menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe haag

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

ik zou een haag van een 10-tal meter willen planten om een beetje beschut te zitten tegen de wind en ook onze privé wat te onderhouden.

Ondergrond is kleigrond.

Ik zou graag een haag hebben dat ik 1 maal per jaar moet scheren. Plaats heb ik in pricipe genoeg, dat is geen probleem.

Ze moet wel groen blijven in de winter.

Welke kan ik best aanplanten?

mvg,

hypermaxx
maandag 14 augustus 2006 - 10:21
westy

Westy

Dan zou ik kiezen voor Taxus Bacata wel duur in aanschaf maar dan heb je ook wel wat,daarbij je hoeft hem maar 1 keer te scheren per jaar
maandag 14 augustus 2006 - 11:46
hypermaxx

Hypermaxx

groeit deze haag rap?
Is deze gevoelig aan ziektes?
Hoe groot moeten de planten best zijn als ik ze aankoop?
Hoe lang duurt het vooraleer de haag ongeveer 2 meter is, of kan ik ze zo groot niet laten groeien?

Is er een alternatief die zeer snel toegroeid?

mvg,

hypermaxx
maandag 14 augustus 2006 - 12:35
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Tja Hypermaxx... je moet kiezen heh.

Taxus is een trage groeier, dat duurt toch verschillende jaren alvorens je haag 2 m hoog is.
Taxus mag je ook niet zetten langs een jaagpad of een wei (plant is giftig voor paarden)

Als je een snellere groeier wil, ga je die twee keer per jaar moeten snoeien .

In de categorie twee keer per jaar snoeien maar sneller een volle haag vinden we:
- Cypressus leylandii : eerlijk gezegd, al gaven ze me geld toe, ik zou hem nog niet in mijn tuin willen, maar er zijn mensen die de plant leuk vinden... Je moet wel consequent snoeien, anders krijg je gaten in je haag die niet meer verdwijnen
- Ligustrum ovalifolium
- Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ (paplaurier) : weer zo'n plant waar je moet voor zijn , snelle groeier, véél snoeiwerk, neemt véél plaats in
- Buxus sempervivens : groeit ook niet zo snel, maar je hoort hem eigenlijk wel twee keer te snoeien per jaar wil je hem echt mooi houden


Vergeet ten sloote niet de Fagus sylvaticus : onze groene beuk. In de winter verliest deze plant zijn blad niet, het blijft verdord aan de boom hangen. Het oude blad verdwijnt als het nieuwe blad te voorrschijn komt. Privacy gegarandeerd en wat mij betreft de beste haagplant (vanwege zijn groei)


maandag 14 augustus 2006 - 14:06
florentina

Florentina

hypermaxx,

Er is geen enkele haag waar je praktisch geen onderhoud aan hebt , planten willen groeien.
Persoonlijke smaak is volgens mij doorslaggevend. Kijk in je omgeving eens naar allerhande
hagen, vraag aan de mensen hoe groot ze aangeplant werden, naar het onderhoud enz...
Ga tenslotte naar een degelijke boomkwekerij voor de aankoop van je plantgoed , daar zal men
ook correcte info kunnen geven over plantafstand , onderhoud en dgl.

florentina
maandag 14 augustus 2006 - 14:27
hypermaxx

Tekst aangepast

Hypermaxx

bedankt alvast voor jullie input.

Ik heb alle planten op het net opgezocht en vergeleken, en toen kwam ik plots de "haagbeuk" tegen.

Die andere haag (fagus geloof ik), schuwt een beetje vochtige kleigrond, en is zeer gevoelig voor ziektes heb ik gelezen.

De haagbeuk daarentegen is veel minder gevoelig, en ik persoonlijk zie ik zeer graag het blad van deze haagbeuk.

Iemand ervaring met deze haagbeuk?

Is deze haagbeuk wintergroen? dat wou ik ook nog weten.

thx,

hypermaxx
dinsdag 15 augustus 2006 - 09:41
hugo

Hugo

haagbeuk (carpinus) verliest in de winter zijn blad,, beukenhaag (fagus) blijven in de winter de verdroogde bladeren aanhangen tot de nieuwe gevormd worden;; carpinus is er in groen,, fagus in groen en rood

groetjes
dinsdag 15 augustus 2006 - 10:04
sugar

Sugar

De gewone beuk (Fagus) is volgens mij ook niet zo gevoelig voor ziekten. Beuk is een erg robuuste plant, wel is het zo dat beuk wat ongedierte in je tuin kan 'lokken'

sugar
dinsdag 15 augustus 2006 - 10:47
WiPe

WiPe

De gewone beuk (Fagus) is volgens mij ook niet zo gevoelig voor ziekten. Beuk is een erg robuuste plant, wel is het zo dat beuk wat ongedierte in je tuin kan 'lokken'

sugar

'Wat ongedierte in de tuin lokken' is zowat het understatement van het jaar. Beuk zit, zonder chemische behandeling constant onder de luis.
Beuk (fagus) heeft in de winter glanzend bruin blad, terwijl het blad van haagbeuk (Carpinus) eerder grijs verschrompeld is, maar het blijft wel degelijk de ganse winter zitten. Daar staat dan weer tegenover dat haagbeuk een volle maand eerder in blad staat dan beuk. Bij beuk moet je wachten tot 1 mei eer de haag groen wordt.
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:31
hypermaxx

Tekst aangepast

Hypermaxx

ik denk dat ik dan toch maar ga voor de haagbeuk.

Is deze gevoelig aan luis???

Van wanneer tot wanneer is deze groen?

hoeveel van deze planten moet ik planten per meter?

Hoe lang zou het duren vooraleer ze een tweetal meter hoog staat?

ik wil er ook nog bij vermelden dat ze praktisch de ganse dag in de zon zal staan, met als ondergrond zware kleigrond.

graag uw reactie
dinsdag 15 augustus 2006 - 20:13
sugar

Sugar

ik denk dat ik dan toch maar ga voor de haagbeuk.

Is deze gevoelig aan luis???

Van wanneer tot wanneer is deze groen?

hoeveel van deze planten moet ik planten per meter?

Hoe lang zou het duren vooraleer ze een tweetal meter hoog staat?

ik wil er ook nog bij vermelden dat ze praktisch de ganse dag in de zon zal staan, met als ondergrond zware kleigrond.

graag uw reactie


Ik ben niet zeker dat Carpinus op een zware kleihoudende grond het goed doet. Vraag dat iig nog eens na in de boomkwekerij wanneer je de planten gaat kopen. Je kan ook altijd zand en humus toevoegen tijdens het planten om de grond te verbeteren

Als je snel een mooie haag wil, koop je veren, dit zijn planten die al enkele jaren gesnoeid zijn en dus al erg vol zijn; je kan beukveren kopen tot 200 cm hoog, zo plant je drie-vier planten per meter en je hebt einde volgend jaar een mooie volle haag van 2 m hoog. Deze planten zijn wel duurder (afhankelijk van de grootte 5-10 EUR per stuk).
Zoniet plant je haagplantjes, dat zijn nog weinig vertakte planten, dan ga je wel enkele jaren mogen wachten vooraleer alles dichtgegroeid is. Zo'n plantje kost 1-2 EUR per stuk


sugar

dinsdag 15 augustus 2006 - 20:49
WiPe

WiPe

Hola, ik had blijkbara over die zware kleigrond overgelezen. Ik zou eerder gaan voor Acer campestre, die is veel beter geschikt voor een echt zware kleigrond.
woensdag 16 augustus 2006 - 10:16
sugar

Sugar

Hola, ik had blijkbara over die zware kleigrond overgelezen. Ik zou eerder gaan voor Acer campestre, die is veel beter geschikt voor een echt zware kleigrond.


Maar die is niet 'wintergroen', is Prunus laurocerasus geen groenblijvend alternatief?

sugar
woensdag 16 augustus 2006 - 11:16
WiPe

WiPe

Dan zou ik eerder voor Prunus lusitanica kizen. Zware klei impliceert nogal vaak natte voeten in de winter. In dat geval zou Prunus laurocearsus wel eens makkelijk kunnen bevriezen. Prunus lusitanica kan daar dan weer beter tegen. Bovendien is Prunus lusitanica een stuk eleganter dan Prunus laurocerasus (maar dat is natuurlijk subjectief)
woensdag 16 augustus 2006 - 12:05
jp

Jp

Is prunus lusitanica beter bestand tegen vorst dan de gewone laurierkers ? Ik dacht net het omgekeerde ?

Laurierkers als haag heeft ook nadelen, de haag groeit hoog & breed uit, afgevallen of weggesnoeid blad vergaat moeilijk. Bij snoei treedt ook taksterfte op (schimmelinfectie).
woensdag 16 augustus 2006 - 14:54
hypermaxx

Hypermaxx

de haag zal wel nooit natte voeten hebben, aangezien ze net naast een gracht zal komen te staan. (ongeveer 2 meter van een gracht).

woensdag 16 augustus 2006 - 16:41
WiPe

WiPe

Als je kleigrond lokaal gaat verbetere (i.e. de plantplaats van de haag) maak je de bovengrond wel beter doorlaatbaar, maar het water kan niet weg. Dat betekent concreet dat het water zich zal verzamelen op de plaats waar de grond verbeterd is. Daardoor krijg je een soort emmereffect. Dat kan je voorkomen door hoger te planten, maar in dit geval zou ik opteren voor het graven van afvoerkanaltjes richting beek. Zware kleigrond is slecht waterdoorlatend. Zijdelingse afwatering is dus ook niet per definitie vanzelfsprekend. een beek zal alleen het regenwater afvoeren, maar niet het water wat in de grond dringt, tenzij je afwateringsgeultjes zou graven.
En Prunus lusitanica is in weerwil van de naam beter winterhard dan Prunus laurocerasus.
woensdag 16 augustus 2006 - 17:29
BoomkwekerijDeNeve

BoomkwekerijDeNeve

Een goed alternatief voor zware kleigronden en natte gronden in het algemeen is Ligustrum japonicum Green Century, een relatief nieuwe haagplant met mooie, glimmend groene bladeren. Drie planten per meter is ideaal voor een dichte haag. Ook qua onderhoud valt het goed mee: in het voorjaar flink bijsnoeien en dan in de zomer nog een beetje bijwerken.

vr gr

Hans
zondag 20 augustus 2006 - 10:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon