menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onze viburnum oplulus roseum wordt helemaal opgegeten

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

ik ben het zat elk jaar opnieuw staat die struik op dit moment reuzelelijk doordat de bladeren wordne opgegeten

wat doen jullie daarvoor???

als ik geen afdoend middel vind, ga ik die struik jammergenoeg de laan uitsturen
zondag 1 juni 2008 - 21:56
Lino

Lino

Zien de blaadjes eruit als een kantwerkje ? Dan komt dat door een rupsachtig beestje.
Ik heb dat enkele jaren geleden ook op het groennet forum gevraagd en ben nu natuurlijk alweer vergeten hoe dat beestje heette. (dt forum bestaat niet meer dus al mijn info ben ik kwijt helaas)
Maar wij hebben er toen op gespoten met Polysect denk ik.
Zonder spuiten ging de hele struik eraan.

maandag 2 juni 2008 - 10:06
Lander

Lander

inderdaad , hij is van beneden tot boven aan het stuk gaan, en dat is elk jaar zo, dus geen zicht meer volgende maand
maandag 2 juni 2008 - 10:27
hugo

Hugo

komt door het viburnumhaantje,, kijk hier eens voor de uitleg

http://www.tuinadvies.nl/dieren_sneeuwbalhaantje.htm

groetjes
maandag 2 juni 2008 - 11:25
Lander

Lander

dus zal ik die plant beter verwijderen , ik ben het beu, en om godganse dagen te spuiten , dat vin dik ook maar niets
maandag 2 juni 2008 - 13:29
Lino

Lino

Wij hebben 2 jaar na elkaar gespoten. En nu is het veel beter (zonder spuiten).
Wat we nu ook doen is in de winter de kippen laten scharrelen onder de struiken. Misschien dat zij een deel van de eitjes/larven in de grond opeten?
dinsdag 3 juni 2008 - 08:37
JovanDreumel

JovanDreumel

De kippen laten scharrelen zal in dit geval niet helpen, omdat de eitjes van het viburnumhaantje (= sneeuwbalhaantje) in de winter rondom de knoppen zitten. Daar komen bastaardrupsen uit op het moment, dat de knoppen opengaan, dan hebben ze tenminste wat te eten. Dus deze bastaardrupsen een paar jaar achter elkaar op het goede moment bestrijden, dan kun je de struik behouden. Als je de struik kwijt wil, dan kandat ook een oplossing zijn. Het verschijnsel van dit soort vreterij noemt men wel skeletteren,
dinsdag 3 juni 2008 - 19:37
Lander

Lander

De kippen laten scharrelen zal in dit geval niet helpen, omdat de eitjes van het viburnumhaantje (= sneeuwbalhaantje) in de winter rondom de knoppen zitten. Daar komen bastaardrupsen uit op het moment, dat de knoppen opengaan, dan hebben ze tenminste wat te eten. Dus deze bastaardrupsen een paar jaar achter elkaar op het goede moment bestrijden, dan kun je de struik behouden. Als je de struik kwijt wil, dan kandat ook een oplossing zijn. Het verschijnsel van dit soort vreterij noemt men wel skeletteren,


dus moet je bijna in vroege lente spuiten

met Polysect zoals hierboven vermeld werd???
dinsdag 3 juni 2008 - 20:09
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Ik zou de behandeling beginnen, zodra de eerste bastaardrupsjes verschijnen, maar laat niet alles weer opeten. Zelf was ik ze na 2 jaar behandelen helemaa kwijt
dinsdag 3 juni 2008 - 21:15
Esem

Esem

lander,
ik had net het zelfde probleem met mijn vibirnum,en heb gedaan wat jij nu voorstelt.
De takkenschaar genomen alles afgeknipt en daarna de wortelkluit uitgegraven en er wat anders voor in de plaats gezet.
Ben nu van het lelijk zicht vanaf.
Ik ergerde me ook steeds maar weer als de rupsjes alles kaal vreten.

Eddy,
dinsdag 3 juni 2008 - 22:54
Lino

Lino

Ik zou de behandeling beginnen, zodra de eerste bastaardrupsjes verschijnen, maar laat niet alles weer opeten. Zelf was ik ze na 2 jaar behandelen helemaa kwijt

In april denk ik.
Helemaal ben ik ze niet kwijt, ik zie helemaal onderaan nog aan 1 kant dat er geknabbeld is, maar het geheel van de struik is nu wel mooi. (is +- 4m hoog en breed, dus uitdoen zou hier een hele karwei zijn )
woensdag 4 juni 2008 - 08:07
Lander

Lander

lander,
ik had net het zelfde probleem met mijn vibirnum,en heb gedaan wat jij nu voorstelt.
De takkenschaar genomen alles afgeknipt en daarna de wortelkluit uitgegraven en er wat anders voor in de plaats gezet.
Ben nu van het lelijk zicht vanaf.
Ik ergerde me ook steeds maar weer als de rupsjes alles kaal vreten.

Eddy,


toch jammer he, dat een mens ofwel moet spuiten, ofwel voor ander alternatief moet kiezen. Wat heb jij in de plaats gezet als ik vragen mag

woensdag 4 juni 2008 - 09:08
Esem

Esem

Een goede vraag Lander,maar ik ga je van avond het antwoord geven.
Ik weet wel dat het een struik is met zeer donkerblad bruin/paars blad en word ongeveer 3 mt.hoog,maar de naam is me even ontglipt.
Straks geef ik je de naam want moet nu dringend vertrekken.

Gr Eddy,
woensdag 4 juni 2008 - 11:22
Lander

Lander

is het Physocarpus diabolo

schitterend blad he
woensdag 4 juni 2008 - 19:45
Esem

Esem

Ja idd. Lander dat is de plant/struik, en een pracht van een blad.
Ik ben bezig met een donker stuk in de boorder aan te leggen.

Gr Eddy,
woensdag 4 juni 2008 - 19:54
Lander

Lander


Ik ben bezig met een donker stuk in de boorder aan te leggen.

Gr Eddy,


ik zie ook graag donker blad
daarom staan hier 2 soorten Heuchera en een donkerbladige malus,
je hebt ook donkerbladige Dahlia's soorten

toen we een paar geleden een tuin bezochten hebben we daar ook uitleg bij gekregen van de tuinarchitect, die gebruikte witte en blauwe bloemen naast donker bladigen. Schitterend!!! ik dacht dat er een donkerbladige geranium bij was, maar ben dat niet zeker
ook dat zwart lisbladig plantje Ophiopogon een grondbedekkertje
woensdag 4 juni 2008 - 21:26
Esem

Esem

Ja ik ben dus ook een donker stuk aan het aanleggen.
Wel in verschillende jaren omdat de tuin er altijd mooi moet bij liggen om mooi te ogen voor de kijkers van open tuinen.
Heb ook zeer donkere persicaria staan en heugera.

Aan de overkant van de zwarte boorder zullen we hem maar noemen is de witte boorder en groot contras met het donkere.
gr Eddy,
woensdag 4 juni 2008 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon