menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robinia Casque Rouge

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Wij zouden nog een paar bomen willen planten, bij een boomkweker viel ons oog oa. op Robinia Casque Rouge, een acasia dus. Een mooie kleine (tot 10 meter) boom die in juni prachtig bloeit.
Op de site van Neêrlands tuin, zijn echter een paar minpuntjes te vinden, ik citeer:

- Wie eraan denkt z oeen boom aan te schaffen, moet wel beschikken over een tegen wind beschutte standplaats. Op voedselrijke grond groeien de scheuten te snel. Er worden te zachte scheuten gevormd, die door storm gemakkelijk afbreken. Bovendien zijn de snel gegroeide scheuten gevoelig voor vorst.

- Scheuten die te dicht bij de stam groeien, verwijderen. Voorkom bij het snoeien grote wonden. De acacia is gevoelig voor schimmel en zo'n plek geeft snel weefselrot.

Hebben jullie raad, heeft iemand deze boom staan?
Thx!
maandag 14 augustus 2006 - 17:13
ines

Ines

Kwest ik heb een robinia staan maar geen rouge, daar ik veronderstel dat deze van dezelfde soort zijn
hier mijn bevindingen:

-ze worden reusachtig groot neemt bij mij zeker de grootste plaats in en groeit zowel
in de hoogte als de breedte even snel.
-akkoord met die site geschreven: de takken vormen na de snoei met gemak vele
brozere takken die zelfs door de wind af en toe afbreken ook door de vorst of blikseminslag(hier)
-de schors die zeer onregelmatig is geeft plaats aan veel ongedierte die de boom weliswaar
niet aantasten
-als U de boom niet klein houd komt er een prof snoeier aan te pas die deze niet graag snoeien
de doornen groeien zo snel en groot uit dat het levensgevaarlijk is!
He er zijn ook pluspunten: bij bloei geurt de hele tuin exotisch en hij heeft een beetje speciaal
uitzicht vooral de schors en de blaadjes.
maandag 14 augustus 2006 - 21:36
ines

Tekst aangepast

Ines

Ha nu pas gelezen dat de rouge geen doornen heeft en ook geen typische schors er zijn al
2 nadelen die wegvallen dus...

Zo ziet die volgroeide er uit verleden jaar die is nu wel gesnoeid omdat er iemand een grote
tak bijna op het hoofd kreeg,hij is nu veel dikker maar ik vond hem toen mooier van vorm.
Vandaar deze foto en hij bloeit in het voorjaar wit (vind foto niet direct...)
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 augustus 2006 - 21:40
Kwest

Kwest

Hi ines, dank voor je snelle reactie. Dat is wel een kanjer van een boom zeg! Mooie tuin overigens.
We kijken verder uit naar een paar andere boomsoorten, de boom die we zoeken moet onze catalpa vervangen die deze zomer na een onweer is gescheurd. Die plaats waar ie moet komen is vrij onbeschut. We denken ook aan een liriodendron, weet iemand in welke maand deze boom bladeren krijgt en wanneer ze afvallen?
dinsdag 15 augustus 2006 - 10:18
WiPe

WiPe

Je moet de grote van Robinia pseudoacacia niet vergelijken met die van Robinia 'Casque Rouge'. De laatste wordt inderdaad niet meer dan 10 meter, terwijl de eerste 25 meter hoog kan worden.
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon