menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorns doen het slecht

Ga naar meest recente reactie

Robert147

Robert147

Goededag,

Ik heb sinds 2 maanden 2 kleine Japanse esdoorns. Door problemen met gemeente mag ik (en mijn buren) voorlopig nog geen schutting plaatsen. Ik wilde daarom wachten met het planten van de esdoorns om te voorkomen dat ze straks vertrapt worden als de schuttingen geplaats worden. Ik heb de esdoorns toen in de pot ingegraven in de grond (potten waaide steeds om).

Maar nu gaat het slecht met de esdoorns. De groene (ik weet niet meer welke soort dit is) verliest zijn kleur (zowel blad als takken) en de blaadjes sterven af.

De rode heeft nog meer dode blaadjes.

Kan dit komen doordat ze met pot in de grond hebben gestaan. De grond in mijn tuin bevat veel klei, dus ik kan me voorstellen dat dat niet gunstig is voor de afwatering. Helemaal icm de pot in de grond,
Ook staat er best veel wind (geen schuttingen) en dat is volgens mij ook niet goed.

Hieronder 2 plaatjes van mijn esdoorns. Ik heb ze inmiddels uit de grond gehaald en aan de andere kant van het huis gezet (meer beschut). Wat denken jullie? Zijn ze nog te redden?

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Gr,
Robert
vrijdag 20 juni 2008 - 10:07
Rikske_

Tekst aangepast

Rikske_

Hello Robert,


Volgens mij zijn dit 2 Dissectum soorten, de rooie is een Acer palmatum Dissectum Garnet volgens mij.
De 2e denk ik een SangoKaku.
Deze verdragen echt bijna niets van wind, bij mij thuis stonden ze ook eerst slecht en de
bladeren verbranden en vielen af.
Heb hem nu op een "bijna" wind vrije plaats gezet en probleem is opgelost.
Bij jou is het probleem wind volgens mij, als ze al omwaaien van de wind is dat niet goed voor dit boompje.
Qua grond kan ik je niet helpen want bij mij staan ze in potten.
Laat ze op de nieuwe plaats tot rust komen en volgens mij komt dit wel goed.
Succes.
Groetjes
Eric
vrijdag 20 juni 2008 - 11:31
Etienne45

Etienne45

Bijna alle esdorn's houden van zure grond. Ik geef tweemaal per jaar een weinig meststof als bestemd voor azalea's of rododendrons.....met succes.
vrijdag 20 juni 2008 - 13:17
Robert147

Robert147

Bedankt voor de reacties.

De rode Acer is er inmiddels nog slechter aan toen, ik vrees dat die niet meer te redden valt.
Ik ga vanmiddag even wat meststof halen, misschien dat dat nog iets doet.

Gr,
Robert
zaterdag 21 juni 2008 - 11:14
printemps

Printemps

hallo

zet de rode eens wat meer in de schaduw
nog niet weggooien,de rode is wel moeilijker te houden en kan echt volle zon niet zo goed verdragen
zet hem ook eens in een grotere pot,neem dan potgrond voor azalea/rododenderon,is tegenwoordig wel moelijker te vinden

mvg
an
PS in het verleden had ik ook zoals u dezelfde boompjes
ook een rode en een groene,de rode is naar de plantenhemel gegaan
de groene heb ik nog steeds
wel jammer want hij was ook zeer mooi
en durf nu ook niet goed maar een andere te kopen(rode)
zaterdag 21 juni 2008 - 13:26
printemps

Printemps

robert147

vanwaar ben je ??

mvg
an
PS het is wel lastig zo
nederland en belgie samen is groot hé
zaterdag 21 juni 2008 - 13:28
Tine

Tine

Het klopt dat de rode plant in de schaduw moet staan. Geef alleen niet te gauw op. Ik dacht ook dat de mijne het niet meer zou halen. Ik heb hem toen ook in een grotere pot in de schaduw gezet en nu , twee jaar later staat hij er prachtig bij.

Tine
zondag 22 juni 2008 - 11:17
Rikske_

Rikske_

Bij mij staat mijn rooie garnet de hele middag in de zon en hij heeft hier absoluut geen last van.
Sterker nog de bladeren worden mooier rood als hij in de zon staat.
Bij mij had hij het meeste last van de wind.

De acer meteen in een te groote pot steken is ook niet goed schijnt, beter is om het goed te laten
wortellen in een "kleinere" pot en nadien pas overpotten..
Dit zou te maken hebben met het wortelgestel, het eerste jaar zou hij goed groeien maar vanaf het 2e jaar zouden er problemen kunnen onstaan. (info gekregen van de kweker zelf weet ik het niet)
Heb er fotos bijgezet dan heb je idee van het boompje en pot verhouding.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

En zoals ze zeggen geef hem nog even tijd wie weet komt hij erdoor.

zondag 22 juni 2008 - 11:57
Robert147

Robert147

De japanse esdoorns zijn er niet op vooruit gegaan, in tegendeel. Ook de groene kreeg heel veel dode blaadjes. Ik heb de dode blaadjes van beide planten gehaald.

Iets anders, de groene heeft allemaal mos op de takken. Dat was fel geel, maar is nu ook heel dof.

O ja, ik kom uit Den Bosch (NL).
vrijdag 27 juni 2008 - 10:32
Robert147

Robert147

Even een update, de rode esdoorn is nu zo goed als dood. Deze kan ik echt weggooien. De situatie van de groene is onveranderd, het wordt niet slechter maar ook niet beter. De blaadjes hebben nog steeds rode randjes. Er komen gelukkig geen dode blaadjes bij.
woensdag 2 juli 2008 - 15:54
printemps

Printemps

nog niet weggooien
afwachten,water geven en misschien int voorjaar terug OK
om te kontroleren of ie helemaal dood is moet je eens over de bast krabben met je nagel
als die takken nog groen zijn is die niet helemaal dood
wel kijken dat het boven de entplaats is

mvg
an
woensdag 2 juli 2008 - 16:34
stefaniex

Stefaniex

beste uw probleem maken wij nu ook mee met onze rode acer
hoewel bij ons enkel de bovenkant afsterft onderkant blijft nieuwe knopen steken wat te doen?

maandag 21 juli 2008 - 21:28
Robert147

Robert147

Ik kan u helaas geen tips geven, mijn planten zijn er helaas niet op vooruit gegaan. De rode acer heeft nu nog enkel verdorde blaadjes, verder is het niet veel meer dan takken. Ik heb aan de stam gekrapt en die is nog groen dus er zit nog leven in.

De groene ziet er ook maar slecht uit. Ik heb beide planten voeding gegeven, uit de wind gezet en ik geef ze geregeld water. Ik hoop maar dat ze er bovenop komen, maar ik vrees het ergste.
maandag 21 juli 2008 - 21:59
Peppody

Peppody

ik had van iemand een groene esdoorn overgenomen van 3 meter hoog. Toen ik deze in mijn tuin had geplant bij het oude huis ging hij ook 'dood'. Zo leek het tenminste, er zat echt geen blad meer aan en wat er nog aanhing was bruin en verdord. Nu heeft hij opeens allemaal frisse groene takken aan de stam en ook bovenaan weer enkele uitlopers. 1 kant van de boom is wel helemaal dood deze vrij dikke tak heb ik weg moeten zagen. Ik houd mijn hart vast als we hem in het najaar gaan oververhuizen naar het nieuwe huis, hopelijk overleefd hij een tweede verhuizing. Ook wij hebben zware kleigrond en ik geef hem einenlijk vrijwel nooit water aangezien we niet meer in dat huis wonen, desondanks toch uitgelopen en staat er weer mooi bij!

Houd dus moed, zet ze in de volle grond (beschut) en wie weet komen er volgend jaar toch weer takken aan.

vrijdag 25 juli 2008 - 12:30
koencausyn17

Koencausyn17

Je zouw het beste de racers ontdoen van de grond en dan in spegnum mos steken (te verkrijgen bij tuinadvie)Dit mos nat houden en na een 2 tal maanden moet je al resultaat zien.zie ook eens naar jou- tube naar herons bonsai deze man is echt een kenner wat Japanse acers betreft.
donderdag 26 maart 2020 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon