menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp met kiezen van een struik

Ga naar meest recente reactie

Main

Main

Hallo,

Ik zou graag een nieuwe struik willen planten in de tuin, maar ik kan er geen bedenken.
Hij zou juist onder een Japanse kerselaar te komen staan, en er is tamelijk veel zon.

Ik zoek iets met bloemen, en dat heel het jaar door groen blijft, liefst iets dat niet overdreven groot wordt en al de rest niet gaat overwoekeren (of dus klein kan bijgehouden worden).
Als er zo geen struiken bestaan, mag je dat gerust zeggen, maar ik zoek iets dat heel lang mooi kan blijven.

Alvast bedankt!
woensdag 6 augustus 2008 - 12:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi

Welkom op het tuinforum.

Heb je al gedacht aan een azalea of rhododendron? Die hebben prachtige bloemen en blijven het hele jaar groen. Ze bestaan in kleine en grote soorten en alle kleuren.
woensdag 6 augustus 2008 - 15:01
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hello Main, hartelijk welkom op tuinadvies.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb al eens gekeken op tuinadvies en er zijn er heel wat.
De aanklikbare link van onze plantengids zet ik er alvast bij, zodat je daar naar hartelust kan zoeken.
Veel succes alvast en laat ons weten wat het is geworden hé

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php




woensdag 6 augustus 2008 - 17:12
Esem

Tekst aangepast

Esem

Lysianthus,

Het moet wel een struik zijn hé meisje,en ik lees hier wel veel vaste planten.
Maar er zijn idd. veel heesters die aan jou eisen kunnen voldoen,maar je bedoeld toch niet dat de struik wintergroen moet zijn,want dan zijn het er direct al veel minder.

Onder de cornus soorten zijn er wel enkele die aanterkkelijk zijn waaronder de Cornus Kousa met roze bloei,Cornus Eddy's White Wonder,witte bloei uiteraard( White wonder)Cornus Satomi ook met roze bloei, ezv.
Dit zijn dan wel geen winter groene Struiken
Sorry je nog vergeten hartelijk te verwelkomen op het oooh zo leerrijk tuinforum.

donderdag 7 augustus 2008 - 01:43
Spuddy

Spuddy

Probeer eens 3 skimmia's rondom de kerselaar. Ik had deze combinatie in me vorige tuin en de reacties waren heel positief.
donderdag 7 augustus 2008 - 04:06
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Je hebt beslist gelijk Eddy, het is dan ook niet gemakkelijk aan bovenstaande criteria te voldoen.

Ik stel me feitelijk de vraag of je een zuurminnende plant, die van schaduw houdt, onder een Japanse kerselaar kan zeten?
Al wil ik niet ontkennen dat Eddy een ""white wonder"" is en de Cornussoorten heeeeeeeeeeeel mooi zijn, zou ik toch eens naar de grootte kijken.

Ik denk ook dat ze zuurminnend zijn en de Japanse kerselaar is denk ik kalkminnend, vermits dat de struik onder de boom moet komen, delen ze de grondsoort.
Skimmia's zijn wintergroen, heb ik zelf ook en ze hebben heel het jaar wel wat te bieden maar ze houden niet van volle zon en zijn zuurminnend.
Azalea en Rododendron, heb ik ook, zijn wintergroen en wondermooi maar ik vind ze niet lang bloeien, ze zijn beslist ook zuurminnend

Misschien, Lavatera, er zijn verschillende soorten, is kalkminnend, bloeit van juli tot oktober, is wel niet wintergroen is ook maar half/wintervast, maar dat valt te verwaarlozen, met de opwarming van ons klimaat, zijn de winters minder hard en eens hij een paar jaar is, moet het al heel erg vriezen voor je hem kwijt bent.
Mijn tuintje is te klein om hem te zetten maar anders zou ik er beslist een plaatsje voor zoeken maar hij staat bij verschillende kennissen in de volle grond en onbeschermd en elk jaar bloeit hij weer overvloedig.
Je kan hem de eerste jaren beschermen en afdekken met een bladerdek en noppenfolie.
Er zijn verschillende variëteiten zowel in kleur als wintervastheid.
Er bestaat ook éénjarige maar die zoek je waarschijnlijk niet al is het een heel gemakkelijke die lege plekjes volledig opvult en die ook de hele zomer bloeit.
Veel succes op je verdere zoektocht.

donderdag 7 augustus 2008 - 10:22
Main

Main

Bedankt voor jullie advies, het was inderdaad de bedoeling om in de winter ook iets groen te zien, maar ik kan ook een andere oplossing zoeken.
't Is een grote cirkel onder de boom, er staan nu al gele asters, roze floksen, enkele gladiolen, krokusbollen en een soort eenjarige bloem met grote roze bloemen die ieder jaar terugkomt (ken de naam niet).

Zou dit iets geven?
Een rozenstruik nemen als struik (die niet tè hoog komt), daar rond nog wat herfstaster en ook 'helleborus niger' zoeken zodat ik in de winter toch bloemen heb daar.
Dan wil ik aan de rand tegen het gras een rij met sterhyacint en dwergtulpjes zetten. Wanneer zou ik deze bollen het beste zoeken?

Die skimmia ziet er mooi uit, maar misschien iets te hoog voor onder een boom, zouden die kunnen groeien onder oostenrijkse dennen, op een plaats waar altijd schaduw is?
We hebben daar een hele kale plek in de tuin, dus daarvoor zoeken we ook nog iets.
donderdag 7 augustus 2008 - 11:00
LOBU

LOBU

Choisya ternata (of Choysia ternata 'Aztec Pearl') bloeit nog behoorlijk in de halfschaduw maar als het echt te donker wordt zullen er niet veel bloemen meer verschijnen.
Osmanthus burkwoodii of Osmanthus heterophyllus, bloeien minder spectaculair maar zullen zeker geen probleem hebben met eventuele schaduw.
Alle hier opgesomde heesters geuren heerlijk wanneer ze in bloei staan!
donderdag 7 augustus 2008 - 14:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon