menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pereroest vs. jeneverbes

Ga naar meest recente reactie

Wes80

Wes80

Wie kan me helpen?

M'n jeneverbes heeft last van Gymnosporangium (pereroest of roestzwam). Hier enkele fotootjes:

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vorig jaar was dat ook al. Heb toen alle aangetaste takken verwijderd. Gisteren en vandaag heb ik opnieuw aantastingen gevonden (en verwijderd).

Is hier verder nog iets aan te doen ? Zal dit ieder jaar terug komen ?
Valt m'n juniperus nog te redden of is het game-over ?

Groetjes
Wes
dinsdag 29 april 2008 - 19:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Met een goed ontsmette snoeizaag of -schaar zeker 10 cm onder de aantasting afzetten en daarna het gereedschap weer goed ontsmetten. Het gesnoeide materiaal in een plastik zak doen en bij het vuilnis wat verbrand wordt afvoeren.
dinsdag 29 april 2008 - 20:43
Wes80

Wes80

Jo

Zal dit ieder jaar terugkomen ?

Heb vorig jaar ook de aangetaste takken afgezaagd. Dus misschien heb ik niet goed gekeken, misschien is de jeneverbes opnieuw besmet of misschien valt die niet te redden.

Iets verderop staan perebomen, dus ik neem aan dat die ook last hebben van die roestzwam.

Groetjes
Wes
donderdag 1 mei 2008 - 11:09
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is inderdaad dezelfde schimmel die overwintert op de Juniperus (= jeneverbes) en vormt later sporen die naar peren kunnen over gaan. De Latijnse naam voor de schimmel is Gymnosporangium fuscum. Het is een hardnekkige schimmel. Als je je peren wil redden, dan denk ik dat de Juniperus zal moeten wijken.
donderdag 1 mei 2008 - 11:48
Wes80

Wes80

Jo,

Ik zelf heb geen pereboom, de buurman iets verderop wel. Ik heb de aangetaste juniperus staan.

Valt deze nog te redden? Of is het beter om hem volledig te verwijderen?

Als ik ieder jaar een aantal takken zal moeten wegzagen, blijft er binnen 5 jaar niet veel meer over.

Groetjes
Wes
donderdag 1 mei 2008 - 12:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Je kunt proberen minstens 15 cm onder aantasting alle aangestaste takken af te zagen en dan maar hopen, dat het wegblijft, maar doe jet dan wel nu, want eind mei begin juni gaan de sporen zich verspreiden. Zelf kun je dan het beste beoordelen, wat er van de Juniperus nog overblijft.
donderdag 1 mei 2008 - 12:11
Marijke S.

Marijke S.

Komt bruin worden van jeneverbes altijd door zg perenroest?
zondag 15 augustus 2021 - 14:03
WiPe

WiPe

nee, er zijn nog een hoop andere aantastingen, vaak schimmels, waardoor een jeneverbes bruin kan worden.
zondag 15 augustus 2021 - 18:50
Marijke S.

Marijke S.

Uit wat ik hier en daar over bruin worden lees, en naar wat ik zie in mijn tuin, lijkt het me behoorlijk fataal.
maandag 16 augustus 2021 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon