menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonsai

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Ik zou graag een bonsai aankopen. We hebben er één gezien die al redelijk hoog zijn en zo een 100 euro kosten.
Mijn vraag is nu is dit moeilijk te verzorgen of begin je best met een klein exemplaar.
Groeten anneke
donderdag 7 augustus 2008 - 18:42
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

De grootte doet er niets toe (maar een bonsai van 1m van 100 euro is zeker geen echte)
Het probleem bij de meest frequent verkochte bonzai's is dat de kwekers één "detail" over het hoofd zien en dat is dat bij een echte bonzai ook de wortels om de paar jaar gesnoeid moeten worden om het evenwicht tussen wortelstelsel en het aantal takken en bladeren te behouden en dat ze in een arm, uitgebalanceerd substraat moeten staan om op lange termijn een bonzai te blijven (kunnen zo honderden jaren oud worden).
De meeste planten in de groothandel zijn gewone planten die door snoei het uitzicht van een bonzai hebben verkregen maar die veel te hard groeien en eigenlijk meteen terug een natuurlijk groeiend exemplaar zullen worden wanneer je ze in een grote pot of in de tuin zal aanplanten, de bladeren zijn vaak ook te groot omdat ze te veel wortels hebben en zo te veel voedingstoffen opnemen, daarom kiezen ze vaak voor van nature kleinbladige planten zodat het voor de leek niet te veel opvalt.
Een echte bonzai (kleine exemplaren kunnen makkelijk veel ouder zijn dan grotere, eens ze de gewenste omvang bereikt hebben zal die bewaard worden (door o.a. snoei), zelfs gedurende meer dan een eeuw!) kan een grootbladige boom zijn die door snoei, afbinden van de sapstroom en gebrek aan voedingsstoffen een veel kleiner blad krijgt wat een natuurlijk ogend evenwicht geeft in verhouding tot de grootte van de plant.
Een echte bonzai is al gauw 20 jaar of ouder voor hij klaar is voor verkoop en de prijs zal navenant zijn.
Als je geduld hebt kan je van ongeveer elke gewone zaailing zelf een bonzai maken, er zijn boeken genoeg op de markt (nee, niet allemaal in het Japans ) die duidelijk uitleggen hoe en wat.
donderdag 7 augustus 2008 - 20:24
Lysianthus

Lysianthus

Dank je wel Lobu voor deze deskundige uitleg, goed om weten en weer wat geleerd.
vrijdag 8 augustus 2008 - 11:56
annis

Annis

Ja, geduld hebben dat is bij Bonsai een must. Wij zelf hebben een aantal Bonsai en die vragen heel veel onderhoudt en niet alleen het watergeven, bemesten het snoeien maar ook het regelmatig verpotten en bedraden neemt veel tijd in beslag.Soms moet je zodanig snoeien dat er vaak niet veel overblijft maar na een paar jaar heeft het wel geloond om dit te doen. Het is de hobby van mijn man en hij is dan ook lid van een Bonsaiclub.
vrijdag 8 augustus 2008 - 12:20
printemps

Printemps

hallo

een geknotte olijfboom in een pot noemen ze tegenwoordig ook al een bonsai
zelf gehoord op een plantenbeurs
maar ik had het direkt door wat de reden was
als ze alle takken eraf doen krijgen ze in een vrachtwagen 3keer meer
maar dan trekt die boom op niets meeren dan noemen ze dat gedrocht ineens een bonsai
en dan zal het wel verkopen,want een bonsai is toch duur hé

mvg
an
vrijdag 8 augustus 2008 - 18:01
anneke

Anneke

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag.
Die dat wij hebben gezien is zo een 60 cm hoog en er staat bij dat hij 25 jaar is waar of niet ik ken er niets van.
Maar zo te horen komt er vanalles bij kijken maar ze gaan daar ook wel uitleg geven zeker.
Groeten anneke
vrijdag 8 augustus 2008 - 20:56
LOBU

LOBU

Uitleg zullen ze wel geven, alleen rest de vraag of die uitleg komt van een verkoper of een plantenkweker.
In een gewoon tuincenter heb je meestal verkopers die partijen planten kopen op een veiling of bij een leverancier en soms niet eens de naam kennen van wat ze verkopen laat staan een eerlijke uitleg kunnen geven over hoe en wat. Koop je je planten bij iemand die begeesterd is door waar hij of zij mee bezig is dan zal je zijn (of haar) versie van de waarheid erbij krijgen en die zal je zeker al een heel eind op weg helpen! (er zijn altijd verschillende wegen naar een doel en met planten moet je met wat goede raad je eigen weg zien te vinden, één zaligmakende manier die altijd succes heeft bestaat helaas niet)
vrijdag 8 augustus 2008 - 22:36
printemps

Printemps

anneke

wat voor boom is het eigelijk???
of heeft die geen naam en ook geen soortnaam???
of noemt die juist bonsai en kost .... euro
er zijn ook bomen die sowieso al wat lijken op een echte bonsai
maar er in feite geen is

mvg
an
zaterdag 9 augustus 2008 - 14:15
kris79

Kris79

hallo


even verduidelijken,ben zelf al jaren bezig met het zelf opkweken van buitenbonzai's dus winterharde soorten,spreek dus niet over deze die voor binnenshuis worden geteeld!
een bonzai is niet 1bepaalde soort plant,een bonzai kan van bijna alle struiken,heesters,bomen opgekweekt worden,mits geduld en mits goede eigenschappen om aan bonzai te kunnen voldoen!
wel is niet elk gewoon gesnoeid plantje een bonzai,maar bij bonzai's moet er idd elk jaar of om de 2 jaar wortelsnoei toegepast worden,gans het jaar door takken en bladsnoei,bij de meeste soorten ook minstens 1x of meerdere keren bedraden van de takken,om ze zo in de gewenste vorm te krijgen,deze bedrading gebeurt met koperdraad al naar gelang de dikte van de takken en de soort planten dunnere of dikkere koperdraad en blijft deze enkele maanden tot jaar of langer aan de plant!bij bedraden moet erop gelet worden dat de draad niet in de stam of takken ingroeid of de deze verwond,en na een bepaalde periode word deze bedrading voorzigtig stukje voor stukje er terug van afgeknipt.indien de plant zo de gewenste vorm heeft gewoon snoei bijhouden,nindien nog niet de gewenste vorm het jaar erna ofzo nog maal bedraden.een bonzai word in een mooie lage bonzaischaal met gaatjes in geplant,voor vele soorten aan te raden om er een bijpassend schoteltje onder te plaatsen,waarin steeds water kan staan,HET belangrijkste om een bonzai mooi te houden is het water geven,dit moet echt dagelijks en liefst met fijne verneveling over de gehele plant heen,en zorgen dat de kluit steeds vochtig blijft!
ik heb in al die jaren dat ik zelf bonzai's opkweek uit stekken,zaad,containerplanter,boomkwekerijproducten ,in het wild uitkomende boompjes ,bijna geen enkel gehad die mij is dood gegaan,al zijn er veel mensen die er hier kopen of die ik er cadeaux doen,die na enkele weken of maanden hun plant al verloren hebben.
hier staan ze in vlakke zon,en winter en zomer buiten,enkel sommige bonzaischalen kunnen sneuvelen tijdens vorstperiodes(zien dat je goede pot hebt,ofwel swinters beschermen tegen de vorst,niet voor de plant,maar voor de pot!)
volgende soorten heb ik ofwel als opkweekplanten in plastieke schalen staan ofwel als pre bonzai's reeds in bonzaischalen,de meeste reeds 5a10 jaar in training:
-lonicera nitida
-laurierkers
-krente boompje
-buxus
-eonymus
-lijsterbes
-vogelkers
-vijgen
-buddleia
-gouden regen
-acers
-cotoneaster
-berberis
-berk
-seringen
-bruidssluier
-ribes
-aalbes
-taxus

prijs; bij de meeste echte bonzaikwekers kan heel erg hoog opkwkeken,afhankelijk van de soort en de ouderdom van de planten
prijs waar ik ze als hoobykweker(waarbij bonzai voor mij slechts een klein gedeelte is van wat ik opkweek aan planten)voor opkweek planten in plastieke pot:5a10euro voor reeds 7a10j oude bonzai's mooi afgewerkt in bonzaischalen 15a25euro!

aan allen die zelf hiermee wille experimenteren en geduldig zijn,en allen die hun boompjes wel eens in leven willen houden,hoop jullie hiemeer wat geholpen te hebben,en veel succes met deze fijne hobby!

mvg
kris
zaterdag 9 augustus 2008 - 16:48
kris79

Kris79

hallo iedereen

wil nog even een aanvulling geven

wanneer je nog zo goed je best doet voor je pas gekochte bonzai die je in een tuincentrum gekocht hebt,je geeft hem dagelijks zijn beneveling en voldoende vochtige kluit,weet dat heel vaak deze planten die periode dat ze in het tuincentrum stonden veel te weinig water gehad hebben,er dan nog mooi bijstaan ,maar enkele weken later de gevolgen hiervan laten zien door bladval of verbruine.dus een goede raad wanneer je toch bonzai's koopt uit tuincentrum zorg dat je er enkel koopt welke de kluit nog voldoende vochtig zijn,en niet waarvan de kluit helemaal uitgedroogd staat zoals je vaak ziet,ga eventueel een week voor de aankoop al eens een kijkje nemen en bekijk al de bonzais die er staan eens of deze wel vochtig staan.deze die in de aldi of liddle soms te koop staan en daar een week of langer op een kar staan,daar nooit water krijgen,al zijn ze daar dan vrij goedkoop,laat ze staan,want je bent met de beste zorgen ze toch nog kwijt meestal!

mvg
kris
zaterdag 9 augustus 2008 - 16:54
anneke

Anneke

Hoi

Ik heb die idd zien staan in een tuincentrum en ze waren wel vochtig dat wel.
Die die ik zag staan had de naam "ACER"
Kan iemand mij zeggen als er een klevertje aan de pot hangt 25 jaar betekent dit dan ook dat hij 25 jaar is?
Groeten anneke
zaterdag 9 augustus 2008 - 19:17
anneke

Anneke

Hoi

Mss een domme vraag maar hoe kan je weten of je een bonsai koopt voor binnen of buiten ik wil er één voor binnen.
Gr anneke
zaterdag 9 augustus 2008 - 19:18
kris79

Kris79

hallo Anneke

tja de leeftijd is moeilijk te zeggen of die klopt ze kunnen erop hangen wat ze willen .
als het een acer was is het zeker 1tje voor buiten!
wanneer je eentje voor binnen wilt moet je eentje in de kamerplanten afdeling van een tuincentrum kopen,zijn vaak vb ficussoorten,of cerrissia,..maar zeg het daar ken ik weinig of niets van,weet wel dat het binnen nog eens zo belangrijkrijk is om je plant dagelijks te bestuiven met een plantensproeier,en zorgen dat je door een schaaltje met water eronder een vochtig klimaat erond creeert.
zou zeggen voor je tot aankoop overgaat zoek in boeken of opt net eerst eens heel goed wat uitleg over kamerbonzai's,soorten en verzorging,zodat je een goede en goed te onderhouden soort aankoopt,en weet hoe je hem moet verzorgen!
veel succes en als je heml gekocht heb laat je hier er maar eens een foto van zien?
mvg
kris
zaterdag 9 augustus 2008 - 19:36
anneke

Anneke

ok kris zal ik zeker doen.
Bedankt voor alle info
Groeten anneke
zondag 10 augustus 2008 - 17:32
annis

Tekst aangepast

Annis

We hebben een kamerbonsai. Een Carmona is een plant die veel verzorging vraagt. Om de dag sproeien en dagelijks (vooral nu in de zomer) water geven het liefste kalkvrij. Hij is op dit moment 1.20m hoog

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier komen kleine witte bloemtjes aan.
zondag 10 augustus 2008 - 20:31
kris79

Kris79

hey Annis

proficiat met dat prachtexemplaar,is idd een plant die erg veel aandacht dagelijks vraagt,kamerbonzai's nog meer dan buitenbonzai's,maar je ziet als je hem die aandacht geeft dat hij je er ook zeer goed voor beloond
wanneer hij in bloei staat mag je ons er nog eens een foto van laten zien,ben benieuwd,maar hij is zo heel erg mooi al!
succes verder met de verzorging!
mvg
kris
zondag 10 augustus 2008 - 22:09
anneke

Anneke

Hey Annis

Zéér mooi hoor zo !!!!!
Groeten anneke
woensdag 13 augustus 2008 - 20:50
koen

Koen

Kris,

Misschien toch nog eens dit (oudere) topic oprakelen,
Zijn er door u gekende sites/boeken/andere informatie om via een begrijpbare en duidelijke uitleg een goeie start te kunnen nemen met bonsai en eventueel zelf van start te gaan met planten/zaailingen?

Groeten, Koen
zondag 12 juli 2009 - 09:37
risatje

Risatje

in dit boek vind je alle antwoorden op u vraag

http://edc96dpeifz28ka13bvmk4l31w.hop.clickbank.net/
dinsdag 25 augustus 2009 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon