menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kamperfoelie geschikt en hoe te werk gaan

Ga naar meest recente reactie

tuinkaboutertje

Tuinkaboutertje

Hallo,

Gedurende vier jaar hadden we de muur van de buren perfect gecamoufleerd met wilde wingerd. We hadden daarvoor mondelinge toestemming gekregen. Maar nu ineens hebben ze liever niet dat 'die klimop' tegen hun gevel groeit. Dus er zat maar één iets op, de wingerd verwijderen.

Nu hadden we het idee om met (azobé) palen en draad te werken voor die muur en daarlangs kamperfoelie te leiden. Nu is de vraag hoeveel planten moeten we voorzien voor een breedte van 13m?
Hoever moeten de palen best uit mekaar staan? En welke draad kunnen we gebruiken om tussen die palen te spannen om de lonicera langs te leiden.
Kan er nu geplant worden? of beter in het voorjaar?

Zijn er nog andere tips om de muur te verbergen, zonder de muur van de buren te gebruiken?

maandag 22 september 2008 - 18:13
Rita1960

Rita1960

Hallo Tuinkaboutertje,

Van harte welkom op dit mooie forum

Hoe snel wil je de zaak weer dicht hebben? Er zijn verschillende soorten kamperfoelie, sommigen verliezen hun blad tegen/in de winter en anderen behouden hun blad.

Is het een optie voor je om in plaats van draden te gebruiken, vlechtmatten/betonmatten te gebruiken? deze gaan langer mee (dan glad draad) en zijn in soorten en maten te gebruiken. Als je dit niet wilt zou ik gewoon glad draad gebruiken met een tussenafstand van plm 30 cm en hieraan de planten leiden.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum voor meer planten die geschikt zijn.

Ook zou je bijvoorbeeld voor een directe afdekking van de muur, kunnen denken aan schotten die met een soort riet bedekt zijn. Er zijn legio mogelijkheden, ga eens kijken in een tuincentrum.

Voor de planttijden van de kamperfoelie beter nog een maandje wachten, (met blote wortel) als je containerplanten hebt kun je deze nu ook planten ( maar de watervoorziening niet vergeten)

Azobé palen zijn trouwens erg goed, verrottten niet en duren heel erg lang.

Groetjes,

Rita
maandag 22 september 2008 - 20:54
tuinkaboutertje

Tuinkaboutertje

Hallo,

Wij hadden gedacht aan de lonicera japonica Halliana, deze zou witte bloemen hebben? Het hoeft niet persé heel snel te gaan. De wingerd had ook z'n tijd nodig.
Ik had ook al aan betongaas gedacht, maar dit lijkt me ook wel zwaarder om rechtop te zetten zonder bevestiging aan de muur van de buren. We hebben toch wel een hoogte van 3m nodig.

Dus palen en draad lijkt me nog steeds het beste.
Weet u ook hoever de planten uit elkaar zouden moeten staan?

groetjes
maandag 22 september 2008 - 21:39
Rita1960

Rita1960

Hallo Tuinkaboutertje,

Je kunt het betongaas vastmaken aan de palen en als ik mij niet vergis zijn de matten zo'n 2 meter hoog en je kunt ze ook een stuk hoger vastzetten dan zit je op zo'n 2,5 m hoogte uiteindelijk ( of je moet ze bijsnijden in de maximale hoogte)

Hoeveel planten je uiteindelijk zou moeten gebruiken weet ik niet precies, hangt een beetje af van het vertakken van de planten. Ik heb m'n hedera's (klimop ) op zo'n 35 cm uit elkaar gezet met daartussen, op dezelfde afstand, ook kamperfoelie (en wilde wingerd,meerjarige siererwt en clematissen) maar deze kamperfoelie groeit meer de hoogte in dan dat hij/zij zich van onderen vertakt. Ik ga er zelf vanuit dat als de kamperfoelie geen houvast meer heeft dat 't ie dan naar beneden gaat en zich dan vertakt. Want het kunnen hele bossen worden.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

groetjes,

Rita
maandag 22 september 2008 - 22:44
monique251

Monique251

Hallo Tuinkaboutertje,
Rita heeft gelijk wat de afmetingen van de betonvlechtmatten betreft: de standaard afmeting is 2m hoog en 5m lang. En je hoeft inderdaad niet op grondniveau te beginnen. De palen kun je op ongeveer 150 - 175 cm uit elkaar zetten. Als het kan in beton verankeren. De matten kun je met behulp van krammen in de palen vastzetten. Houd er wel rekening mee dat de buren bij hun muur moeten kunnen voor onderhoud!!!!! Een constructie met draden is natuurlijk ook mogelijk maar dan moet de palenconstructie eigenlijk voorzien worden van schorren in verband met de trekkracht van het draad (en gebruik draadspanners om tzt de draden weer wat strakker te kunnen zetten). Voor alle planten die je ertegen aan zet geldt dat je ze in de breedte zult moeten leiden, geen plant gaat uit zichzelf keurig over de hele betonmat, ze willen alleen maar omhoog!. De plantafstand die Rita heeft aangehouden verzekert je ervan dat je snel een mooie dichte afscheiding krijgt maar met wat meer geduld is een plantafstand die ruimer is (50 tot 75 cm) meer dan voldoende.
Hopelijk ben je hier iets mee opgeschoten, groet,
Monique
maandag 22 september 2008 - 23:17
tuinkaboutertje

Tuinkaboutertje

Hallo,

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik geef toch de voorkeur aan draad. Als er onderaan minder vertakking is is dit niet zo erg. Dat was met de wilde wingerd ook zo, maar met bloembakken en een plantentafeltje is de onderzijde van de muur al snel gecamoufleerd.

Bedankt
woensdag 24 september 2008 - 16:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon