menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eucalyptusboom globulus

Ga naar meest recente reactie

Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Gegroet vrienden van het groen!

Wij bevallen bijna van een meisje en zouden haar graag een boompje meegeven vanaf de geboorte.
Na lang uitzoeken hebben wij besloten de Eucalyptus Globulus aan te schaffen.

We zouden de boom graag gedurende de eerste jaren in een bloempot houden omdat wij huren.
Zodra wij een huisje gekocht hebben zouden we deze vaste grond geven.

Kan dit? En zoja, enige tips?
Bedankt alvast!
zondag 22 juni 2008 - 20:00
Eniavaswen

Eniavaswen

Eerst en vooral een hele dikke proficiat met jullie spruit in wording. Leuk dat jullie haar een boompje willen meegeven.

Ik denk dat het wel te doen moet zijn om een boom een aantal jaren in een pot te houden, maar dan moet je wel een hele grote pot nemen, want als de wortels niet genoeg plaats krijgen dan vertraagt de groei en dat is volgens mij minder gunstig als je de boom later wil uitplanten.

Alleszins nog heel erg veel succes met jullie dochtertje en de boom.
maandag 23 juni 2008 - 10:17
Seedling

Seedling

Bedankt voor je antwoord en beste wensen !
We gaan zeker een hele grote pot nemen. Wij hadden gedacht aan een 75L pot.
Maar nu is mijn vraag welke potgrond wij best nemen.
Zou universele potgrond geschikt zijn ? En aangezien zij daar jaren in zal groeien, welke meststoffen voeg ik best toe?
maandag 23 juni 2008 - 22:54
Fons

Fons

Seedling, ge kunt beter beginnen met een kleine pot in verhouding tot de plant en de plant jaarlijks of tweejaarlijks verpotten in een pot met een maatje meer. Universele potgrond voldoet voor een eucaliptus.
maandag 23 juni 2008 - 23:37
Seedling

Seedling

De zaden zijn toegekomen en er staat op de verpakking:
Kamer- of kruipplanten.

"De echte Eucalyptusboom uit Australië"

Van die kamerplant kan ik toch een boom maken mag ik hopen?

En bedankt Fons! Ja daarin heb je gelijk. Ik ga hen eerst een potje geven van 10x10x10 met zaai- en stekgrond.
Als de planten dan 2 weken bovenstaan ga ik hen voeding in water geven.
Ik ga beginnen met een druppel supervit op 4,5L water en ook wat wortelstimulator meegeven om de groei te bevorderen.

Bij bovenkomst eerste foto.
Maar de zaden zagen me er toch maar raar uit hoor, ze leken een beetje op cactuszaden.
vrijdag 27 juni 2008 - 22:40
Seedling

Seedling

Beste mensen, nogmaals bedankt voor alle advies!

Maar nu heb ik grond gezeefd en de zaadjes bedekt met nog een laagje gezeefde grond.
Rustig water over gespoten in lichte mate. Maar er steekt nog steeds niet boven?
Ook heb ik paar zaden tussen watten gelegd, maar lijkt geen kiemkracht in te zitten.

Is het een trage kiemer of doe ik iets verkeerd?
Ik zou menen dat de temperatuur goed moet zitten, want het zo koud is het niet meer he?

Alvast bedankt!
Seedling
zondag 6 juli 2008 - 14:30
Seedling

Tekst aangepast

Seedling

Het was dus een hele trage kiemer... Ze steekt boven en staat nog lekker in de propegator.
Vooraan is de Eucalyptus Ze is voor mijn dochtertje.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 2 augustus 2008 - 10:03
LOBU

LOBU

Eucalyptus in pot is een beetje een probleemkind, ze groeien zeer snel, hebben een hekel aan verplant worden en hebben grote dorst.
Het tweede jaar moet je deze plantjes al minimum in een 12L pot zetten en het jaar nadien in de volle grond. Houd je ze langer in pot verdwijnt de groeikracht en worden het ongezonde planten. Op het einde van dit tweede jaar zijn ze al ca 2m hoog! (zelfs van een éénjarige zaailing van 20cm)
Na een jaar of 5 in de tuin zijn ze (indien niet ingevrozen of omgewaaid) een meter of 5-7.
Dit zijn de snelst groeiende bomen die je bij ons kan aanplanten, fenomenaal!
Goede uitleg vind je op www.creaflora.be

PS ik dacht zelf eerst dat dat allemaal wel overdreven zou zijn en je ze wel wat langer in pot zou kunnen houden, maar wanneer je ze tracht te beperken in groeikracht gaan ze gewoon dood en het verschil in potmaat kan je na het tweede jaar (eerste jaar als zaailing, tweede jaar in grotere pot) gewoon duidelijk meten of zien als je ze naast elkaar zet. Die planten groeien echt gigantisch hard, zeker voor bomen!
zaterdag 2 augustus 2008 - 11:34
Seedling

Seedling

Hartelijk dank Lobu!
Ja, je hebt gelijk hoor, mijn zaailing is al reeds afgestorven

Ik ga de link wat lezen die je me gaf.
Ik heb momenteel al een 11L pot klaarstaan met universele potgrond van de Aveve en daarin de helft zaai- en stekgrond.
Ik zou de nieuwe graag volle grond geven, maar wij wonen in een huurhuis. En het is de bedoeling deze Eucalyptus mee te geven aan mijn dochtertje.

Zijn ze dan ook moeilijk te bonsai'en?
Bedankt alvast.
zaterdag 9 augustus 2008 - 09:06
LOBU

LOBU

Als ik de groeikracht van een Eucalyptus bekijk lijkt het me alvast een uitdaging om hier een bonsai van te maken, in principe zou het echter moeten kunnen, waarschijnlijk wel iets voor gevorderden!
zaterdag 9 augustus 2008 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon