menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxusstekken gekregen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

een vriendin van mij stond hier net aan de deur met drie volle zakken "buxusknipsels" om het maar effe zo te zeggen.
ze hebben hun haagjes geknipt en ik had haar eerder gevraagd om het "afval" aan mij te geven dat ik er stekjes van kon nemen.
lekker veel zie ik zo,die zakken vol
der is nog zoveel thuis als je hebben wil zegt ze,dus die ga ik ook halen.
ga de stekjes in volle grond steken in de tuin van ons toekomstig huis.
maar daar stond dus eerst lange tijd enkel gras(die ik ook eerst moet verwijderen,maar das een ander verhaal)
is het slim om dan toch wat kalk door de grond te mengen zoals ik ook in de voortuin heb gedaan?
ook vraag ik me af welke de beste plaats is: ik heb keuze uit volle zon,en halfschaduw tussen de bomen vanachter.....
daar is de grondstructuur ook iets anders(bosgrond)
ergens denk ik: halfschaduw is beter,maar das wel een heel eind naar achter,en ik denk dat de stekjes best niet uitdrogen?,dus das een lange afstand voor met water te zeulen.
eigenlijk is mijn vraag dus: waar zet ik ze het best?
en wel of geen kalk(ik heb zeewierkalk) door de grond doen??
met dank!!
woensdag 28 mei 2008 - 08:37
Esem

Esem

cetinel,

Het best om je stekken te laten bewortelen is volle schaduw,maar als het niet anders kan is half schaduw ook te doen,maar zeker niet in de volle zon.



Het is dan wel verder om water te geven maar als je ze in volle zon zet zul je niet veel stekken overhouden.

Koop de goedkoopste kalk, dat is ruim voldoende om je grod te bewerken waar de stekken inkomen.
Zeewierkalk kost misschien 3 x zoveel.

Nog een tip,haal het snoeisel uit de zakken en leg er een natte zak of doek op.
Laat je alles in de zakken,dan gaat het beginnen broeden en is alles in de korste keren kapot gegaan.
Trouwens waarom zou je ze niet stekken in bakjes met goede stekgrond en dan ergens in de schaduw zetten.
Goede stekgrond blijft langer vochtig en zal veel beter zijn dan je droge min of meer zure bosgrond.
Buxus houd namelijk niet van zure grond,en als je kalk toevoeg om te neutraliseren moet je toch wel geduld hebben voor je bosgrond een neutrale waarden heeft.
Dus ik zou gaan voor de bakjes.
Vooe nog meer info,kijk even op mijn site onder de knop buxus.

Gr Eddy,
woensdag 28 mei 2008 - 09:38
cetinel

Cetinel

esem,bedankt om te antwoorden al!
zeewierkalk heb ik al,vandaar dat ik dat ging gebruiken eventueel
en anders moet ik kalk gaan kopen...
verder is er ook wel volle schaduw te vinden in mijne hof vanachter...
dan kan ik ze dus beter daar zetten.
ik was eigenlijk van zin om een deel in bakken en een deel in volle grond te doen
ik heb nu zwartgroene vingers van de onderste blaadjes af te ritsen!!
woensdag 28 mei 2008 - 09:45
Esem

Tekst aangepast

Esem

cetinel,
als je ze in bakken plaatst,zet ze dan zo dicht als mogelijk bij elkaar zodat je in een bak met afmetingen 40X50 toch 200 à 250 stekken kan plaatsen veel voordelen,miner plaats nodig en de grond droogt minder vlug uit.
Ik doe het al geruime tijd en altijd al met sux6 een slaagkans van sde stekken van bijna 100%

Stekken dan niet groter maken dan ongeveer 10 à 12 cm.

In volle grond kunnen en mogen ze groter zijn 15à 20 cm.
Veel sux§ met je stekken,

En ja als je dan toch de zeewierkalk het staan kan je net zo goed deze gebruiken.

Eddy,
woensdag 28 mei 2008 - 10:06
cetinel

Cetinel

bedankt!!
woensdag 28 mei 2008 - 10:07
printemps

Printemps

hallo

ik zou ze ook in bakken zetten
lekker dicht bij elkaar het eerste jaar
ze lukken meestal niet allemaal
en dan kan je ze eens verzetten als er te veel zon is

mvg
an
woensdag 28 mei 2008 - 13:42
cetinel

Cetinel

héhé net gedaan met de stekjes,viel nog nie mee al dat gesorteer,en gerits,heb nu vreselijk uitgedroogde vingers,een heeeeeleboel stekken en niet genoeg grond en bakken.....
hoelang kunnen ze eigenlijk ongeplant goed blijven(afgedekt en koel)?
want vandaag zal het toch nie meer lukken om ze de grond in te krijgen.
ik heb overal jeuk,en ben 3 slakken tegengekomen,heb ongeveer 2 grote zakken met stekmateriaal overgehouden en 1 vol met de afval ervan...
heb morgen wel weer wat te doen dus....
woensdag 28 mei 2008 - 15:48
Lilian

Lilian

Ik heb nog een vraagje over de buxusstekken.
Als deze bij elkaar in de bakken staan en zijn aangeslagen, kunnen die dan rechtstreeks uitgeplant worden of moeten deze dan eerst nog in potjes opgetrokken worden?

Ik doe dat met de lavendelstekken hetzelfde, zet ze bij elkaar in bakken en potten.
Ze staan momenteel al in bloei, dan heb ik mijn twijfels ... rechstreeks op de plaats uitplanten of eerst in potjes ieder apart en in het najaar in de border planten.

grtjs lilian
woensdag 28 mei 2008 - 17:08
Esem

Esem

lillian,
als ze geworteld zijn zet ik de jonge stekjes nog een jaartje in aparte potjes van 10 op 10
Het jaar daarop kan je ze dan plaatsen daar waar je wil en moeten en ze weer niet nogeens uitgedaan en verplant worden.

Als je dan de potjes neemt dan kunnen ze ongestoord verder groeien na de uitplant.
't Is maar hoe je het bekijkt.

Gr Eddy,
woensdag 28 mei 2008 - 18:40
Lilian

Lilian

Eddy, bedankt voor je antwoord.

Het lijkt me inderdaad ook beter, vorig jaar heb ik de lavendel rechtstreeks in de border gezet maar ze krijgen dan toch een terugval.
Ik ga ze eerst in potjes zetten en volgend jaar op de vaste plek!

grtjs lilian
woensdag 28 mei 2008 - 19:11
cetinel

Cetinel

dan zal ik wel héél veel potjes nodig hebben!
woensdag 28 mei 2008 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon