menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom overmatig water

Ga naar meest recente reactie

Evelyne

Evelyne

Hallo,

na het thuiskomen van onze vakantie zag ik dat onze olijfboom, geen groene blaadjes meer had, maar bruine. De pot stond vol met water, het kon niet meer weglopen. Wat kan ik nu doen? Hem in een andere pot verplanten? Terug met kleigrond? Wat zou ik het best doen?

Hopelijk kan er iemand mij een antwoord geven, want het olijfboompje hebben we gekregen van de vader van mijn vriend als cadeau toen we gingen samenwonen.

Groetjes Evelyne
zondag 13 augustus 2006 - 17:25
Tine

Tine

Controleer eerst of de afvoergaten niet verstopt zijn. Dit kan ook doordat een wortel door het gat groeit en de boel verstopt. Je moet de plant in ieder geval verpotten om te controleren of de wortels niet aan het rotten zijn.. Als je dat gedaan hebt en er zit nog leven in de wortels, een schietgebedje bidden en dan lukt het vast weer om hem aan het groeien te krijgen.

Tine.
zondag 13 augustus 2006 - 20:03
Fons

Fons

Om te verpotten is goede potgrond beter dan klei grond,is luchtiger wat ten goede komt voor de nieuwe wortels indien hij die nog gaat vormen.

Groetjes Fons.
zondag 13 augustus 2006 - 20:10
Extrees

Extrees

Altijd inventief proberen te zijn: zowiezo uit de pot en de wortels bekijken, desnoods bijknippen maar niet teveel naar binnen... Dan een kleine analyse en afdekken met peatmoss of klei, terugsteken in droge zandgrond en wat geduld hebben. Normaal komt het dan wel goed en ze leefden nog lang en gelukkig...

Jauad E.H.
www.extrees.be
zondag 6 juli 2008 - 10:12
rombaft

Rombaft

als je verplant doe zoals ik (waarom er niet meer mensen dit doen snap ik niet), op de bodem van een nieuwe plantpot leg ik altijd een 5cm kiezels (grave, ronde keitjes, ....) en daarop de aarde, zo heb je nooit verstoppingen en altijd een perfecte afwatering.
zondag 6 juli 2008 - 18:46
Tine

Tine

Ik doe ook altijd een laag kiezels onder in de pot(ook om te zorgen dat ze niet gemakkelijk omwaaien) maar ondanks dat, kunnen wortels nog door de gaten groeien. Zo nu en dan controleren ,als lijkt dat het water langzamer wegzakt, is dan noodzakelijk. Til de pot ( indien mogelijk) iets op om te bekijken of je wortels door de afvoergaten ziet komen.

Tine
maandag 7 juli 2008 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon