menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fluweelboomvraag

Harry54

Harry54

Ik heb een mooi vertakte fluweelboom staan, maar hij wordt me wat te groot in de tuin. Laat een dergelijke boom zich goed snoeien en wanneer dat dan het beste te doen? Voor of na de winter?
groet Harry
maandag 1 september 2008 - 20:53
Rita1960

Rita1960

Hallo Harry,

Als ze mij te groot worden snoei ik ze (drastisch) terug en dan maakt het mij niet uit of ik dat in het voorjaar, zomer, herfst of winter doe. Ze komen wel terug. ('t is net onkruid )
Let wel op dat als je gesnoeid hebt dat de boom/struik zich hiertegen verzet door allerlei worteluitlopers te gaan vormen zodat je in "no-time" overal wortelopschot krijgt
Aan de andere kant: deze kun je ook gebruiken om ze op een andere plaats weer uit te zetten.

groetjes,

Rita
maandag 1 september 2008 - 21:20
Etienne45

Etienne45

Een Rhus typhina of Fluweelboom snoei je best tussen februari en april, maar beperkt zich meestal tot het wegnemen van enkele oudere takken. Het melkachtig vocht dat vrijkomt is licht giftig en kan de huid irriteren. Of je nu snoeit of niet door de opvallende wortelopslag zal je steeds wilde scheuten vinden zelfs meters ver van de stam. Het verwijderen vraagt echter weinig werk. De boom is op zijn mooist in de herfst, dus ik zou zeker niet gaan snoeien voor je de prachtig bruinrode bladeren heb kunnen bewonderen.
woensdag 3 september 2008 - 10:41
Harry54

Harry54

Dank jullie wel; het snoeien zal in het voorjaar gebeuren, na de (meeste) vorst. Opschietende scheuten hou ik in bedwang door een metertje rond de boom es flink de wortels door te steken. Dat is niet helemaal afdoende maar het helpt in redelijke mate.
Harry
donderdag 4 september 2008 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon