menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor oleander

Ga naar meest recente reactie

BMaster

BMaster

Op vakantie in zuid Frankrijk hebben we ons oog laten vallen op Oleander planten, welke we graag zouden willen gebruiken in onze tuin. Maar toen ik wat op het internet begon op te zoeken over de verzorging en dergelijke, bleek dat dit een giftige plant is. Aangezien wij 3 katten hebben rond lopen, leek het ons dus het veiligste om toch maar iets anders te zoeken. Weet iemand een plant die niet giftig is, maar wel lijkt op deze oleanders? Bedankt!
dinsdag 19 augustus 2008 - 16:57
LauraK

LauraK

Hallo BMaster,

Allereerst van harte welkom op het tuinforum. Hopelijk vind je er een antwoord op al je tuin- en
plantenvragen, en ga je het net zo gezellig vinden als wij allemaal!

Om meteen maar wat van je ongerustheid weg te nemen: wij hebben hier vier katten, en meerdere
oleanders. Blijkbaar weten de katten instinctief dat ze van de oleanders af moeten blijven, want ze
talen er echt niet naar. Zelfs toen de jongste katten hier als kitten kwamen, keken ze nooit naar deze
planten om. We hebben wel een paar potten kattengras her en der in de tuin verspreid staan, waar ze
wel graag van eten. Goed dat je erover nadenkt, maar m.i. kan je er toch gewoon een paar in je tuin
zetten!

Groeten van Laura (ook al een katten- én oleanderfan!
dinsdag 19 augustus 2008 - 17:30
annis

Annis

Ook welkom op dit forum BMaster. Zelf heb ik ook katten die wel niet de hele dag buiten zijn maar alleen als we zelf buiten zijn. Ik heb ook een Oleander staan in pot en daar komen ze niet aan. Het liefste gaan ze aan planten met een grasachtige structuur waar ze dan van eten.
dinsdag 19 augustus 2008 - 17:59
BMaster

BMaster

De onze gaan wel de hele dag (en nacht!) binnen en buiten. En gras-achtige platen genieten in ieder geval hun voorkeur, zoveel is duidelijk Maar het lijkt mij toch een risico, want op diverse sites staat duidelijk vermeld dat het zeer giftige planten zijn en dat je moet uitkijken met dieren en kinderen (een enkel blad zou al fataal kunnen zijn voor kleine kinderen)... ?
dinsdag 19 augustus 2008 - 18:36
Diddy

Diddy

de bladeren zijn giftig, de vruchten worden gedroogd gegeten (bv in turkije) het gedroogde vruchtvlees lijkt op suikerspin
dinsdag 19 augustus 2008 - 19:37
Rita1960

Rita1960

Hallo BMaster,

Schaf je gerust een paar oleanders aan als je ze mooi vindt. De katten blijven er wel vanaf.
Dieren hebben gelukkig nog steeds het oervermogen om van die zaken, die schadelijk zijn voor hun gezondheid, af te blijven! ( met een enkele uitzondering als het kruid gedroogd is. en dat is hier niet het geval)
En de kinderen kun je leren om er niet aan te zitten.

groetjes,

Rita
dinsdag 19 augustus 2008 - 20:10
Matabish

Matabish

Hello BMaster,

ook van mij een hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] op dit leerrijke, gezellige èn verslavende tuinadviesforum!!
Je hoeft die oleanders niet te laten omdat ze giftig zijn hoor!! 90% van de huis- en tuinplanten zijn giftig!!
Het is gewoon een kwestie van een beetje op te letten en de kinderen het verschil te leren van wat wel en niet kan in de tuin. De dieren weten dat instinctief! Zij worden enkel vergiftigd door chemische troep die ze niet kennen.

Hartelijke groetjes,
Matabish.


dinsdag 19 augustus 2008 - 20:54
BMaster

BMaster

Iedereen bedankt voor de welkom-berichten en de geruststellende woorden! Toch blijf ik het vreemd vinden dat bij oleander altijd staat dat ze "zeer giftig" zijn, terwijl bij andere planten dit toch minder benadrukt wordt. Dit wil toch zeggen dat er wel degelijk risico's zijn?

(bijvoorbeeld: http://www.rodekruis.be/NL/_HeaderNavigatie/Hulptips/giftigeplanten/lijstgiftigetuinplanten/)

Jullie reacties doen me in elk geval twijfelen... Ik zal het er nog eens met m'n vrouw over hebben
woensdag 20 augustus 2008 - 11:59
printemps

Printemps

hallo

er is zoveel giftig in de tuin en ook daarbuiten
wist je dat nootmuskaat en saffraan bij hoge dosis ook giftig is
bij saffraan vallen uw nieren stil en daarna de rest van het lichaam

dus..

mvg
an
woensdag 20 augustus 2008 - 14:35
verbena46

Verbena46

hallo oleander liefhebsters


hier hebben veel families ookgrote oleanders staan bloeien
zo ook buren van mij (kleine veehouder)
wat jaartjes terug aten de koeien van de boom en de buurman
had in korte tijd drie koeien dood


groet verbena
woensdag 20 augustus 2008 - 16:21
LauraK

LauraK

Ook ik ken een verhaal van een paard dat taxus at en stierf: de planten zijn wel degelijk giftig, maar
niet alle dieren eten er ook daadwerkelijk van. Ik kom ook regelmatig op een kattenforum, en daar
bestaat een lijst van giftige planten. Nog niemand op het forum heeft evenwel de ervaring dat katten
daarvan eten: ze schijnen van nature goed te weten wat wel en niet gegeten kan worden. Volgens mij
is de kans dat herbivoren dat doen vele malen groter dan dan carnivoren dat doen, zeker als het van
die intelligente wezens als katten zijn.

Voor degenen die geïnteresseerd zouden zijn in de betreffende lijst:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=23&t=4942&p=123733&hilit=lijst+giftige+planten#p123733

Groeten van Laura.
woensdag 20 augustus 2008 - 16:32
BMaster

BMaster

We hebben de planten nu een drietal weken in de tuin staan, en tot hier toe loopt het goed: de katten snuffelen er wel aan en wrijven er eens met hun kop tegen, maar ze bijten er niet van!
zondag 14 september 2008 - 09:56
Zwartedoos

Zwartedoos

Ik wil hier toch graag even op reageren ook al is het een oud topic. Mijn kat, 8 maanden zat net namelijk te kauwen op de bladeren van mijn oleander. Dus ga er niet zo maar vanuit dat ze het instinctief weten.
vrijdag 8 januari 2021 - 13:46
deHaan

DeHaan

Maar hij leeft nog steeds en mankeert niets.
vrijdag 8 januari 2021 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon