menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwijderen van bamboe

Ga naar meest recente reactie

nm

Nm

onlangs heeft mijn dochter een woning gekocht met bijhorende tuin.
In deze tuin bevindt zich een zone waar bamboe is aangeplant doch deze breidt zich steeds verder uit en wij willen dit beperken.
Mijn vraag konkreet is dus : Hoe kunnen bamboewortels die in elkaar verstrengeld zijn verwijderd worden?? Of bestaat er een produkt die deze wortels kan doen afsterven??

Dank bij voorbaat voor uw antwoord.
donderdag 21 augustus 2008 - 18:13
printemps

Printemps

hallo

welkom hier op dit forum
kijk eens bij vijvers en vissen hier
halverwege staat een topic van passieflora over bamboe verwijderen

veel succes ermee
ge gaat het vermoedelijk hard nodig hebben

mvg
an
donderdag 21 augustus 2008 - 18:23
printemps

Printemps

start ook eens een zoekopdracht hier
er zou een produkt zijn om het te bestrijden
maar ik weet de naam niet
want andere onkruidverdelgers werken niet op bamboe
passieflora heeft het ook niet gevonden

mvg
an
donderdag 21 augustus 2008 - 18:28
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

beetje geld uitsparen aan fittnes en spitten tot ales weg is
good luck
met een beetje goeie moed (en goeie vrienden) kom je er wel.

greetz Damy
donderdag 21 augustus 2008 - 20:10
Lino

Tekst aangepast

Lino

Het beste (en vermoedelijk enige wat je kan doen) is alles uitgraven.

Ik wens je goede moed!
Als je 't met de hand doet (zoals wij), zal je wel enkele dagen bezig zijn.

Mijn schoonbroer heeft het anders aangepakt: die heeft er een graafmachine voor laten komen.

Middeltjes als roundup (de strafste soort) en nieuwe scheuten consequent afbreken enzo, dat helpt allemaal niet. Wij hebben dat allemaal geprobeerd. Zelfs inspuiten van roundup met een injectienaald werkt niet.

lino
vrijdag 22 augustus 2008 - 07:43
LOBU

LOBU

Eloge kan soms wel helpen. Dit is een herbicide tegen monocotylen. De niet afgesnoeide plant hier grondig mee besproeien en herhalen tot hij er serieus last van begint te krijgen, dan de grootste kluit uitgraven en wat nadien nog opschiet nabehandelen.
Als je een echt gevestigde grotere Phyllostachyssoort hebt zal het wel even een gevecht worden!

Succes!
zaterdag 23 augustus 2008 - 20:59
MARC4ALL

MARC4ALL

Beste allen

Bamboe behoort NIET tot de onkruiden, maar tot de grasachtigen. Bamboe is dus niet weg te krijgen met enkel een onkruidverdelger.

Een goede grasverdelger is "Panic" op basis van Glyfosaat 360 en vernietigd alle onkruiden EN grassen via de sapstroom. Je moet dus enkel
de uitstekende bamboescheuten insmeren (tijdens een droge periode) en wachten tot het product in de sapstroom is terechtgekomen. Mocht het product in de bodem terechtkomen: geen paniek ... na enkele dagen wordt het produkt afgebroken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Panic Glyfosaat 360 - Verpakking: 1 liter


Vriendelijke groeten
Marc Fredrickx
Industrieel laborant

vrijdag 14 augustus 2009 - 17:30
spruce

Spruce

Vooraf mijn excuses als ik hier domme dingen ga zeggen. Maar is het geen idee om met een zware takkenschaar alle bamboe te knippen tot enkele cm boven het maai veld.

Daarna met een handbrander alle scheuten "branden".

Of heeft Bamboe zo een grote wortelopslag ?
zaterdag 15 augustus 2009 - 08:27
Polplastron

Polplastron

Afknippen bevordert volgens mij enkel maar het verder uitlopen van de wortels. De wortels kunnen trouwens ook vrij diep gaan.
Uitgraven (met een kraantje om de rug te sparen) is eigenlijk de enige oplossing.

Overigens vond ik de uitspraak "Bamboe behoort niet tot de onkruiden" wel grappig. Onkruid is eigenlijk niet anders dan "mooie" plantjes die gewoon op de verkeerde plaats staan. In dit geval is bamboe dus duidelijk een onkruid! Er zijn trouwens nog heel wat andere grasachtigen die op gepaste tijden als onkruid bestempeld worden!
maandag 17 augustus 2009 - 11:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon