menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen met bruine takken

eddyschenck

Tekst aangepast

Eddyschenck

Hoi, vraagje. Mijn coniferenhaag is al een 15 tal jaar oud, netjes geknipt.
Vanaf na de winter krijgt hij hier en daar bruine takken. Na de winter hebben wij het zandpad naast de coniferen verhard met dolomiet. Heeft dit er misschien mee te maken dat hij bruin wordt. Of heeft het iets te maken met de ouderdom?
Wie weet raad. De haag is bijna 50 meter lang.

Eddy.
maandag 9 juni 2008 - 20:21
LauraK

LauraK

Hallo Eddy,

Allereerst welkom hier op het forum!

Wat de coniferen betreft: is er onlangs aan de coniferen gesnoeid? Mijn ervaring is dan vooral oudere
bomen dan geen groen meer vormen aan de onderzijde.

Of de laag dolomiet van invloed is hierop zou ik niet kunnen zeggen, maar mogelijk zijn er anderen
die daar meer vanaf weten.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat er honden of katten tegen je haag aanplassen? Eén van mijn katten
doet dat nl. op sommige plaatsen tegen de coniferenheg, en daar ontstaan gewoon bruine plekken.
Als ik het zie, mik ik er een gieter water overheen, maar met een haag van 50 meter lang is daar
natuurlijk geen beginnen aan.

Ik hoop voor je dat er meer antwoorden volgen, waar je ook meer aan zal hebben!

Groeten van Laura.
woensdag 11 juni 2008 - 11:07
anthomaka

Anthomaka

Zeer waarschijnlijk is inderdaad de dolomiet de oorzaak:
- dolomiet is zeer kalkrijk
- dolomiet(fijne) geeft,zeker na aantrillen,een bijna ondoorlaatbare laag
Alles hangt af van de soort conifeer.
Sommigen hebben graag kalk en vocht,anderen juist niet,zoals bijvoorbeeld Schijncypress = Chamaecyparis lawsoniana.Deze is zuurminnend en door de ondoorlaatbare dolomiet komt al het kalkrijke regenwater van het paadje nu aan de haag.Voordien ging het regenwater onmiddelijk de zandgrond in.
Belangrijk is dus om de coniferensoort te kennen en zo een mogelijke ziekte- of insectenplaag uit te sluiten.
dinsdag 17 juni 2008 - 21:06
kokske01

Kokske01

het is natuurlijk te zien om welke soort conifeer het is omwille van het feit dat niet alle coniferen een levenlang meegaan.
sommig coniferen worden na 15 jaar bruin en kaal.

Wat de dolomiet betreft is het ook zo dat deze kalk afzet en bevat. maar om een conifeer op een paar weken aan te tasten die al 15 jaar staat vind ik persoonlijk vrij vlug.
Maar inderdaad het is wel mogelijk. dat dit de mede oorzaak is van het bruin worden.

Ook weet ik niet wanneer je voor het laats hebt gesnoeid. En wat de weersomstandigheden waren op het moment van de snoei. Bij felle zon kunnen de toppen bruin worden.
Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden
Fleurige Groeten Chris
dinsdag 17 juni 2008 - 21:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon