 - 20:50
Fons

Fons

Een vijgeboompje heeft geen problemen met een teveel aan water als het maar terug kan weglopen,binnenhalen van een vijgeboompje tijdens de groei is fout wegens gebrek van voldoende licht waardoor wegkwijnen bladeren, verder nadert het boompje het einde van de groeiperiode , dit in kombinatie van het vorige geeft versnelt bladverlies,zet uw plantje maar zo vlug mogelijk terug buiten.
Een vijgeboompje heeft normaal geen last van schimmelziektes of aantasting van ongedierte.

Groetjes Fons.
zondag 27 augustus 2006 - 22:06
Sandy

Sandy

Mijn schoonvader heeft zo'n vijgeboom in z'n tuin staan, in de volle grond. Elk jaar wordt hij groter en groter... nu heeft hij zelfs al het pad in beslag genomen. Het is trouwens geen echte boom, maar eerder een struik en groeit vrij breed uit. Hij is wel al zeker 2,5 meter hoog en even breed. In elk geval staat hij vol met vijgen en ze smaken heerlijk. Oh ja, en wij wonen in Limburg hoor, niet in Zuid-Frankrijk ...

Sandy
dinsdag 29 augustus 2006 - 21:25
Tinne

Tinne

Bedankt voor de tips,
ik heb het boompje terug buiten gezet en het ziet er al beter uit.
Bij mij staat de plant gewoon op het terras (jammer genoeg enkel zon 's morgens). Hoe kan ik de vijgenboom (of struik) helpen overwinteren?

Tinne
woensdag 30 augustus 2006 - 16:52
Tine

Tine

Ik heb mijn vijgeboom ook op het terras staan. Voordat ik hem in de pot zette heb ik eerst aan de binnenkant van de pot noppenfolie gedaan en daarna pas het boompje geplant met onderin gebakken korrels en grind . Dit om de pot te verzwaren en om een betere drainage te hebben. De plat doet het prima en groeit doordat hij in een pot zit , niet zo sterk , wat ook mijn bedoeling is.


Tine.
woensdag 30 augustus 2006 - 20:19
Fons

Fons

Tinne,bij lange en of strenge vorst in garage of tuinhuisje of dergelijke beschutte plaats zetten, mag zelfs in de kelder.

Groetjes Fons.
woensdag 30 augustus 2006 - 21:11
Tine

Tine

Fons heb je het tegen Tinne of tegen Tine. Ik heb mijn vijg al een aantal jaren gewoon buiten staan in pot. Bij zeer strenge vorst ( + 10 gr ) dek ik de voet af met dennetakken en hij blijft het goed doen.

Tine.
woensdag 30 augustus 2006 - 21:19
Fons

Fons

Tine, ik heb toch twee nn getypt en het was een antwoord op tinne haar twede vraag.
groetjes Fons
woensdag 30 augustus 2006 - 22:00
Tine

Tine

O K, dit alleen omdat er al vaker fouten zijn gemaakt.

Tine
woensdag 30 augustus 2006 - 23:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon