menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia - omplanten

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

RogerElise

Ik heb vorig jaar een magnolia struik gekocht bij de intratuin. Die is amper gegroeid het eerste jaar. Nu heb ik vandaag een Magnolia Susan op stam gekocht. Ik wil deze graag neerzetten waar nu de struik staat en de struik elders neerzetten.
Nu is mijn vraag: is het verstandig om dat nu te doen of kan dit beter in het najaar zodat de struik wat kan groeien.

andere vraag: welke voedingsstoffen heeft een magnolia nodig? Kan dat gewoon kunstmest met 3 stoffen zijn (van de gamma, weet de verhouding niet precies)
dinsdag 29 april 2008 - 22:44
Mariani

Mariani

Dag RogerElise,

Zou ik zeker nu niet doen, maar in het najaar, met een grote kluit om zoweing mogelijk de wortels te beschadigen.

Wij hebben hier een rijke grond, dus nog nooit iets geven, kan je geen raad geven daaromtrent.

Goetjes

woensdag 30 april 2008 - 08:49
Etienne45

Etienne45

Magnolia vraagt zure grond. Ik heb ook een Susan staan. Hij start langzaam (enkele jaren) maar krijgt dan wel prachtige bloemen. Ze komen wat later in bloei maar blijven langer dan de gewone magnolia.
Ik geef zelfde meststoffen als voor azalea en rododendron...en graaf zelfs wat turf in aan de voet..(Geen kraantjeswater : kalk)
woensdag 30 april 2008 - 11:10
RogerElise

RogerElise

geen kraanwater; dat let ik op, maar 's zomers ontkom je daar niet aan als de regenton leeg is...

hoe zit dat nu met omplanten? in oktober?
woensdag 30 april 2008 - 12:24
Mariani

Mariani

Bij ons, zuiden van Frankrijk, zou dat in november zijn, maar Etienne zal je misschien betere informatie geven wat jouw locatie betreft.

Groetjes
woensdag 30 april 2008 - 13:09
WiPe

WiPe

Magnolia heeft vlezige wortels. Dat maakt van het verplanten van een riscante onderneming. Het enige moment in het jaar dat je met een gerust hart Magnolia's zou kunen verplanten is het voorjaar, als de boom in blad komt. Bij soorten als Magnolia 'Susan' is dat dus vlak na de bloei. Voorde meeste andere bomen zou ik ten stelligste afraden om nu te verplanten, maar Magnolia is nu eenmaal een uitzondering.

Zorg dat je de struik niet te diep plant, de bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. En geef voldoende water als het droog is, dan lukt het wel.
woensdag 30 april 2008 - 14:13
RogerElise

RogerElise

dat betekent dus nu verplanten van de struik en de nieuwe susan op stam dan meteen op juiste plek zetten!
betekent dat nog wat voor de groei van de struik?

moet ik nog speciale mest of turf geven tijdens verplanten?
woensdag 30 april 2008 - 16:46
Etienne45

Etienne45

Gezien er nu al blad is (gedeeltelijk) zou het dus voor dit jaar te laat zijn ?? Mogelijk hoor.
Ik blijf er bij qua de meststoffen: als voor ander zuur-minnende planten.
woensdag 30 april 2008 - 17:16
RogerElise

RogerElise

de magnolia die ik wil verplanten is geen boom, maar een struik van 1 m hoog en staat nu 1 jaar. maakt dat nog uit?
woensdag 30 april 2008 - 18:08
Etienne45

Etienne45

Blijft hetzelfde....verschil tussen boom en struik is trouwens vaak moeilijk te onderscheiden. Zie het Arboretum in BOKRIJK.
donderdag 1 mei 2008 - 10:44
RogerElise

RogerElise

gisteravond heb ik de struik verplaatst; op hoop van zegen. De struik is een week of 2 geleden uitgebloeid met nog enkele losse bloemen; de blaadjes zijn nog klein; dus ik dacht laat ik de gok maar wagen en ben mogelijk maar 1 week te laat; dus dat zou moeten kunnen of niet?
donderdag 1 mei 2008 - 11:46
Etienne45

Etienne45

Een oude fruitboer leerde mij voor dergelijke operaties een oude wijsheid. Terwijl je het dubieus werkje doet prevel je : "In de naam van God, als ge niet wilt groeien gaat ge maar kapot". Bij mij hielp dat gebedje in 50% van de gevallen. Grapje tuurlijk. Zal wel lukken. Toch goed aanwateren....Succes
donderdag 1 mei 2008 - 12:52
RogerElise

Tekst aangepast

RogerElise

mag dat aanwateren, met (kalkhoudend) kraanwater? en hoe lang moet ik dat volhouden?
donderdag 1 mei 2008 - 17:55
Etienne45

Etienne45

Hier heeft het vandaag goed geregend...dus al een eind op goede weg. Misschien heb je voldoende water in je regenton ? Anders. tja zul je verplicht zijn kraantjeswater te gebruiken, twee avonden..zowat .Maak een gietgeul rond het plantpunt zodat je de naastliggende niet aan het begieten bent. Daarna alleen nog bij opvallend droge perioden de volgende maanden. dan maar afwachten. Let op Susan start langzaam ...niet te vlug opgeven !
donderdag 1 mei 2008 - 20:05
Etienne45

Tekst aangepast

Etienne45

[afbeelding verwijderd niet-https]mIjn Magnolia 'Susan' begin april van dit jaar.
donderdag 1 mei 2008 - 20:08
RogerElise

RogerElise

die 2 magnolia's die ik noemde staan in de voortuin. Daarnaast heb ik (voor 20 euro) in de achtertuin een yellow river gezet. Dit zou een redelijk snelgroeiende struik / kleine boom moeten zijn (tot een meter of 7 volgens de verkoopster). Hij heeft 2 takken van 120cm en 1 van ongeveer een meter. Ik neem aan dat de verzorging voor deze plant hetzelfe is als de andere magnolia's. Hoe snel slaat deze aan met groeien?

ps. mooi susan. hoe lang staat die nu?
vrijdag 2 mei 2008 - 11:00
Etienne45

Etienne45

Deze staat ongeveer 4 jaar op die plaats.
"Yellow River" : geen ervaring mee, maar verzorging is zeker dezelfde.Reken, toch op enkele jaren voor je iets toonbaar hebt.
Na planten kun je de takken lichtjes in juiste vorm leiden met hulpstokken in bamboe.(Open V-vorm bijv) Niet breken ! Niet afsnoeren.Hoe meer open, hoe meer licht en lucht inde plant, hoe beter. (Voorkomt schimmel en ongedierte)
Vergeet niet de uitgebloeide bloemen weg te snijden net onder het paar blaadjes onder de verwelkte bloem.De bloem gaat anders zaad maken en dat kost onnodige energie aan de plant.
Alleen de verwelkte bloemen wegsnoeien...géén takken !!!!
Succes
vrijdag 2 mei 2008 - 11:20
RogerElise

RogerElise

dat van die bloemen wist ik niet. de plant is nu een week of 2 uitgebloeid; kan ik ze alsnog wegknippen?
vrijdag 2 mei 2008 - 11:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon