menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paulownia

Ga naar meest recente reactie

Geertje

Geertje

ik heb mij een paulownia tomentosa besteld maar weet iemand hoe oud de boom moet zijn wanneer dat hij bloei krijgt want ik zou graag snel bloei hebben, dan vraag ik er eentje die groot genoeg is
zaterdag 19 augustus 2006 - 21:13
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik had die vraag ook al 's gesteld op het vorig forum en iemand had geantwoord dat het veel jaren kan duren en dat die ong 30m hoog wordt- de mijne staat nu een goeie 2m hoog met reuzebladeren.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 augustus 2006 - 08:51
Angelo

Angelo

ben het even aan mijn buurman gaan vragen, aangezien die ook zo een boom had, zijn boom stond 14 jaar voor dat hij de eerste bloemen had, en toen werdt hij jaar na jaar mooier, maar hij is vorig jaar na de winter nooit meer uitgeschoten, dus hebben ze hem omgekapt, ik vondt het een pracht van een boom, heb hem ook al 3 keer geprobeert maar lukt me niet hem in leven te houden, dus ik geef het op!
zondag 20 augustus 2006 - 12:53
WiPe

WiPe

Paulownia tomentosa is niet erg goed winterhard. Paulownia fargesii zou beter zijn, maar die is dan weer moeilijk te vinden. ik geloof dat ze die bij Pavia verkopen (www.pavia.be).
We hebben twee bomen in de tuin staan van om en nabij de drie meter stamomtrek. Bomen zijn amper 52 jaar oud. Je kan dus gerust stellen dat het een snelle groeier is, die flink groot wordt. (20 m hoog bij ons in de tuin.)
zondag 20 augustus 2006 - 13:26
Geertje

Geertje

bedankt allemaal voor de wijze raad en de moeite,
bij estveld zijn de twee var te koop maar ik hou mij aan mijn eerste keuze, ik wil de tomentosa proberen want ik ben zo gek op die boom - de bloemen zijn niet alleen heel mooi maar die geurt ongelofelijk goed
zondag 20 augustus 2006 - 15:13
WiPe

WiPe

Bloemkleur en - geur is vrijwel identiek voor allebei.
zondag 20 augustus 2006 - 20:58
Geertje

Geertje

ah ja??
zondag 20 augustus 2006 - 21:05
Tomateboer

Tomateboer

Bij ons staat hij in school.
Een pracht van een boom die heel mooi bloeit!
De blauwe bloemen zijn prachtig om te zien en daarna zie je dan de zaaddozen
hangen
heel mooi!!!
grt
zondag 20 augustus 2006 - 22:47
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Geertje,

Ik heb er al 8 jaar een staan en die bloeit nog niet.
Dus .... ge zult nog geduld moeten hebben.

gtjs adrienne
dinsdag 22 augustus 2006 - 10:21
florentina

Florentina

Adrienne,

Hoe hoog is je boom na 8 jaar en welk volume heeft hij ongeveer ?
Ik heb een plant van 2 jaar staan, ik vraag me wel af of hij op die plek zal kunnen blijven staan.
In de plantentuin van Meise heb ik een hele grote gezien , in Aalst weet ik er ook 2 grote staan.

mvg, florentina
woensdag 23 augustus 2006 - 20:15
WiPe

WiPe

Nu maak je mij nieuwsgierig. Waar staan die ergens in Aalst?
woensdag 23 augustus 2006 - 20:52
florentina

Florentina

In een parallelstraat van glashandel De Smaele, op een pleintje ( ken de naam van die straat niet).

Aan het plein ( ken ook die naam niet ),met oprit autosnelweg , aan de straat die naar het
centrum gaat.
woensdag 23 augustus 2006 - 23:17
Adrienne

Adrienne

Ik zal er eens een fotoke van plaatsen in de babbel box !!
gtjs adrienne
donderdag 24 augustus 2006 - 10:19
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

ik weet die bomen allebei staan. Maar echt grote bomen kun je dat nog niet noemen. Paulownia wordt met gemak 15 tot 20 meter hoog, met een kruindoorsnede van meer dan 10 meter. Als je deze bomen als referentie neemt voor de uiteindelijke grootte van Paulownia ga je bedrogen uitkomen.
vrijdag 25 augustus 2006 - 10:26
florentina

Florentina

In dat geval zal hij moeten verhuizen, hij zit voorlopig in pot in de grond.
Inderdaad, de boom in Meise is een grote klepper . Dan raak ik nieuwsgierig om zelf uit te
proberen of die boom zou aanslaan. Ik ben er natuurlijk ook weg van als hij bloeit.
Tegen die tijd ben ik al een oud besje en zie ik het misschien niet meer.

Planten kunnen mijn ogen uitsteken !

florentina
vrijdag 25 augustus 2006 - 19:52
Victor44

Victor44

Troost je Florentina,ook wij hebben een paar jaar geleden een Paulownia geplant omdat ze zegden dat het zo'n prachtige bomen zijn.Maar nergens stond vermeld dat ze pas na zoveel jaren gingen bloeien.
Ondertussen zijn er al een 3tal nieuwe ontstaan op de uitlopers van de wortels.Prachtige grote bladeren,waaronder je zou kunnen gaan schuilen.Maar als ik geweten had dat het zo lang duurt eer ze bloeien had ik misschien ook wel eens nagedacht. Maar we zullen maar hopen dat we nog lang blijven leven zeker,en nog enige jaren geduld hebben!
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:10
Bowie

Bowie

Wipe ken jij de namen van de straten die genoemd worden, waar de paulownia zou staan, ik kom nl. heel regelmatig in Aalst.
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:14
WiPe

WiPe

Het rondpunt aan de afrit van de snelweg wordt 'den haring' genoemd. De straat evenwijdig met die van De Smaele is, als ik mij niet vergis, de Hugo Lefevrestraat.
zondag 27 augustus 2006 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon