menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stam verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Bart182

Tekst aangepast

Bart182

Hoi,

Ik moet een stam van een conifeer verwijderen. Hij is al tot 50 cm omgezaagd. Hij is ongeveer 40 cm in omtrek.

De stam zit ingelofelijk diep en uitgraven is op die positie niet een optie, aangezien hij onder de prachtige bloembed van mijn buren zit, waar ik geen contact mee heb.

Ik heb hem nu tot een halve meter uitgegraven. Der grootste wortels liggen bloot. Mijn vraag: Kan ik met een kettingzaagje, de wortels doorzagen en de stam zo ver mogelijk afzagen en in stukjes zagen? Zodat hij zo veel mogelijk kapot is.
Ik stort er daarna zand overheen met betegeling er op. Of komen deze tegels omhoog, omdat hij weer gaat groeien?

Bedankt
dinsdag 13 mei 2008 - 20:23
WiPe

WiPe

Hij zal hoe dan ook niet meer opnieuw gaan groeien. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Maar de kans bestaat dat de stronk onder het terras langzaam maar zeker zal wegrotten. En dan zou het kunnen dat je terras zal verzakken. Hoe meer je van de stronk kan wegzagen hoe beter dus.

Aangezien je terras niet in het bloembed van de buren komt te liggen maakt het voor jouw terras dus niks uit dat daar nog een stuk wortel blijft zitten.
dinsdag 13 mei 2008 - 20:54
Bart182

Bart182

Perfect. Ik verwacht er nite nog heel veel jaren te gaan wonen. Ik ga dus lekker zagen.

Bedankt!
dinsdag 13 mei 2008 - 20:56
Spuddy

Spuddy

Let wel op. Zand/aarde werkt als schuurpapier. Binnen 2 minuten is de keting zo bot als iet. Eerst ff de stam afspoelen.
dinsdag 13 mei 2008 - 21:27
Rita1960

Rita1960

Bart,

Neem beter een oude handzaag om de rest (wat nog in de grond zit) af te zagen. Anders kost het je je kettingzaag en gebruik desnoods een oude bijl. coniferen wortelen niet zo diep

groetjes,

Rita
dinsdag 13 mei 2008 - 21:33
jdcoster

Jdcoster

Ik heb eens hetzelfde gedaan met de stronk van een kersenboom en het is niet alleen de ketting die verslijt maar ook de gleuf waar hij in loopt.
De stronk zoveel mogelijk vrij graven, inderdaad afspuiten met water en met de combinatie boomzaag(boogzaag?), een bijl, wiggen en een zware hamer zul je al ver komen denk ik. Met de wiggen kun je er stukken afsplijten, met een beetje gekuk tot onder het grondoppervlak.
Veel moed gewenst.
dinsdag 13 mei 2008 - 22:42
Tine

Tine

Wij hebben pas ook een denneboom weggehaald. De wortels hebben we ,omdat de tanden van de zaag steeds volliepen met zand, met een bijl de wortels weggehakt. Dat ging stukken sneller dan met de zaag.

Tine.
dinsdag 13 mei 2008 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon