menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ACER Plantanoides globosum

Quercus

Quercus

Hey,

Ik ben van plan in het najaar (oktober - november) 2 bolesdoorns te plaatsen. Ze zouden worden geplant op +/- 2 m van de woning. Nu vroeg ik me af of dit na verloop van tijd problemen kan geven i.v.m. de wortelstructuur.

Mijn vraag is of de wortels over de grond heen lopen of duwen ze de grond / stenen / asfalt omhoog?

Ik wil namelijk geen problemen krijgen dat wortels onder woning zaak beginnen te verplaatsen

Greetzz
zaterdag 24 mei 2008 - 18:11
WiPe

WiPe

De grootte van het wortelgestel van bomen is recht evenredig met de grootte van de kruin. Dus hoe groter de boom wordt, hoe groter zijn wortelgestel. (Het is daarentegen dan weer niet waar dat het wortelgestel van een boom per definitie even ver rijkt als de kruin.)
Dat betekent concreet dat het wortelstelsel van een bolesdoorn relatief klein blijft. Wat dat betreft moet je je al geen zorgen maken.
Ove rhet algemeen gaan wortels geen stenen/asfalt omhoogduwen omdat de groeiomstandigheden onder stenen / asfalt niet van dien aard zijn dat ze wortelgroei stimuleren. Als bomen toch onder stenen/asfalt groeien, is daar meestal een - slechte -reden voor. Mestal betekent dat dat de
groeiomstandighedne van dien aard zijn dat de bomen niet anders kunnen.
Dus als de bomen in 'normale' tuingrond staan moet je je nergens zorgen om maken.
Wortles die over de grond lopen wijzen op extreem slechte groeiomstandigheden, meestal een sterk verdichte bodme die slecht doorwortelbaar is. Oppervlakkig wortelende bomen als berk hebben hun wortels vlak onder de grond, op termijn kunnen die boven de grond komen liggen, maar dat heeft dan te maken met factoren als aanzakken van een losse bodem of uitspoelen van de grond en dergelijke. Maar wortels groeien in normale omstandigheden niet bovengronds.
Wortles die onder een woning de zaak beginnen verplaatsen? Ik herinner me niet ooit zoiets gezien te hebben.
Maar desalniettemin, bolesdoorns blijven te klein om dergelijke problemen te kunnen veroorzaken. Of het moest zijn dat je huis enorm slecht gebouwd is.
zaterdag 24 mei 2008 - 21:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon